Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 4076 ggr
halludu
0

Ekipage tråd : )

Som rubriken lyder, hade varit kul att se alla ekipage.

En bild, antingen på båda två eller en bild på hästen.

Berätta lite om er själva:
Ålder
Var ni bor
Hur länge ni ridit mm. 
Vad ni heter mm. : )

Berätta också lite om eran häst:
Ålder
Hur den bor
Namn
Vad den tränas i

Berätta så mycket ni kommer på : )

Kul att se vilka användare som har vilka hästar : )

halludu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan börja : )

* Jag heter Elin.
* Jag bor utanför en lite stad som heter Värnamo som ligger i småland. * Jag är 17 år
*Jag har ridit sen jag var 7 år.

* Min häst heter Patron.
* Han kallas Lilleman : )
* Han är 7 år gammal.
* Han bor i ett litet stall med tre boxar, och två trevliga kompisar.
* Han och jag siktar mot hoppning på lätt nivå men rider också mycket i skogen och försöker variera våran ridning så mycket som möjligt : )

jackiejohn
0

Va skoj med en sån här tråd :)

- Jag heter Erika.

- Bor utanfö ett mindre samhälle vid namn Bäckefors i Dalsland. :)

- Jag är 16år.

- Ridit och hängt på hästar sen ja kunde gå typ ;)

Har två hästar så gör en dubbel på info om hästen :D

- Jackie John heter mitt vbl hon är 12år och har aldrig gått på travet.

- Hon har all världens smeknamn tex "Jocki Japan", "Junsan", "Jackie" o.s.v. o.s.v. :D

- Hon bor här hemma på gården i vårt eget stall som är under ombyggnad

- Hon är utbildad i både dressyr och hoppning men jag har börjat träna NH med henne och vi ska kanske försöka oss ut på lokalatävlingar elr så blir de föl de är inte klart än hur de blir :) Rider mkt i skogen!

-Oskar heter min lilla shettis kille han är 17 år.

- Han har två smeknamn "Fjoskar" och "Tjockis gubben :)"

- Han bor oxå här hemma på ården i vårt för tillfälligt röriga stall :)

- Har inga mål elr nåt sånt med honom då han i tidigare delen av livet blivit vanvårdad och haft fång 2ggr så han är stel och jäklig i benen så de blir en promenad elr en tur med kärran nån/några ggr i veckan :)

halludu
0

Vilka sötingar : )

AusaBausa
0

Jag är en tjej som har ett shettis stuteri i miniformat, kasebackens stuteri heter det. har 3 shettisar o en ridtravare. Ställer ut shettisarna, kör dem o avlar på dem.

Är mamma t 3 barn 12, 10 och 6 år är dem. Arbetar som förskollärare i grannkommunen sen snart 5 år tillbaka. Ubildad som det sen jan-97. Läste till det i Umeå.

Ålder: 34 år

Var ni bor:Skåne i en liten by som heter Tosteberga
Hur länge ni ridit mm. Första gången jag satt på enhäst var jag 1år sen har jag nog alltid varit i nräheten av hästar hela mitt liv mer eller mindre..min storhetstid som skötare var :1988-1993 då jag var skötare i ett halvblodsstall(plus ngr new forest poonys och en shettis). Vi skötte allt i stallet och fick som tack rida ägarens hästar helt gratis o hur mkt vi ville..han körde  oss t ridhus så vi kunde träna hans hästar, vi följde m på premieringar och betäckningar etc.
Vad ni heter mm. : )Åsa Sofie Boström

Berätta också lite om eran häst: Lord Ajrim "Ludde". En tjurig gammal gubbe som gärna vill bestämma o gjorde så också i början då jag inte vågade sätta hårt mot hårt..riktigt tuff tid..men när vi väl lärt känna varandra så är vi oskiljaktiga..Har ägt honom sen -01 o han var den första häst jag köpt, fick dock en shettishingst preic innan honom som fick mig sugen på att ta upp ridandet igen efter en paus under pluggandet o mammaledigheten. Han gillar att hoppa o allra mest naturhinder..
Ålder:17 år (1992)
Hur den bor:lösdrift tillsammmans med min shettishingst Kasebackens Keso. Shettisdamerna bor i grannens lösdrift o går i delar av sommarhagen nu under vintern..
Vad den tränas i: skogsmulle, en gång om året rider vi hubertusjakten i närområdet

