Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettislandshästar
Läst 2687 ggr
may-britt
0

Hva gjor han nu?

red eldfari  min 5 åring i  dag se bort fra min sitts

han gikk  noe mot  bettet med men det var for at jag jobba lite på  han och  han provar och  ta lite over.

MEN HVA GJÖR HAN MED SINE BEN http://www.youtube.com/watch?v=-NGUE5a5-8k

CelsiusT
0

Eh, ja det ser lite roligt ut. Jag är ju verkligen inte särskilt bra på detta med isisars gångarter. Men jag tycker det ser ut som att han passar väldigt stadigt men stundvis så ser det ut som att han vill galoppera med frambenen. Det ser ut som att du driver som om du vill att han ska galoppera, eller är det gångarten som "kastar" dig i sadeln?

Medarbetare på westernridning.ifokus

lisette
0

jag tycker hästen ser ut att vara osäker. den vill galoppera (och gör det stundvis), men blir osäker på ryttaren. får han dubbla signaler av dig? ser ut som du sitter och håller igen samtidigt som du vill han ska röra på sig.

vad är tanken att du ska göra?

hästen försöker bryta ut mot ingången va? prova att vara på en volt uppe i paddocken istället.

lisette
0

jag bör väl lägga till att jag inte har en aning om hur pass ser ut och för mig ser det ut som galopp han kommer upp i ibland.

Maja
0

Han är femgångare, eller hur? Är det du som rider, eller någon annan?

Antar att du vill ha din häst i tölt, men en taktfast och ren tölt låter annorlunda. Tänk dig att det ska låta Black-&-Decker, Black-&-Decker, Black-&-Decker, Black-&-Decker. Just nu låter det nästan som trav, men ser lite ut som tölt - han går orent, grisepass.

Träna mycket trav med honom - få honom ren i den. Jag travade massor med min grisepassare när han var som värst och det var inte förrän han var ren i traven som jag gick vidare (nu hann jag inte mycket då han blev såld, men det är en annan historia)..

Hur är han när du travar honom vanligt?

Cilla89a
0

Ser ut som han töltar, travar och galopperara samtidigt ;) Kanske ger du dubbelsignaler och inte är tydlig med vad du vill och hästen blir förvirrad?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

may-britt
0

ja 5 g  han  ser bare konstig ut han skal gå  i  tölt men når man driver på  han så tar  han galopp  med sine forben och gudene vet hva med sine bak ben

men han bruker nu  sine bak ben bettre enn för ha ha

jag holder på  han stundvis for och  få  han til och gå  ut av galoppen.

nei han der er inte usikker han har selvtilit som er til och  dö  av han fatter hva jag mener men provar och bestemme selv hva han vill.

men greit viss han vill galoppere på  volte så er det bare bra for han men da moste han få  med sine bak ben også.

Cilla viss du  ser tölt på  han så  er det en frem gang men at hans bak ben inte er  i galoppen det er sikkert.

juve tölta din  is etter all trav treningen?

viss jag går lungt  med denne killen så  går han i  verdens verste grisepass.

Nitro
0

Han går i grisepass. Tror han är stressad och inte riktigt vet vad du vill att han ska göra.

Som någon skrev här uppe måste traven sitta innan man försöker få en bra tölt.

may-britt
0

ok men hvor mycke skal han trava jag hadde en trener til och  se på  hans trav och  han sa den var super

stressa nei HAN ER ENEVIS

Maja
0

#6 - Om jag vore i din sits så skulle jag lägga tölten på is ett tag. Om inte hästen går rent i grundgångarterna (skritt, trav och galopp) så blir hästen bara förvirrad om man blandar in ytterligare en eller två gångarter.

Det var precis anledningen till att jag inte blandade in tölt på min häst. Han var också fem år (född 2004) och när jag började med honom så gick han bara i grisepass i olika hastigheter. Efter att ha tränat trav, trav, trav, trav och trav så förbättrades alla hans gångarter. Ju mer trav han hittade, desto mindre grisepass kunde man se på honom. Även skritten och galoppen blev bättre.

