Hästar i grannfejden - nytt
det handlar om hästar i grannfejden på kanal 3 nu. gäller inte samma hästar som varit anledning tidigare
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag har slått på TVn och ska kolla. 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Jag med, tack för tipset….
Sitter och tittar, intressant då det är nära där jag bor.
såg det. den där tanten som klagade var ju helt sjuk.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

vilket flott ställe :D
men den granntanten, haha, gud, så löjlig! riktigt patetisk faktiskt..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jag tyckte lite synd om granntanten. Hon måste leva ett trist liv om hon ska orka hålla på sådär.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Vad gick klagan ut på ?
Har inte kanal 3 så man kunde inte se.
kolla på http://www.tv3.se/play
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Hahaah. Hon som klagade verkade inte direkt ha något kul liv eftersom hon måste göra livet surt för andra. Hahaha. Sjukt. :P

Det verkade egentligen inte vara varken grannen eller hästarna som hon ville få bort utan hon var besviken på kommunen som gett henne avslag att hålla hästar (i grannens garage) och sedan då grannen flyttade in fick hon Ok från kommunen att ha hästar där.
Sedan var hon ju överkänslig mot lukt stackaren, och allergiskt - fast inte mot äldre djur utan bara ungdjur ;-) och luktströmmen som fstnade i hennes U- formade uteplats

Ojoj att folk inte har bättre saker att lägga tiden på. Det är den gemensamma nämnaren för de flesta som klagar i grannfejden.
Skynda långsamt så går det fortare.

#10 glöm inte att hon var allergisk mot rök men rökte själv.
jag tycker också det verkade vara kommunen hon var besviken på. hon skulle ju driva ärendet vidare också fast vara lite trevligare mot grannen.

jag gillar inte att snacka skit egentligen, men den klagande granntanten har dels egna hästar precis som dom påpekade i programmet. Sedan så är hon dessutom ute om helgerna och är överdomare på diverse olika hästtävlingar, vi på min klubb har ofta henne som överdomare! Hoppas för hennes skull att det inte är några unghästar/ungponnyer med på tävlingarna då, så att hon inte får nån allergireaktion…:P Pinsamt för hennes del att vara med i programmet, hon gjorde bara bort sig enligt min mening…
Kan väl förstå om hon är lite bitter för att grannen fick lov att hålla hästar när att hon själv inte fick det när hon ansökte, men någon måtta får det väl ändå vara:P
Hon ska klart ha en Guldmedalj, som Sveriges roligaste granne.
Finns det någon som kan slå hennes uppfattningar.

ja, det var faktiskt underhållande.
Ja men hallå!
Vem sjutton bygger ett stall så nära grannfastigheten? jäkligt dåligt gjort och hur kommunen kan godkänna det med ett kryphål om förråd är ju helt horribelt..
Hur lätt är det att sälja grannens hus samt om en ny familj flyttar in och blir allergisk??
Nej luktar skunk lång väg tycker iaf jag.. Man får väl flytta till en lantbruksby då om man vill ha djur så nära inpå?

#16 vad jag fattade det som ville hon bygga på en annan plats men hon blev rekomenderad att bygga det där hon hade det nu (kommer inte ihåg av vilka typ byggnämnden eller nått) men jag kan ha fattat fel ;)
Åhh! Sånt stall vill jag ha!
Skönt att det löste sig för båda..
Tyckte tanten hade lite konstiga aspekter på vissa saker x)
känner till båda parterna. Eva-gun är överdommare både i hoppning och dressyr. och Cilla är hur trevlig och snäll som helst. hon tränar tillsammans med min moster ibland för Svante Johansson (tror iaf att de e hon).
Måste bara säga det att nu har (ursäkta ordvalet men det är min åsikt) KÄRRINGEN verkligen bevisat hur ubotat korkad hon faktist är. vem fan skulle döda en kattunge bara för att kasta i grannens pol? och vem fan skulle sno eldningsolja när man inte ens använder sig utav det?
btw så är det rent SKITSNACK att hon är allergisk mot ungdjur! hade henne (eva-gun alltså) som ledare på grönakortet-kursen och hon pratade varje dag om hur ett av hennes stopn nyss fått föl och hur mysig han var att klappa och pyssla med.
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
# 19
Du måste ju inrama att den här Eva Gun är ju charmerande söt när hon står och kläcker ut sig allt.
Kan inte låta bli att tycka synd om en sån ensam människa hon trotts allt är.
Absolut ett orginal MEN rent krasst sett så oavsett så står stallet alldeles alldeles för nära grannhuset!
Även om de nu blev rek att bygga det där… fattar inte hur det gick till överhuvudtaget.. så har man väl ett eget förnuft som säger att det kanske inte är så himla lämpligt om nu grannen inte vill det?
usss noe som dumt
ja visst är det dumt att stallet står för nära men det är ingen anledning att göra livet surt för grannen när det är kommunen som gjort fel
måste bara lägga till att det va förj*vla roligt det där med att hon röker men är allergbisk när andra röker. xD hur jäkla blåst får man vara???!
// Alexandra
Jag blev bara arg när jag hörde om alla dessa anklagelserna mot den yngre grannen med hästarna. Hon hade fått tillstånd, då har inte hon med saken att göra.. Sen att tanten var så extremt jobbig och skulle ha rätt i allt gjorde mig mer irriterand… Kan hon inte bara sköta sitt eget liv?!