Fiona
0

Berätta lite om er själva: 16 årig tjej som går ettan på gymnasiet, program omvårdand, där jag trivs väldigt bra. När det inte är hästar som står på schemat så är jag med kompisar & allt vad tonårstiden hör till! Håller även på med marsvin, utställningar och förhoppningsvis småskalig avel längre fram. Framtidsplaner kring hästeriet är att köpa ett avelssto och betäcka för att få fram en framtida ridhäst. Efter gymnasiet har jag tänkt att vidarutbilda mig till djursjukvårdare.
Ålder: 16 (-93)
Var ni bor: Liten by ca. två mil söder om Falköping. Bor med mamma, pappa & lillasyster, storebror har flyttat in till stan pga skolan så han ser man allt mer sällan här hemma ;)
Hur länge ni ridit mm: Fick min första shettis när jag var tre så började rida då med.
Vad ni heter mm: Jenny Larsson

Berätta också lite om eran häst: Shettissto som är född på gården, hennes mamma var min första shettis, och hon lär stanna i min ägo resten av livet. En underbar livskamrat som jag haft väldigt mycket kul med och mer lär det bli!
Ålder: 11 år (-98)
Hur den bor: I vårt gamla stall i en box. När det nya stallet blir klart kommer hon & en fjordning stå kvar i det gamla pga plastbrist, men det ska fräshas till en del!
Namn: Fiona
Vad den tränas i: Körs hemma, körtränar för Rebecca Kristiansen samt tävlar när det är säsong.

Berätta också lite om eran häst: En arabvalack som jag har på foder, urmysig häst som dock är pigg att rida. Gör ingenting gratis när man rider vilket gör att jag har lärt mig & kommer lära mig mycket på den här hästen. Min tanke är väl att köpa ut honom sen fast han blir dock lite liten kanske men vi får se vart det bär av!
Ålder: 14 (-95)
Hur den bor: För tillfället i det gamla stallet i en box men när det nya är klart kommer han flytta in där till en box.
Namn: DroDouge "Dodde"
Vad den tränas i: För tillfället är han sadellös så han går mest och blir tjock och blir tömkörd emellanåt. Men vi ska komma igång och träna dressyr sen samt även hoppning när vi fått kläm på dressyren. Tanken är att vi ska ut och tävla 2010!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Caspianowner
0

Lite kort om mig !

Berätta lite om er själva: Har haft häst sen jag var 6 år utan uppehåll. har tävlat i hoppning, fält. pga knäskada är det slut med lekandet, men tycker det är minst lika roligt med häst fast numera på markplan. Har avlat lite på hobbynivå. Nu njuter jag av frukterna.
Ålder 46
Var ni bor Örebro Län
Hur länge ni ridit mm. sen jag var 6 år
Vad ni heter mm. : ) Cathérine Andersson

Berätta också lite om era hästar: Fr. Travare, Araber, New Forest, korsningar, Caspisk häst.   Ålder från 1 - 22 år gamla
Hur bor dem:  stallar eller i lösdrifter
Namn. fr yngsta till den äldsta: Bousseh - Canalj

Vad de tränas i Vardaglig lättare ridning medans några bara går och pryder sig med omgivningen.

Berätta så mycket ni kommer på : )

På bild. En av talangerna på gården.

Maja
0

Jag återkommer med presentation när jag har hittat en häst. ;)

#6 - Du bor ju nära mig! :) Jag bor i Örebro. :)

Caspianowner
0

# 7 Jag bor 3 mil sydöster om Örebro city.

HannaT
0

Berätta lite om er själva: Hanna heter jag. Jag är 19 år och bor i Göteborg. Just nu jobbar som timanställd på äldreboende, och är också städvikare. Hästar har jag hållt på med sedan jag var 8 år gammal, och sedan 5 år tillbaka är jag också hästägare.
Ålder: 19
Var ni bor: Göteborg
Hur länge ni ridit mm: Sedan jag var 8 år
Vad ni heter: Hanna

Berätta också lite om eran häst: Kahlua (Kalle) är en glad kille i sina bästa år. Jag köpte honom när han var 9 år, och nu är han snart 15. Med åren har han blivit mycket lugnare och klokare! Kalle är e: Björsells Fontana ue: Chapman. Han har alltså en fin dressyrstam, men det är hoppningen han tycker bäst om.  
Ålder: 14
Hur den bor: I ett stall med 3 andra hästar
Namn: Kahlua
Vad den tränas i: Hoppning och dressyr, men mest hoppning

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Fiona
0

#6 Gud vilket hopp Förvånad

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

niare
0

Berätta lite om er själva: Hästtjej från de djupa skogarna i småland rättare sagt Mönsterås :P uppvuxen med hästar och både kör och rider i dagens läge. aktiv i MKR och är aktivitesledare.

tävlar i körning och dressyr och lite hoppning.

Ålder: 22
Var ni bor: Mönsterås
Hur länge ni ridit mm: satt på en häst första gången när jag var 8 månader och fick en egen shettis när jag var 3 så därefter bar de av.
Vad ni heter:Mikaela

Berätta också lite om eran häst: Värends Kokett 2 är en tant som jag bara älskar, hon är en new forest d-ponny med hjärtat på rätt ställe. 
Ålder: 21
Hur den bor: I ett stall med 4 andra hästar
Namn: Värends kokett 2
Vad den tränas i:dressyr men mest skogsridning nu :)

Klasselover
0

Berätta lite om dig själv: Jag heter Tove, stort häst och fotointresse, ridit sen jag var 5, första åren på ridskola och därefter diverse medryttarhästar :) Just nu har jag en medryttarhäst vid namn Bonzer som står 7km hemifrån, rider honom så ofta jag kan, ca 3-4 ggr i veckan, då ägaren inte rider just nu..
Ålder: 16 år, född 1993
Var ni bor: Mantorp, Östergötland
Hur länge ni ridit: 11 år

Berätta också lite om eran häst: Bonzer är en 14årig nordsvensk vallack. Han är väldigt pigg och stark och det krävs att man verkligen jobbar så han får tänka, annars kan han fjanta sig och titta, hoppa undan för saker osv.. En väldigt speciell häst som få kan rida bra, men jag trivs riktigt bra med honom. Jobbar rätt ofta från marken med ledarskap som han måste uppfriskas om relativt ofta.. Han är väldigt charmig och lätt att tycka om :) Gillar inte att vara ensam och blir väldigt orolig och stissig om nån kompis går iväg, går därför inte rida ut själv på, utan vill ha med sig "pappa Teddy" (shettis som funnits i stallet sen han kom dit då han var 1 år)..
Ålder: 14 år
Hur den bor: Litet privatstall m 4 boxar tillsammans med hästkompisar (2 shettisar + ardenner)
Namn: Bonzer
Vad den tränas i: Vi tränar varierat, mycket grundläggande dressyr på banan och fält i närheten, uteritter de helger jag har sällskap (går inte att rida ut på själv), hoppar ett par gånger i månaden.. Älskar att hoppa och blir väldigt het, tycker det är väldigt roligt ;)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Selinas
0

Ålder Fyller 15 år om två veckor (född 94)
Var ni bor Eskilstuna
Hur länge ni ridit mm.  Sen Januari 2007, dvs inte så länge, men hängt på ridskolan så länge jag kan minnas.
Vad ni heter mm. Heter Josefine

Om min häst Selinas är en tysk sporthäst e. Sky Dancer ue. Kolibri, rak hoppstam alltså. Jag har haft honom i drygt ett halvår och han har haft en väldans otur och fått diverse skador (sparkad i hagen bland annat), men nu är vi igång och tränar flera gånger i månaden och siktar mot tävlingsdebut framåt våren.
Ålder 5 år (född 04)
Hur den bor Stort inackorderingsstall med ca 30 hästar, i en stor fin box. :)
Namn Selinas
Vad den tränas i Hoppning & Dressyr, främst hoppning men jag anser att dressyr är en stor del av hoppningen. :)

Animal-3
0

Berätta lite om er själva: Arbetslös djurvårdare som lever i stallet.
Ålder 19 år
Var ni bor Växjö
Hur länge ni ridit mm. Satt till häst innan jag fyllt en månad och på så vis hos släkt och vänner hela tiden hållt på, började på ridskola strax innan jag fylde 5 år.
Vad ni heter mm. :Moa Thuresson

Berätta också lite om eran häst: Ålder 14 år
Hur den bor Går på lösdrift tillsammans med två ston.
Namn Tuffis
Vad den tränas i Allt vi kan komma på.