Rid honom i mycket trav, driv och ställ honom i traven. Det blir jobbigare för honom att grisepassa om du håller honom så. Alltså är det driva-driva-driva och ställa som gäller, precis som Alex sa till mig när jag pratade med henne om min förra häst. Och ja, det hjälpte verkligen! :)

Jag hann aldrig töltsätta honom, eftersom han blev såld när jag skulle börja med det, men nu skulle jag nog tro att han har börjat tölta. :)

may-britt
0

glemte och  si  han har lärt noe nytt som och  galoppere på  volte det kunne han inte för så det er jo  bra.

men kansje han kunne väre så  snill  och  tölte snart han er trena siden april snart 7 mnd och  han går i  grisepass

Maja
0

#10 - Min gamla häst hade blivit riden i drygt två år (dock inte regelbundet) och han hade inte töltat alls. Jag såg nog bara tölt på honom en gång när han var "fri", alltså när jag cyklade bredvid honom.

Stressa inte fram tölten, utan se till så att han går rent i skritt, trav och galopp först. Har du ingen film på honom i trav?

may-britt
0

ok så  glad jag er jag vill  gjöre så  och  levne tölten en stund hvor lenge?

så  slipper jag och  tenke på  den for det er jobbi .

ok så da travar jag og skrittar och  galopperar han.

Maja
0

Det är svårt att säga hur länge, men du känner nog av när han går helt rent i skritt, trav och galopp. Med tanke på att det låter som att han redan går fint så ska det nog inte vara några problem alls! :)

Trava både på rakt spår och i volter, både höger och vänster, rid i serpentiner och få honom lösgjord. Känns han lika stark i höger och vänster varv?

Men en annan fråga: När du har ridit honom nu - har du töltat varje gång då, eller låter du tölten vara vissa ridpass?

may-britt
0

jag tölter han vär 3 dag når jag rider jag har hatt han i  skogen och  fått han i  galopp  siden han kunne inte galopera på  banan han bare flög så  i  skogen rett etter galoppen så  tölter han typ  10  til 20  steg inte mere och  tölten er da ren.

men ellers så  har jag nu  värt opptatt med och  få  han til och  fatte galopp  i  skogen til i  dag han viser han kan galopp på  volte den luringen men har inte töltet mykke nu  i  det siste.

han er sterkere i högre verv da han fatter lettere höger galopp venstre jobbar jag med

may-britt
0

glemte og si  at når man starter tölt så overgangen fra skritt  til tölt er rett 2 skritt men så  mister han det och  går over i  grisepass

men ok  dropper hele tölten

Maja
0

Hur rör han sig i hagen förresten? :)

may-britt
0

i skritt trav och  galopp men da han kom til meg i  april 2009 kunne han inte trava als han gikk i samme tölt mener grisepass he he och galoppen kunne han uten rytter eller i  full farm med rytter man moste fatte galoppen i  en slak oppover bakke

men traven la jag inn och  tok typ 3 veker så  kom den men så  var han så  at  han kune inte trave på  volter bare rett frem så  viss jag la inn volte gikk han i  tölt eller grisepass da jag kjöpte han sa de han var en natur tölter HMMMMMM

men nu  traver han på volter och  så  men små  volter i  traven men da små  da går han over i  G pass

Maja
0

#17 - Det är många som säger att hästen är naturtöltare, när de bara grisepassar. Det finns många, många, många annonser ute på nätet där de skriver "Naturtöltare!" och så visar de en bild på en häst i grisepass.. ;)

Trav i uppförsbackar stärker hästen (likaså klättring), så har du några sådana är det jättebra! =)

may-britt
0

hej

jag har en lang bakke opp til huset våres och  det er to  i  skogen der jag rider så jag var der i  dag.

och  når jag kom hem etter turen så  prova jag galopp på  volte på  banen och  det gjorde han så  flott.

han fikk inte grisepassa i dag jag skrittet ocg travet och  galopperte han prova och  ville gå  fra skritt inn i  traven i  grise pass men jag nekta han det så  han fik starte trav fra skritt he he

HannaT
0

#18 Jag har lärt mig att trav i uppförsbacke sliter på hästens framben?

