Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 14680 ggr
jn84
0

Min häst äter inte

Sen förra helgen äter min häst inte. Han får 13 kg hö om dagen (varav 3 kg är lunch i hagen) och när min syster mockade ut åt honom nu så hade han 10 kg kvar i boxen…  Han äter alltså i princip ingenting.

Dricker inte jättebra heller. Brukade förut dricka runt 50 liter/dygn, nu är det kanske 10-20 liter.

Behandlades förra torsdagen med kortison i haserna, se min andra tråd: Halt häst igen… Då stod han inne två dagar med extra mycket hö för att ha något att peta med. Det blev en himla massa hö över, men jag tänkte att det berodde på att han fick så himla mycket att han inte orkar mer. Sen på söndagen lyckades nån klant lunchfodra honom med hösilage (dock väldigt torrt) som hängt i en ikeakasse i flera veckor. Då åt han inte upp och sen dess har han inte ätit ordentligt. Vet inte om det kan vara problemet? Men det har liksom blivit mindre och mindre han äter hela tiden. På måndagen åt han ganska bra, även om han lämnade en del. Men nu lämnar han i princip allt..

Tänderna är raspade i april. Äter morötter som vanligt, men lämnar mineralerna (åt han tidigare alltid upp).

Kan det vara så enkelt att han bara inte har lust att äta nu när han går ensam i sjukhage? Eller har jag ännu ett problem som kräver veterinär?

Han verkar inte må dåligt i övrigt och tycks inte bekymrad över att inte äta…

lisette
0

äter han kraftfoder?

sitter och funderar på en ponny i byn som var mager en sommar. det visade sig att han hade en pinne i halsen, så han fick inte i sig något.

det kan mycket väl vara att han känner sig lite ensammen. ser han inte andra hästar från hagen?

Lorita
0

Jag hade inte blivit så orolig men pratat med en veterinär för att höra om det är en normal biverkning, han arbetar ju inte så mycket.

Men jag hade helt klart rådfrågat en veterinär.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

jn84
0

#1 Han får inget kraftfoder men tror han skulle äta om han fick. Dyker gärna ner i andras höpåsar när man leder honom i gången så det känns som att han helt enkelt inte är hungrig. Pillar lite i höet när han får det, sen blir det inte mer.

#2 Ska kolla med kliniken på måndag. Han verkar ju inte må dåligt av att inte äta så känner mig inte jätteorolig. Vore helt klart värre om allmäntillståndet försämrades.

Cilla89a
0

Brimad slutade ju att äta några dagar efter att jag köpt honom, åt krafftfoder, förövrigt pigg och glad, men grovfodret rörde han inte och drack dåligt, och det var ju p.g.a att han inte åt grovfodret.
Det visade sig att grovfodret inte passade herrn Obestämd Så vi fick köpa annat till honom.. Och efter att han börjat få utav det andra grovfodret så åt och drack han som vanligt.
Men fyy, så orolig jag var, det blev endel sömnlösa nätter.
Så jag vart glad att det var så lätt fixat ändå, jag funderade ju på om han gått och blivit deprimerad över att bytat ägare, eller kolik känningar och jag var ju rädd att han skulle få magsår, när han inte hade ätit på flera dygn.
Ja, det blev ju visserligen ett ganska dyrt grovfoder år, eftersom vi fick köpa in massa extra, han är ju inte liten heller och äter endel ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Zadeira
0

Min första tanke är lite som #4. Har ni bytt grovfoder nyligen? Öppnat en ny bal som inte kommer från samma bonde eller så?

Vi hade nämligen det problemet när vi fick in nytt hö. Vi har två hö-hästar på jobb (resten äter hösilage), och när vi fick ny leverans av annat hö var det en av dem som vägrade äta. Hon gillade inte alls det nya, och det tog nog en vecka innan hon vande sig och började äta av det.

Annars är det inte omöjligt att det beror på att han inte mår bra av att inte arbetas ordenltigt och gå ensam i sjukhage. Precis som när vi människor är ledsna eller deprimerade och matlusten försvinner är det för vissa hästar också.

Men som Lorita sa, rådfråga veterinär eftersom du inte vet varför.

Cilla89a
0

Jag kom på en sak, har han nyligen ätit butta? En "bekant" hennes häst slutade äta, för den fick magsår av buttan, visserligen hade den ätit väldigt mycket butta p.g.a olika anledningar.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

jn84
0

Han har ätit från samma balleverans sen september. Eftersom årets silage är mycket torrare än förra årets så har många hästar i stallet matvägrat i omgångar, men han har alltid ätit sina kilon utan problem. Så det känns inte som att det är problemet heller.

#6 Det är nog två månader sen han åt buttan.. Då bara en omgång på tio dagar.

Tycker det ser lite konstigt ut när han äter, han liksom plockar in strån i munnen, men sen låter han dom bara falla ut igen. Har inga problem alls att knycka hö ur andras påsar och mumsa i sig, men det egna i boxen passar inte. Nu fick han hö i hönät över natten, får se om han äter det bättre.

Ska be kliniken kolla hans tänder igen på fredag när han ändå är nerdrogad ^^

lisette
0

o be de kolla efter ngt i halsen. ;)