vad ska jag göra?
brago behöver aktiveras nu, han borde vara tömkörd vid detta laget redan. men jag har några problem.
1. jag är ensam.
2. har inget ställe att vara på för att arbeta med honom annat än i hagen.
3. det blir mörkt tidigt. hinner inte göra ngt när jag kommer hem från jobb med honom.
4. lämnar jag oskar får han panik.
hur sjutton ska jag göra för att komma någonstans med hans träning? sedan ska man ta i beaktning att jag kanske inte kan ta i ordenligt heller (hålla i en bångstyrig häst tex).
han är ju tränsvan och har haft sele på sig tre ggr. det gick jättebra, inga som helst problem utan han köpte det direkt. har dock inte haft grimskaftet i tränset, så det är han ju inte van vid.
kan ni ge mig lite tips på vad jag kan göra med honom?
#0 4. Går det inte att ge honom hö i stallet(eller vad du nu fodrar med) o kanske sätta på radion eller ngt.
Min welsh blir oftast hysterisk när man går iväg med shettisen, men detta brukar funka.

oskar är ju gammal ridskolehäst och har alltid haft hästar runt sig. att rida ut själv på honom går, men man måste vara mer envis än honom. ska testa dock. har inte provat eftersom han reagerar bara han är själv i stallet genom att sparka osv… vill inte han ska skada sig eftersom jag inte är där att ha koll på honom. lite bökigt när sambon inte är ett dugg intresserad och inte ens vet vad han bör göra om det skulle hända något.

Vänta tills du inte är gravid längre. Du blir inte smidigare precis ;).
Lägg ner tömkörningen till du har bättre förutsättningar. Du får pyssla med annat så länge, vanlig vardagshantering räcker under tiden.

var nyss inne på shetland och läste om löshoppning. blev himla sugen att testa med honom för att se hur han reagerar. =)
#2 jaha okej. Det klart att det kan bli jobbigt när han alltid har haft jättemkt hästar runt sig…
Men för mig brukar det funka, men om han är i hagen själv så springer han bara o skriker. ; ) : /

Jaa, gud ja, jag kommer ihåg första gången när jag gick ut med skrållan och molly vart kvar, hon gnägga jätte mkt, men ha hästen inne i stallet! Vi tar alltid in våda hästarna när jag ska rida lr så (brukar först rida och sen efter de så tar jag ut skrållan direkt efter på promenad lr vad jag ska göra , sen får dom gå ut i hagen igen om inte dte har hunnit blivit dax att ta in dom endå) , Skulel aldrig falla mej in att lämna Molly lr ksrållan ensam ute i hagen, molly springer som en tok , och skrållan samma. så jag tar alltid in våda , känns säkrast, och både molly och skrållan har vänjst sig att vara ensam i stallet nu , så det går jätte bra nu, men vi bärja med att ta ut dom korta stunder så den som är inne i stallet förstor att hästen kommer tebax sen, och det funka ju = ), fast molly lr skrållan har aldrig sparkat lr sånt när dom har varit ensama utan bara gnäggat o så,
Vi har ju lyse i padocken , men om det är riktig blöt lr alldeles för hårt så det inte går att vara där och så ,, så tar jag o tömkör skrållan vid hus, alltså "husområde" för där finns det ju gatulampor =) sen beror på hur lugn hästen är , Skrållan klarade det utmärkt bara är vi tömkörde andra gången (ut e på gatan) första gåen var vi i padocken , när ja ska rida molly i mörkre så är dte bara att sätta på pannlampan och sticka ut ; P (iaf nu för de börja blir ljusare nu så)fast nu har jag ju haft jullov så jag har itne ridit lr så i mörkret på länge nu känns det som ; P , , Men finns de ingaa lyse som du ka n sätta på som lyser imot hagen ? de skulle ju vara bara :D
oj stackars lille oskar, vill inte vara själv.
men jag tror det är ett rätt bra tips du fick av annette, vänta tills bäbis har kommit. tänk om nått skulle hända…bragobus är ju liten, men ändå….
Schess och Schrek kan inte vara ute själv i hagen! Dem springer ihjäl sig. Men min gammelponny Japp kan vara ute själv, men inte för länge.. Så det är lite drygt att behöva ta in Schess varje gång jag tänkt rida ut på japp och min syster på Schrek..Eftersom Schess inte kan ridas på för tillfället..
Han far inte illa av att du väntar tills du fått din bebis.. Jag kände likadant nere i Lindby, framförallt under vintertid då det är mörkt..
Så ta du det lite lugnt… han känner på sig också att du är lite mer rädd om dig och kanske vill testa lite..
Håll dig till lätta små övningar inne, träns och sele kan han ju få bära på stallgången.. Lär honom gå undan för tryck samt röstkommandon.. Gör lite sådana saker istället, det har du igen senare..
När jag hade en mkt bred stallgång så "tömkörde" jag på den och lärde in fram och bakdelsvändningar etc.. Faktiskt mkt mkt bra då det inte finns ngt annat att bli rädd för!! Men som sagt den måste vara breeed!:o)
De ska gå fram, backa, vända på kommando mm.. Små tankenötter och även det mår de bra av…
Låt honom träna på att gå över plast, lägg saker på honom, ja lite enkel trickträning etc.. Se bara till att det inte blir trång och farligt..
Du bygger ju då upp förtroende, kan slappna av själv, slipper hysterisk Oskar etc..
Sen kan du tömköra honom ute när det blir ljust och du har fått bebis!!!
Du kan ju börja tömkörningen i hagen (bara det inte är lerigt eller trångt till den andra hästen så borde det väll gå ok med lättare jobb) och när han kan lite mer så kan du ju ta ut båda två samtidigt, tömköra den ena och sitta på den andra eller elda den ena och tömköra den andra?

