rullande schema för in o utsläpp
Ni som har rullande schema för in och utsläpp, vem bestämmer hur de ska se ut? Hur se de ut hos er+
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
Vi går efter boxnummer, så först har nummer sex lördag ut, och nummer sju lördag ut och sen på söndagen så är det nummer åtta som har ut och nummer nio som har in. och så fortsätter det så. Kan man inte så bytar man med nån :)
// Ellinor Rasmusson
medarbetare på engelskt fullblod ifokus
Vi kom överens på ett stallmöte. Alla skulle ta ett in + ut + lunch på en vecka, vi var så pass många hästägare så det funkade. Sen hade vi hela helgen (lö+sön) med ut,in och lunch var 6:e vecka.
Vi har ett schema vi skriver upp oss på när man kan, det blir 2-3 pass i veckan. Morgonfodring och utsläpp på vardagarna fixar bonden. :)
vi har samma schema varje vecka. beroende på hur många hästar det är i stallet så är det ett antan inutsläpp per häst. just nu har vi tio hästar och tre halva eller 1.5 in/ut per häst. ett helt betyder att man tar alla själv. har man en halv tar man det tillsammans med någon mer. själv har jag själv ut på torsdagar och in med en till på onsdagar. är det så att man inte kan någon enstaka gång så byter man med någon.
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Vi har en lista man skriver upp sig på.
På vardagarna har vi en som alltid släpper ut. Och sen blir det ungrefär 2 insläpp eller kvällsfodringar per häst och vecka(vard).
På helgerna har man ett pass var.
Har inte funkat så bra än då vissa inte skrivigt upp sig på några så vissa av oss andra har fått tagit jätte många. Men haft stallmöta så hoppas det ska lösa sig.
Samma schema varje vecka. Vi har en stallansvarig som egentligen tar alla pass, men de inhyrda får ta pass för att minska hyran. Stallansvariga behöver alltså bara ta typ hälften av passen.
vi har utsläpp på så många hästar vi äger.
de som äger stallet har 2 hästar så de har 2 ggr i veckan.
jag äger 2 så har 2 dagar i veckan sen har min mamma en så hon har en dag i veckan så är det en till häst så den har sitt utsläpp. söndagar får man ta sin egna häst.
så man kan säga att jag alltid har ons och tor varje vecka. ganska skönt och behändigt.

vi har en lista man skriver upp sig på. nu är vi 9 inhyrningar+ en fodervärd på en av stallägarens hästar, så vi tar varsitt insläpp varannan vecka. helgerna sköter jouren allt. man skriver upp sig må-fre, vilken dag som passar en bäst.
sen brukar det alltid vara fler folk i stallet så alla hjälps åt men den som är uppskriven har ansvaret för att hästarna kommer in.
Vi är två tjejer i stallet + stallägaren (som inte har häst).
Morgon : Måndag-Fredag, Stallägaren släpper ut kl. 6.00
Kväll : Måndag-Fredag, Varannan vecka för oss två tjejer.
Helg jour ( Lördag morgon-middag-kväll + söndag morgon-middag-kväll ) : Varannan vecka, har man kvällarna på veckorna så har man också helg jouren..
Så varannan vecka förutom morgon - måndag-fredag..
Så vi har bestämt schema.. : )
Just ja, den som hade helgjouren mockade och fixade fodret också. Så det var mycket att göra när man hade helgjouren, men i stället behövde man inte åka ut de helger man var "ledig".

i förra stallet (som var typ det sjukaste i sverige) så släpptes inte alla hästar ut samtidigt. men vi gick ändå ihop i några olika grupper (var ca 4 grupper med 1-3 ägare i varje och ca 2-4 hästar) och släppte ut ett par hästar samtidigt och i "min" grupp bestående av jag och en till (oftast, ibland fler) så delade vi på dagarna så man tog 3-4 dagar i veckan varav en helgdag. var vi fler så delade vi bara lite mer. som mest var vi 5 st och då tog vi varsin vardag + separat rullande schema för helgerna.
nu har jag inga utsläpp alls längre, stallägaren släpper ut alla hästar =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

I vårt stall (11 hästar) mailar alla in vilka dagar de kan ta fodringar nästa månad. Sen gör jag ett schema, beräknat med statistik för att få exakt jämn fördelning. Det funkar inte annars. Alla måste hjälpa till lika mycket för folk i vårt stall är experter på att smita undan annars!
Vid fullt stall tar vi ca 3 av varje pass/box. (3 mornar, 3 luncher, 3 middagar, 3 kvällar)
När jag var fodervärd på ridskolan skötte vi alla helger och röda dagar samt lovdagar, vanliga veckor var det stallanställda. Då hade vi uttag/intag av hästarna i "vår egen" hage, alltså inte hela stallet. Vi tog familjerna i bokstavsordning, A utsläpp lördagmorgon, B intag lördagkväll, C söndagmorgon och D södagkväll och om något inte passade bytte man bara med någon annan, och skrev upp på stallkalendern. Systemet bestämdes av familjerna i samma hage tillsammans.
I kollektivstallet förra medryttarhästen stod bestämde stallägaren hur det funkade. Alla boxar hade ett visst antal utsläpp, lunch (fodring ute i hagarna) och intag fördelat på hur många det stod i stallet och dagar per månad. Stallägaren hade fyra hästar och fick därför fyra gånger fler dagar än de med en häst. Hur dagarna valdes ut har jag ingen aning om, om det var alfabvetiskt eller ordningen på boxarna.