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Cilla89a
0

#20 det har jag inte hört? :O det sägs ju vara nyttigt att både skritta och galopperar i backar, skulle ju vara konstigt om det sliter i trav och inte i skritt och galopp :P men jag vet inte?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

HannaT
0

#21 Ja… det är sant. Tungan ute Men jag tror att hästen lägger mer vikt på frambenen i uppförsbacke i trav? Jag har faktiskt ingen aning, men jag lärde mig det någon gång i unga år och har inte travat i uppförsbackar sedan dess. Helt i onödan? Haha.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

may-britt
0

hej

jag lärte at man skal trava galoppere i  oppover bakke men inte tölte siden viss man jobbar dem lite oppover bakkar så  får de en sterkere front och  legger mere muskler.

det moste väre hva som har gjort min is til och kunne galopera på  volter for det klara han inte förut.

men en grisepasser kan man tölta i  slak nedover bakke siden det skal ha han til och bruke sine bak ben mere.

viss han inte er stel i  kroppen det er siden det tar vist jette mycke tid og myke opp visse is he he

har jag lärt

Maja
0

#18 - Ja, man ska ju inte trava i alla uppförsbackar man ser! ;) Men att ta några uppförsbackar då och då är bara stärkande vad jag har lärt mig i alla fall! Sedan beror det ju mycket på lutning och underlag - en inte så lutande väg med "mjukt" underlag sliter inte lika mycket som en riktigt brant backe med stenhårt underlag.

#23 - Ett hårt underlag är bra för en femgångare! Med rätt träning på ett hårdare underlag kan gångarterna förbättras ytterligare!

Men att tölta i lite lätt lutning (nedför) kan också vara bra, så jag brukar köra på trav uppför, tölt nedför. :)

may-britt
0

ja mange grisepassere tölter når man rider nedover och  når man kommer ned så  går de over i  grisepass IGJEN

en annen ting jag lärte var och  läre hästen och  vinkle bak bena med og hoppe av og ta spöet og styke det på  dems bak ben så  de löftet dem högt da lärer man visst hästen og vinkle bakbena så  de kan bruke dem rett i  tölt men dette gjöres også  med dressyr hester for och  få  en bra piff

jag har gjort dette med Eldfari stryki han löfter och  vinkler och vrenger och  vrir men tölt NEI

men han trenger sikkert bare 5 år til med trening ha ha

Lorita
0

det är nerförsbackar som sliter på hästens ben. När det gäller att inte trava/galoppera i uppförsbackar så av råder man från att jämt göra det, man kan få en häst som sticker när den kommer till en backe.

Sen stärker man hästen mer genom att låta en arbeta i skritt i branta backar, det är alltså tyngre för dom = effektivare träning.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

may-britt
0

JA  i dag tölta han i venstre verv lite konstig han tölter i venstre verv jag får driva, men i  högre tölter han inte viss jag driver der så går han i galopp hmmmm

och i  dag rulla han i  traven i venstre verv han rulla på  högre side

menes inte dette at  han er svak i  högre side eller har jag fel.

det var da konstig

hmmmm

jag satte han inte i  tölt han gikk inn i  tölten selv da jag skulle stoppe han fra trav och  han gikk en hel runde klokke rent

så  glad jag ble men ble lessen når han da rullet i  traven

hvordan får jag det bort?

may-britt
0

hej

ja ha nu  i dag har jag fått beskjed av min trener at  jag fikk väre litt mere på  min is siden det menes at  han er lite bortskjemt Tysthmmmm

man han er jo  mammas gutt Guld i mun kan inte fatte at jag har blitt så  der må  väre alderenTungan ute

så  jag fikk gjöre som Alex her inne sa og min trenar sa at da tölter gutten.

legger ut en film snut så  dere kan se de förste rundene pröver han med grise pass men sen ser dere tölten kommer.

han er enda i  start  fasen men trener mente at  så  lenge jeg bare sa i  fra til han så  ville hans gangart bli  bedre och  bedre formen kommer med.

jag fölte meg lite slem så  han fikk goddis och  teken efter ride passet som var 30 min

se på  filmen snella og fortell hva dere ser

jag har inte satt på  noe musik på  filmen så  det er lett och  höra med når han går i tölt.

http://www.youtube.com/watch?v=BhPOa6WTwK4

may-britt
0

Alex kan du glo  på  filmen?

Alex
0

#29 Första filmen kan jag inte se, den i inlägg #28 är väl samma som du lagt in på Islandshäst iFokus? Har svarat i den tråden nämligen. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst