Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1110 ggr
Fiona
0

Igångsättning

Hej!

Jag skulle behöva lite tips, tankar & råd om hur jag bör sätta igång min arabvalack. Vi ska åka på sadelutprovning på tisdag och hittar förhoppningsvis en som ligger bra i rätt prisklass.

Han är inte riden regelbundet sen i våras/början av sommaren. Är riden i perioder vart efter jag har fått låna sadlar som ligger hyfsat, sista perioden var för ca en månad sen. Denna sista period kom han igång ganska ordentligt på. Är dock omusklad i ryggen.

Frågan är ju nu hur länge jag bör skritta han? När kan jag lägga in trav? Klättring? Galopp? Dressyr? Hoppning osv!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

WhoCares-01
0

trava tycker jag du kan göra från början. inte i form kanske, bara lulla runt. ja menar, det gör han väl i hagen varje dag? =) efter några dager, kanske en vecka, kan du börja galoppera på fyrkanen, inga volter eller serpentiner. sedan ä det bara att lägga på mer när du märker att han orkar mer. =)

lycka till

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Huldan
0

Har du tillgång till skogsmark är ju det väldigt bra eftersom lagom ojämn mark är bra för att bygga upp muskler. Dessutom är det roligare att bara skritta/trava i skogen än på bara bana :)

Cilla89a
0

#1 varför ska hon inte rida hästen i form? det strävar man väl alltid efter, att hästen ska bära sig korrekt, i vilken situation det än är i. 

tycker det beror på hur mycket muskler och kondition hästen tappat. skulle i vilket fall som helst skritta 2-3 veckor, och sedan lägga in lite trav och sedan mer och mer efter hand, du känner ju hur mycket hästen orkar..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

WhoCares-01
0

#3 ska omformulera mig. istället för att gå i form, gå på tygeln. jag tycker inte det är rätt mot hästen. om man rider hästen på tygeln när den inte är tillräkligt stark för det än så kan det lätt bli ett obehag för hästen. detta kan sitta kvar mentalt och ha en väldigt negativ effekt. börjar man försiktigt så har hästen tid på sig att bli starkare och starkare innan man börjar jobba den ordentligt

// Alexandra

Fiona
0

Lite delade meningar!

Han är väldigt omsuklad i ryggen, förövrigt så brukar han inte tappa så mycket kondis och är väldigt uthållig. Han har svårt för att gå i form, eller rättare sagt jag har svårt för att få ohonom att gå i form. Vi ska börja träna dressyr så fort som möjligt men först måste han ju ha kondis till att orka en träning!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

WhoCares-01
0

du kan ju (om ett par veckor när han är lite starkare) börja klättra med honom =) det stärker ryggen nått så enormnt =) långsam skritt i långa branta backar

// Alexandra

Cilla89a
0

#4 fast hur skapar det obehag av att hästen arbetar korrekt och går i form? det är ju snarare mer obehagligt för hästen att inte arbeta korrekt, och inte tala om mer skadligt för hästen långsiktigt, dessutom arbetar hästen inte korrekt sätter den ju heller inte rätt muskler, den sätter säkert muskler, men på fel ställe.
och sen "om man rider hästen på tygeln när den inte är tillräkligt stark", den kommer ju absolut inte bli starkare av att gå "ur form"..
så jag kan inte förstå att man skulle kunna sätta igång en häst och låta den gå "ur form" för att sedan några veckor senare tro att hästen är tillräckligt stark för att arbetas i form, jag skulle snarare tycka att dem veckorna mer stjälpt än hjälpt.

hästen kommer säkert tycka det är jobbigt att arbeta korrekt när den ska sättas igång, men man får ju anpassa det efter hästen, man har ju själv en känsla över hur mycket hästen orkar..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

thilda-
0

först och främst så tappar inte hästen så mycket av kondisen om hästen tidigare var i "topp trim"
jag tycker personligen att du kan hoppa över att skritta den i 2-3v el längre för, skritta gör den redan i hagen!

För att få upp en bra grund så ska du rida långt men långsamt, dvs va ute och "jogga"!
och blanda aldrig kondition och styrka dvs. styrka ena dagen och kondition nästa

WhoCares-01
0

#7 det jag menar,och tro mej jag fattar att jag har formulerat mig väldigt dåligt och skrivit helkonstigt, är att inte ha för stora krav på hästen. visst ska den inte gå ur form, det vinner man inget på, men jag håller fast vid det att den inte ska gå på tygeln de första veckorna. jag tycker att man ska börja lite lätt ed konditionen och sedan lägga på och styrka markarbetet när hästen är harmonisk med det den gör.

// Alexandra

CelsiusT
0

Frågan är om hästen har tappat så mkt kondition, eller om det mest är muskler han tappat.

Min medryttarhäst vart stående i 1½ månad pga problem med skorna. Innan det var hon i topp trim. När jag skulle sätta igång henne igen började jag med mkt skritt i lång låg form (inte "på tygel" då det lätt bara blir att dom krullar ihop sog när dom inte har muskler tillräckligt för att bära sig) och lite jogg. Allteftersom blev det mer och mer jogg/trav i ridpassen och efter ca 2-3v så började jag med galoppen. Jag har inte haft möjlighet att rida ut henne (pga skorna) så det har varit ridning i manegen som gällt. Övningarna gick dessutom ner till grundnivå igen och vi tog som en repetition från grunden hur övningarna gick till. Men eftersom hon tidigare varit i topp trim så gick det väldigt snabbt att komma upp i nivå med henne. Hon går nu (efter 2-3v) i samlad form igen, gör alla övningarna till fullo i skritt och trav och galoppen arbetar vi på och inom någon vecka eller två räknar jag med att ha den fullt igång med.

Ang. att sätta igång "på tygel" eller "i form" så tänker jag såhär: Det är väldigt jobbigt för en hät att bära sig korrekt om den itne har muskler till det, så när jag sätter igång en häst som är totalt omusklad låter jag den "bara gå" i början (helst att jag leder den). När jag börjar rida den så börjar jag ganska snart att be den söka sig frammåt/neråt (men inte gå "på tygel"), när hästen går framåt/neråt så sträcker den ut ryggen vilket resulterar i att den höjer ryggen och bakbenen börjar aktiveras. Här försöker jag hålla hästen under igångsättning, men jag försöker ha lång tygel. När man sedan ska be om "gå på tygel" så börjar jag med sekunder för att sedan släppa ner hästen igen och utökar det efter hand. Jag håller med "WhoCares" om att det blir obehagligt för häten att gå på tygel om den ska göra det utan muskler så i början räcker det med sekunder. Dessutom är risken stor att hästen bara krullar ihop sig om man försöker få den på tygel utan muskler. Därremot vill jag att formen ska vara lång och låg (form har dom ju oavsett, frågan är bara vilken form vi vill ha och när). Såhär gjorde jag med min förra häst och jag fick inget att jobba mot, men jag fick en hät som jobbade med mig och älskade arbetet. Hästen märker gansks anrt att det är bekvämt att gå i lång/låg form med ryttare på ryggen.

Medarbetare på westernridning.ifokus