Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1203 ggr
Rita-S
0

Gejsa har blivit Sambo!

Fast bara i hagen :)
Hon har fått en kompis i hagen, äntligen! Det har varit många som har velat ha sin häst med Gejsa, för hon har visat sig tålmodig och rättvis även om hon vill ha sin mat i frid, men dom som har stått med hon så långt har flytt från stallet innom kort tid, eller velat ha hästen med nån annan bästis som kommit till stallet. Till slut satte jag foten ner till fler korttids innhyrningar, Gejsa är ingen gjennomdrags-hage-kompis för sjutton.

Men nu skulle Jill behöva en kompis till sin lilla Mille, vars mamma och kompisar flytter. Och Mille, han skal stanna kvar lääänge!

Jill skal ha honom som sin egen och hon tänker ha platsen i stallet så länge hon har Mille, iaf som det ser ut nu. Så hon fria till mig, och jag sa ja! :)

Så i går blev Mille och Gejsa satt i hop for första gong. Vilken storleks-skillnad skal jag lova, Mille blev fött i Maj och är sådär 6-7 månader nu, och beräknas bli lika stor som sin mamma Mi. Mi är en minishettis på 80 cm över havet ;)
Han ser minimalistisk pytteliten ut brevid Gejsa!

Och Gejsa? Hon beter sig som ett äldre sto mot ett föl, som hon ju skal göra. Hon har inte visat nån illvilja alls, inga antydningar till att slå eller sparka, inga hugg, inga skrik och knappast några flata öron eller hot alls ens!
Redan i går fick han äta ur hennes tuss, sådär försiktig ute i ena kanten! :)

Hon tilrättevisade honom vid att vända rumpan till bara ett par gonger.
Och på eftermiddagen i går gav jag en liten tuss själv som jag drog ut i bredden lite, och där kom lilla Mille smygande med försiktiga ögon mot Gejsa. "får jag lov?"
Gejsa kikade på honom och åt bara vidare som inget skedde så Mille och hon åt ur samma tuss.

Det har fortsatt att gå lika bra i dag berättar Jill, hon är förvånad över hur otrolig snäll Gejsa är mot ett villt främmande föl hon bara har distans-nosat på förut! :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Linnea
0

Så roligt med en kompis!

Skynda långsamt så går det fortare.

Repoort
0

Roligt att hon får sällskap. Tråkigt när de måste gå ensam.

LinaN
0

Härligt med sällskap!

vet själv hur otroligt drygt det var i våras när harry bara hade shettisarna so msällskap. nu har han shettisarna + två stora vallacker varav den ena får honom att nästan springa benen av sig när han sätter igång med sina maratonlopp i hagen ^^ skitbra, uppvärmd o färdigmotionerad häst :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.