Ålder 10 år
Hur den bor Går i en jätte hage med en annan valack, box på vinter nätterna.
Namn Peewee kos
Vad den tränas i Samma som Tuffis allt vi kommer på.

Berätta så mycket ni kommer på

Alla som sett mina inlägg förstår nog att jag inte ska skriva allt jag kommer på (skriver ofta allt för långt). Lägger bara till båda mina grabbar är valacker som bott hos mig sedan de var små. Peewee flask född. Peewee varmblod, Tuffe shettis.

Fiaa2
0

Berätta lite om dig själv: Jag heter Sofia, ridit sen jag var runt 6 år. Stort foto och hästintresse. Rider just nu på ridskola två gånger i veckan (tisdagar och fredagar), rider min medryttarhäst, Bella, två gånger i veckan (Onsdagar och Fredagar) samt sköter tre shettisar, (Sune, Fenja ooch Balder) någon/några dagar i veckan.
Ålder: 14 år, född 1995
Var ni bor: Värmdö, Stockholm
Hur länge ni ridit: ca 8 år

Berätta också lite om eran häst: Bella är en gammal dam, hon kan ha ganska många egna åsikter och ibland fungerar verkligen ingenting! Vissa dagar kan hon vara urgullig och väldigt medgörlig. Hon tycker om att hoppa, dressyr är lite jobbigare.. Just nu är hon ganska stel och omusklad, men vi jobbar på! :)
Ålder: 20 år
Hur den bor: Privatstall med ca 20 andra hästar.
Namn: Bella
Vad den tränas i: Vi tränar varierat, ganska mycket ut och mysa i skogen, men blir även endel träning på banan i både hopp och dressyr :)

Berätta också lite om eran häst: Sune och Fenja är unghästar och väldigt dominanta.. båda är snälla, men dom försöker "ta över" väldigt ofta. Dom kräver snälla, men ändå bestämda personer. Båda är väldigt arbetsvilliga och älskar att komma ut i skogen. Balder har haft fång och är ännu inte riktigt bra, så honom pysslar vi bara med!
Ålder: Sune: 6år, Fenja: 4år och Balder: 15år.
Hur den bor: Litet stall med tre boxar .
Namn: Sune, Fenja och Balder
Vad den tränas i: Sune och Fenja tömkör och longerar vi. Dom tycker det är jättekul att få arbeta, vi går även ut på promenader i skogen och hoppar lite ibland :) till våren ska vi troligen köra in sune också ! :)

Sune på bilden :)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
740tjejen
0

Heter Hanna är 28 år. bor utanför Bäckefors i Dalsland. Har dock ingen häst nu men haft några islandshästar. De senaste hette Maus och Sofia. Är ingen tävlingsmänniska utan föredrar mysiga turer i skogen. Senaste ridbilden på mig, (var gravid i 6 månaden).

[chriistina]
0

Berätta lite om er själva:
- Jag heter Christina
- Är 20år
- Bor mellan Malmö och Lund i Skåne
- Har ridigt sen jag var 15år

Berätta också lite om eran häst:
- Hästen heter Holly
- Är en c-ponny
- Av rasen Connemara
- 20år
- Är uppstallad i ett stall med 7 boxar, 9 när allt är klart.
- Vi tränar galopp, hoppning & dressyr.

Holly har jag ridigt sen feb 08 och hon har vatt delvis min sen maj 09. Ska förhoppningsvid ha föl 2010 och kommer det året gå hemma hos den andra ägraren. Jag ska nästa år bo i England och rida galopphästar för att troligen komma hem 2011 igen, och då ta hem Holly igen också.