#21 det var att bygga där eller inte bygga alls, nu är det landsbyggd där husen ligger och inga villa tomter. Tanten hon hade 2 hektar mark och bor man på landet får man vara berädd på att det kan komma djur.
Hon ska vara glad att det byggdes ett häststall och inte ett hundstall men flera skällande hundar.
Vad jag förstod så fick hon avlag att göra en lada till lösdrift (det är inte byggnadsnämden som beslutar om det) troligen var inte ladan lämplig att ha djur i och då blev det troligen tt avslag av miljö och hälsa.
Jag bor också på landsbygden men de ville ändå att jag hade grannarnas medgivande när jag inredde stall.. trots att hela byn består av gårdar..
Det jag reagerar på är mer det moraliska i det hela, som sagt hon har ju fått "rätt" hos komunen.
Men jag tycker att det är att strunta i sina grannar när man bygger precis brevid deras hus, det är inte många meter emellan. hon kan väl flytta dyngestan till på andra sidan av sitt hus.. de hade ju grusade gångar så det är väl bara till att gå lite längre med skottkärran.
sen förtäljer inte historien heller om hon har frågat grannarna innan..

#26 i detta fallet hade grannen bråkat var hin än byggt, en flytt av dyngplaten tycker jag också skulle varit på sin plats.
Skulle jag frågat mina grannar så hade jag fått nej trott att dom knabt ser hästarna och har egena hästar. Vissa kan inte se till andras behov, jag undrar om du efter att köpt mark för att ha häst på skulle låtabli att ha häst för att grannen inte vill att du ska ha häst.
#27 Jag skulle ta reda på det innan jag köpte.
MEN jag skulle inte bli förvånad om det vore som så att hon ville ha kontakt men inte visste hur hon skulle närma sig. Därför valde hon grannfejden. sen är ju övriga anklagelser helt…gsdfgpdkfgdg!!
Samt ett sak till som jag reagerade på.. varför ville hon vid första frågan såga ner hela häcken??? Den skyddar ju mot vind och dofter?? Om det nu inte är så att hon ville se hästarna..
Jag tror att "kriget" rör sig om en principsak mot kommunen mer än en motsättning mot grannen..

#28 om man köper 9 hektar mark som jag har, ska man då behöva fråga grannarna om lov för att använda marken?
Då skulle det inte finnas många hästgårdar.
håller med Lorita. bor man på landet får man acceptera att det kan komma djur. köper man så stor mark så har man rätt till att använda den!
// Alexandra

jag pratade med inspektören i min kommun om stall osv innan vi köpte hästar.
hon berättade för mig att även om jag har hästar nu så kan det flytta in någon som inte klarar av lukten, allergi osv. i nästan alla fall får den som klagar rätt.
jag bor på landet, utanför tätbebyggt område och har grannar som har hästar osv.
jag tycker som sagt inte att man beygger precis brevid ngns bostadshus utan medgivande… oavsett om man har 9 eller 90 hektar..

#32 hon ansökte först om en plats längre bort och fick avslag av komunen. Det kan ju vara så att det av andra skäl inte finns någon lämpligare plats.
Nu låg baksidan av stallet mot grannen = vist lukt och syn-skydd.
Bor man på landet utanför stadsplanerat område så ska man inte behöva begära tillstånd av grannarna för att bygga ett stall.. Förutsatt att man inte ska bygga nära inpå någon annans gård.
Om jag inte helt minns fel så ville sossarna att det skulle behövas bygglov på all byggnation på jordbruksfastigheter, oaktat var det ligger. Men som ni vet så förlorade sossarna makten, i förra valet. Men kommer dem tillbaka har vi väl mer byråkratier att vänta.

Jag TYCKER att man borde ha rätt till att ha vilka byggnader och djur man vill på den mark man äger :S Speciellt om man bor där först, så kmr ngn alergisk stockholmare o kräver att hästarna åker därifrån lr ngt liknande.

