Täcka blöt häst
Hur gör ni om ni kommer ut till stallet och ska sätta på ett täcke. Hästen är blöt. Men du har inte tid att stanna och vänta på att hästen står inne med fleece-täcke.
Tankar runt det hela!
Det beror lite på hur blöt hästen är. Om hästen är fuktig lägger jag på täcke ändå, hästen värmer upp och torkar upp fukten underifrån.
Är den väldigt blöt och jag inte har tid att vänta sätter jag på fleecetäcke och kommer tillbaka senare byter, antingen samma dag eller på morgonen innan utsläpp. Eventuellt ber jag någon som är i stallet eller som jag vet kommer vara där lite senare att byta åt mig då. Jag hade inte lagt på täcket på en väldigt blöt häst.
Jag föredrar täckeslöst så mycket det bara går, men vet att många hamnar i sitsen med blöt häst. På jobb gör vi så att de som är väldigt blöta står med fleece-täcke under natten, sen innan jag släpper ut på morgonen kommer ryttarna och byter täcke på de som behövs.
jag brukar lägga ett ylletäcke som leder bort fukten. sedan ringer jag nån annan i stallet eller ber någon som ska vara kvar ett tag att byta för mig
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

Är hästen svettig, eller lite lätt blöt, lägger jag på ett fleecetäckte, och sedan ett regntäckte ovanpå.
Ett ylletäcke är nog det allra bästa om man har en riktigt svettig häst. Även då yllet är blött så blir hästen aldrig kall av ylletäcket. Det är det som är så bra med ylle. Regntäcke utanpå sedan om hästen ska gå ute. Står den stallad behövs inget annat täcke.
Har man fleece bör man byta täcke då fukten sugits upp i täcket. Be om hjälp om hästen står inhyrd.