#10. Hon skriver ju att hon inte har någon hjälp. Är ju inte så lätt att göra det du beskriver ensam, gravid dessutom.
Anette: Att lära in tömkörningen i hagen borde väll gå ensam? Jag har iallafall gjort det, dock på inriden häs, vilket ju underlättar.
Att tömköra den ena medans man rider eller leder den andra behöver man ju heller ingen hjälp för. Har själv gjort det med :p
Förstår om det är svårare gravid däremot. Men eftersom jag inte har någon erfaremhet ifrån att vara gravid så vet jag inte vilka begränsningar man riktigt har, det är väll rätt inviduellt med för den delen skulle jag gissa. Så jag kom med förslag ändå.

#6 jo där är en halogenlampa som lyser ut över hagen, men den ger inte så mkt sken då hagen är ganska bred/lång.
#9 inte helt fel med bred stallgång hör jag… ;) kan ju hålla på med honom ute i hagen när oskar är där. då lär det inte bli så bökigt för oss. men trickträning lät bra samt lite tankenötter. det behöver han..
#10/12 man ska vara minst två när man tömkör i början…

#12. Menar du att du tömkör en häst medan du samtidigt rider eller leder en annan häst? Hur går det till?
Det kallas tandemridning och kan se ut såhär….
eller såhär i en trehästars-tandem
och ett körekipage i tandem
hopaps ni blev klokare :O)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Lisette: ska och ska… Beror väll på vad man har för häst/hur man är själv och hur avancerat man gör det… Om du gör övergången ifrån att leda till att bara jobba dig bakåt till en annan plats att ge direktioner ifrån borde du mkt väll kunna göra det själv (alltså lära en unghäst att bli tömkörd, och jag har använt Du som en mer allmän form, inte så direkt riktat till dig personligen & jag upprepar att jag inte vet ngt om vilka hinder du personligen har eller som gravid så att jag är väll försäkrad :p)…
Anette: Ja. Jag har gjort ett med ett par hästar (alltså bara provat det med två st när det handlar om att rida på den ena), vet flera som gör det… Det är som att tömköra samtidigt som man rider den andra eller leder den andra. Är inget konstigt… Gäller bara att man har hästar som faktiskt lyssnar på en. Har lett en häst och tömkört en annan med flera olika hästar, är lättare än att rida den ena, men det beror ju på hur väll man känner hästarna, jag har ju ingen egen häst och har ju därför inte under flera år jobbat in mig på de hästarna jag gör det här med, utan bara haft kortare tid att jobba mig in med mina signaler på hästarna…
Jag har nästan bara gjort det ute (ridit en & tömkört den andra) och har när jag ridit en häst varierat med att ha den på sidan om jag rider på en grusväg eller så som är otrafikerad eller haft den framför. Tycker bäst om att ha handhästen brevid då ljudoch kroppssignaler och vad jag gör med hästen jag sitter på nås bättre till handhästen… Hästen jag suttit på var den jag ridit mig in på mest och kunde ridas på sätet, hade tyglarna bara lite löst i ena handen och varsin töm ifrån handhästen i varsin hand… Blev inte precis så mkt jobbande i bebmärkelsen dressyrarbete eller form, mer dressyr i lydnadsbemärkelsen och motion…

jag brukar i alla fall tömköra min häst själv…. vet inte om det är rätt men det funkar ju.. Men ska nog vara lite försiktig om man är gravid, skulle aldrig förlåta mej själv om det hände något med bebisen pga hästarna….

#16. Låter inte som något bra råd till en gravid kvinna med en häst som aldrig är tömkörd alls.

#15. Det där känner jag också till. Men får Lisettes del är det nog ingen bra idé.
Anette: Läser du alls vad jag skriver egentligen..? ;)
1. Jag har föreslagit att först lära hästen tömkörning, vilket hon kan göra i hagen tillsammans med den andra hästen. För att sedan kunna utvekla det till det vi kom in på med att leda eller rida den ena och tömköra den andra.
2. Jag har även sagt att jag inte kan ngt om graviditet. Och jag tror Lisette är smart nog att själv räkna ut vad hon som gravid klarar av och är bra för hennes mage att göra. Eller ska man utgå ifrån att alla är hur korkade som helst ;)
Jag anser fortfarande att det inte är något fel på det jag skrivit och om det är det så är det så pass lite att jag inte förstår varför du fortsätter trycka på att jag gjort något fel… För annars så kan ju någon annan ta till sig utav det även om inte Lisette, är ju ett forum där många förhoppningsvis läser och inte bara fråga-svar till en person, utan vara mer öppet och intressera flera..?