Men för övrigt, hur mycket luktar det häst igentligen? ;) Är man inte allvarligt allergisk, så störs man ju inte alls.
Jag tror mer att folk tror att det ska lukta, som t.ex. ko och gris, dem luktar ju väldigt starkt.
Jag har haft flera vänner här hemma som är rediga stadsbor, dem hade till och med på sig andra kläder, för dem vill inte att "hästlukten" skulle sätta sig i kläderna, och några stycken som varit allergiska, och alla trodde det skulle stinka häst i stallet och höll för näsan, men dem blev helt paffa och sa att här luktar det ju ingenting ;)
Den allergiska kunde lätt sitta i trädgården trotts att hästarna stod 20 meter bort och betade. Inte ens gödselstacken klagade dem på, som låg 40 meter bort.
Så från den grannen som klagar tror jag mest är en principsak, inte att denna verkligen stör sig på hästlukten.
Bor man utanför stan på landsbyggden, får man helt enkelt finna sig i att det finns djur, eller kommer att finnas djur, och duger det inte, så kan dem ju flytta till stan igen. Vi med djur, vart ska vi flytta då om det kommer folk från stan och klagar?
Ska vi behöva vara rädda för att bo som vi gör, för att någon tramsig stadsbo flyttar in i grannhuset och klagar på djurlukt?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#35 Hon bodde inte där först.. tanten hade bott där sen 83 och stallet byggdes 2000
Sen tycker jag det ser ut som det ligger fler hus brevid, inte att det är mitt ute på vischan?

#37 Yes, jag kanske skulle ha klargjort att jag menade mer i allmänhet än i just detta fall :P

Om en granne då vägrar häst på mark som ska säljas för att själv kunna köpa mer mar till under pris då? Eller för att et barn ska kunna köpa billigare…
#36. känner tanten lite grann å hon är inte alls allergisk. varken mot ungdjur eller äldre hästar. hon pratar hela tiden om sina galopphästar och hur mysigt et är med fölen. det där med allergin är rent jäkla skitsnack. hon är ju f*n överdommare i både hoppning och dressyr, unghästar och äldre hästar. hon är med på fölvisningar också ibland har jag för mig.
// Alexandra

Ursäkta trådkap, men ha allergi mot ungdjur eller äldre djur? :O

Jag säge en sak: Bullshit! Intyg är väl enkelt att fixa om man känner en som hon säger om bygglovet.
Det handlar ju om att inte vilja ha stallet o dyngestan precis utanför huset..

#43 det handlar om att hon inte fick ha hästar i en lada och då ska inte grannen få ha häst heller.
Dyngan fraktas troligen bort ganska tätt så någon gammal lukt lär det inte bli inte så mycket flugor heller (vilket det inte klagades på) alltså han inte förmultningen börja och då bör lukten vara minimal.
Tanten avslutade ju med att hon ville ha 2 miljoner i ersättning av kommunen för att hon inte fick ha häst i ladan. Hästar som då skulle gå betydligt närmare hennes egna hus.
//Jag vet vem jag skulle undvika som dommare//
det er förste gangen jag hörar i mitt liv at noen som driver med häst aktivt selv inte vill ha dem hos grannen
ja jag håller med om att det är en absurd situation.. Jag tänker bara ett steg längre om hon vill sälja sitt hus osv
Cilla är min gamla tränare!
Jag har ägnat många timmar i hennes fina stall.
Vet att hon har haft väldigt jobbigt med sin granne, så jag är glad att det verkade sluta lyckligt. Fast sedan blir jag självklart smått sur på kommunen, jag fattar inte hur de kan ha gjort en sådan "tabbe".
En sak som de inte nämnde i programmet är att den här "tanten" på ngt sätt är släkt med en liten flicka som rider Cillas lilla ponny Petronella och verkligen älskar att vara i hennes stall.
kansje tannten er lite ensom

Man ska nog inte slänga mer skit än nödvändigt, men jag håller med om att det inte är ett dugg vettigt.
#48 så sant.. det verkar nästan så för hon mjuknade snabbt sen..

#47 jag misstänker att det ä miljö och hälsa som underkänt ladan till lösdrift för att den inte var lämplig att ha hästar i.
Sen ger byggnadsnämnden bygglov till ett förråd som inreds till ett stall som håller måttet och blir godkänt, i mina ögon har dom gjort rätt.
Har "tanten" lagt 200 000 kr om året hade hon kunnat lägga dom pengarna på ett stall istället och alla hade varit nöjda.
#52 Håller med om att hon kunde lagt pengarna på annat… Men jag tycker nog fortfarande att kommunen har gjort lite fel. Kommer inte ihåg alla detaljer från programmet och som Cilla har berättat. ^^
Löjligt tycker jag, #13 påpeckade att hon har egna hästar och gnäller på att grannens hästar.. och dessutom sitter som överdomare på några tävlingar.
Hon sa att det kom för mkt skitlukt in till hennes U-formade uteplats men varför skulle hon då klippa ner häcken?? Tror inte det hjälpte mkt ändå med häcken.