Alex
0

- Jag heter Alexandra
- Är 20 år gammal
- Bor i Bengtsfors
- Har ridit sen jag var fyra år, sen 12 års ålder enbart på islandshästar.

- Hästen heter Sylgja och är en islandshäst
- Hon är 8 år gammal
- Går nu på lösdrift i Norrtälje och är dräktig
- Är nu mammaledig, men annars är det gångartsträning som gäller

Bilden är på Sylgja (brun) som 6-åring på Island.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[trollduva]
0

jag hetter Anna och är 21 år,är uppvuxen med hästar jobbar just nu med träning och inridning av unghästar och har tidigare jobbat på ridskola

min häst hetter adeline och är ett halvblodssto e:chapman ue:temptation xx och är född 1989 hon har tidigare tränats och tävlats i msv dressyr,jag tränar dressyr,tornerspel och NH med henne

hon bor i ett stall med 5 boxar och en lösdrift hon har ett frisersto,en russ valack och ett holsteiner sto som hagkompisar

CelsiusT
0

Berätta lite om er själva: Jag bor i ett litet torp ihop med mina två hundar (BC och Dalmatiner) och min katt. Jag jobbar som hundinstruktör och håller på att vidareutbilda mig till hundpsykolog.
Ålder: Jag är 20 år
Var ni bor: Jag bor utanför Henån som ligger på Orust (sveriges 3e största ö)
Hur länge ni ridit: Jag har hållit på med hästar i hela mitt liv, så länge jag kan minnas. När jag var 7 började jag rida en amerikansk vbl-travare som jag red met i skogen (men blev några skogshinder med ibland då vi hade en skogsbana). Efter det har jag flängt runt i många olika stall och ridit många olika typer av hästar. Det har varit Fjordning, Nordsvensk, skettis, islandshästar (gick på isis-ridskola ett tag), ponny, vbl-travare x4. Jag har provat på hoppning, gångartsridning, arbetat i travstall (fått prova på att köra travhäst) m.m. men mest har det varit skogsridning för min del.
Vad ni heter: Jag heter Helena

Berätta också lite om eran häst: Brorsan är en vbl-travare och han har tidigare travtränats och tävlats, han har dom senaste 5 åren gått Monté (uppsutten trav). Han blev så gammal att han inte fick starta längre och när ägaren då skulle ha in en ny unghäst så skulle han iväg och råkade hamna av misstag hemma hos mig - det visade sig vara min drömhäst! Han är känd för att vara väldigt stressad och inte kunna stå still (vilket han verkligen var när han kom till mig, men verkligen inte är nu längre!)
Ålder: 12 år
Hur den bor: Han står inhyrd på lösdrift i ett gulligt litet stall med underbara ridvägar runt om och massor med ridkompisar runt om. Han går ihop med min unghäst Exy 3 år. Jag har ca 5 min till stallet.
Namn: Crofters Bror "Brorsan"
Vad den tränas i: Han tränas numera i westernridning; trail och kofösning. Han tränas även i "ridkunskap" så jag hoppas kunna ställa upp även i ridgrenar med honom till 2010. Han tränas även i tölt.

Berätta också lite om eran häst: Exy är min unghäst som har bott hos mig i några månader nu. Hon är vbl-travare av den amerikanska typen. Hon kunde ingenting när hon kom till mig, hon hade i princip bara grundhanterats och gått i hage hela sitt liv.
Ålder: 3 år
Hur den bor: Han står inhyrd på lösdrift i ett gulligt litet stall med underbara ridvägar runt om och massor med ridkompisar runt om. Han går ihop med mitt andra vbl Brorsan 12år. Jag har ca 5 min till stallet.
Namn: Avena Exy
Vad den tränas i: Hon är under inridning. Kommer att bli westernridning såklart och jag hoppas på att även hon kommer att tränas och tävlas i Trail och Kofösningsgrenar. Jag har skymtat lite tölt/running walk även hon henne så jag hoppas på att kunna plocka fram det hos henne också (Brorsan är ju riktigt duktig på det så vore kul med två sådana hästar).

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

Bilden i #22 är på Exy

Och detta är Brorsan på vår första "träningtävling".

Medarbetare på westernridning.ifokus