Konditionsträning?
Halloj, halloj.. Nu är det så att jag verkligen vill få upp konditionen på lykka mer. Vill också att hon ska få lite mer muskler. Vilka är era bästa tips?? Att gå ett dressyrpass orkar hon, den konditionen har hon, men hon blir väldigt anfådd när vi är ute och kör travpass. Vill ha uthålligheten och snabbheten (eller aa, snabbheten har hon ju redan) som är bra när vi nu ska börja tävla på allvar.
Ska ta lite bilder på henne idag så får ni se lite hur hennes muskelatur ser ut just nu :)..
Alla tips är välkomna!

kanske träna i backar.Det gör jag med mina pållar,då får dom ganska mkt muskler:P speciellt i ryggen..:D

mkt terräng å just de du gör travpass (intervallträning) mkt sådan träning jag träna… uthållighet…. kramar
Haha, okej, då ska jag alltså fortsätta som jag gör :P.. Längtar tills dess att snön kommer, så man kan lufta i snön, det ger bra med muskler :D

#3 jaaaa å skoj e de me! undra o man få se en snöflinga i år????? väntar ju… tolka!!!!! 
Rätt foder i kombination med rätt träning = bra resultat!
#5 Håller med fullständigt!! Foderstaten spelar in en stor roll :)

#6 klart…. men träna man tar jag för givet att hästen får i sej vad den behöver… (kanske dumt av mej) 
Man kan inte ta för givet att hästen får i sig exakt vad den behöver. Har sett och ser dagligen hästfolk som drar ner på grovfodret och plockar in mängder med kraftfoder och annat krafs i foderstaten för att hästarna inte ska ha hömage!?. En sådan häst håller inte i längden. Alldeles förmånga hästmänniskor håller sin häst strax under normalhull och tränar på för fullt, sedan undrar de varför hästen inte musklar sig mer eller bra! En häst som har lite för mycket hull bygger en mycket bärigare och kraftfullare muskulatur, därför behövs underhudsfett.
Intervallträning är bra… tempoträning i galopp likaså.. Så som fälttävlansryttare gör…
Men sen är det som för oss… ut och nööööt!
Var försiktig med tunga underlag såsom vatten och snö.. blir hon för trött så kan hon dra på sig ordentliga skador… När muskerlna blir trötta så tar senor, leder och ligamnet skada!!!!
Skulle reka att du talar med Neywaz som är aktiv distansryttare för tips och råd kring konditionsträning…
Att skritta i form i en brantare backe är mkt mkt jobbigare samt mindre "farligt" än galopp…
Sen beror det ju givetvis vad du menar med konditionsträning?
Mkt muskler och "snabba" jobb ger explosivitet snarare än uthållighet..
Ja det är en hel vetenskap så speca vad du vill uppnå… och tänk på att olika muskelgrupper aktiveras vid olika gångarter och att tunga samt mkt mjuka underlag ökar risken för senskador…
Bla bla bla….
(Min erfarenhet är att "hömage" mer ofta beror på proteinbrist än hö)
Wanilj - Tack för svaret :) Jo, det är det jag menar, Lykka har explosiviteten, men inte så mycket uthållighet… Jag brukar försöka klättra i backar och låta henne skritta upp, hon vill ju trava eller galoppera, men det får hon inte *känner hur djävulshornen börjar växa fram"

Själv har jag tränat kondition genom att rida låååånga turer med mkt skritt och lugn trav. Styrka tränar jag med bla.a. backträning och övergångar (intervall). Då är det återhämtningen som är viktigast…
#11.Ja det finns ju inga genvägar… :o) Hur långa pass brukar du vara ute?