#20. Jag tycker det är olämpligt att tömköra en häst i samma hage som det går en annan häst lös. Pga säkerhetasapekter.
Förmodligen läser jag dåligt och du uttrycker dig otydligt ;)
Ok. Varför skulle det vara olämpligt? Självklart är det inte det bästa, men man får ju kompromissa lite om man har så pass dåliga förutsättningar som Lisette har. Och om det bara är sina egna två hästar så borde man ha nog bra koll på dem att den ena kan gå lugnt en bit bort medans man går runt med den andra. För det handlar ju inte så mkt om att Tömköra den som att lära in grunderna och det är ju inte riktigt detsamma och man behöver inte stå så pass långt ifrån hästen så att linorna är ute och fladdrar…

Hästar är flockdjur. Vad är det som säger att den lösa hästen just då har lust att beta en bit bort? Mina hästar vill vara där jag är i hagen. Dessutom tycker jag att när man tränar in nya saker med en unghäst (?) så är det bra om det är så lite störningsmoment som möjligt. En lös häst i samma hage är ett störningsmoment och därmed en säkerhetsrisk.

#15 mohaha ja det där ska jag ju verkligen inte prova! hade väl slutat i kalabalik.
#16 känner min lill kille så väl att han hade blivit otroligt förvirrad om matte varit därbak istället för snett framför honom. :D
ang att tömköra i hage med annan häst. just att tömköra brago i samma hage som oskar hade nog inte varit några större problem. för oskar står ofta på ett ställe medan brago rör sig betydligt mer än vad oskar gör. det hade varit värre att tömköra oskar och låta brago vara lös.

När vi börjar tömköra så går det alltid någon bredvid med ett grimskaft fastsatt i en grimma som hästen har på sig över tränset.
Ibland måste man gå en på varje sida. För oftast tycker hästen det är konstigt och obehagligt att plötsligt gå först. Vi brukar alltid börja i en ridpaddock. Att tömköra första gången själv är nog väldigt svårt. Din häst är ju inte ens inriden. Hade den varit det så hade den ju iaf kunnat gå framåt och stanna och styra.
*ASG*
Kan se Lisette sitta p ålilla Brago ^^ tjock som ett bergatroll av bebismagen medan lillhästne fattar noll :D

#25 nej det är just det jag tänker på med.
#26 *muttrar* ;)

Jag brukar tömköra själv från början, det är först när det är dags för vagn som jag behöver hjälp. Men Lisette jag tycker du ska ta det lite lugnt nu, det är vinter (?) i alla fall mörkt och ruggigt, det brukar inte bli så mycket ordning på tränandet så här års utan försöka att sätta igång hästarna sen när allt har stabiliserat sig, även om du skulle bli ett år sen med brago så gör det inget, jobba bara med att få honom trevlig att ryckta och borsta så kan du köra honom till hösten eller börja nästa vår. Nu ska du inte stressa med det, det gör ingen lycklig.

Hade jag varit som du Lisette så hade jag med väntat. Det kan ju hända så mkt som man inte räknar med. Vore ju katastrof om du skullle få en spark i magen eller något nu när vi väntar liten. Jag säger som Anette. Gör det lilla som går nu och som Wanilj skrev #9…….. även att man känner sin häst mkt väl så kan ALLT hända…. lite dumt i din situation tycker jag!

glömde skriva att jag tycker det är bättre att man är överdrivet rädd om sig när man är gravid än tvärtom och tror att allt ska gå bra, rätt som det är gör det inte det och då förlåter man sig nog aldrig. Har inga barn själv, men vill gärna ha och tänkt mkt på hur jag ska göra när den dagen kommer..

ni har rätt, jag får vänta till våren och pyssla lite med honom nu istället…

#31 det tycker jag låter klokt Lisette!

det är inte bara risken för en spark som är farlig, han kan ju utan att vilja dig något elakt plötsligt vända sig om, och är du då inte beredd kan du få en knuff och falla riktigt illa, Tänk på er lilla familj. Kramis
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Så skrämselpropagandan tiltlar :D
Men som sagt, jag vill kunna gå på dop eller babyshower om mindre än ett halvår, tänk på det Lisette :D
O Brago springer nog itne alltförlångt iväg….. du kan ju ut o preomenixa litet bara. med tränset på o tyglar i bettet o vänja honom vid tygeltagen, träna på att kommendera honom höger o väsnter när du tar i repsektive tygel så har du en hel del vunnet sedan.
o då kan han ie i samma utrstäckning sparkas elelr farar unt oberäkneligt heller om du går vid sadelläget påhonom med ena armen över ryggen på honom. så att dina händer hamnar där en ryttares händer skulelha varit.

babyshower har man ju innan bebben är född för att man ska få en massa bra grejor till bebben! :D
måste ju ha sällskap när jag tar ut honom isåfall, oskar blir tokig om han blir själv.. D:
va skönt att du väntar lite!