priser?
har funderat på om jag skulle komma till sverige efter att jag gått ut skolan i vår.. men vet inte om jag skulle ta med vici eller om jag skulle lämna ut henne på foder eller sälja henne…
så nu undrar jag lite vad stallhyran ligger på?
när jag hade inhyrt vici i ett stall förut så betalade jag bara 85€ i månaden..(var iof en släkting till oss som hade stallet)
jag hade 4 dagar mockning i hela stallet o hon mockade 3 dar.. på sommaren hjälpte jag till med att göra halm o höet o sen att köra in det.. vid resemål tog jag hand om stallet o hjälpte till ganska mycket där i övrigt.. 85€ i hyra är ju ingenting.. vanligtvis är den ju mycket högre..
nu när vi har stall hemma så är det bara fodret vi köper.. halm o spån får vi gratis.. (syrrans killes pappa sågar o bränner annars upp spånet,finns vissa som klipper ner halmen o låter den ligga kvar på åkern så då tycker dom att dom lika bra kan ge oss halmen ist för att den ska ligga o skräpa..)
Om jag skulle stalla upp Vici i ditt stall vad skulle du ta i hyra då o vad ingår? om jag skulle mocka hela stallet (säger att det är 4-6 boxar) vissa dagar skulle du ta lite mindre då?
Vet inte så mycket om stallhyror o priser,så däför frågar jag :)
Hm, beror helt på vart i landet du bosätter dig!! Om du väljer då t.ex malmö, göteborg, Stockholm och andar störer städer så får du lätt hosta upp med en 2000-6000 kr per månad.. Men om du bor lite i utkanten så mellan 1000-1500 kr. Stallhyran skiljer ju sig så mkt från stall till stall.. Men sen beror dte ju på, du säger ju att du vill göra en hel del sysslor, men det vet jag inte alls hur mkt man drar av, det finns ju stall som inte går med på sånt heller.. Så dte är rätt svårt att ge ett "rätt" besked typ..
Altså, stallpriser kan du få från symbolisk summa till svindyra priser.. I området här är det många som låter en hyra box för 100 spenn, då inngår i principen inget annat enn boxen, el, vatten. sen får man köpa spån och alt foder brevid och ofta sköta mockning, fodring och inn/utsläpp (folk som äger stall men inte själv har nån häst i det)
Jag betalar själv 1500 kronor för mitt stall, privatstall hos en som är hemma hela dan, så allt inngår, även mockning. Har för mig att 1500-2000 kronor mnd är rätt normalt pris här för häst, fast oftast inngår inte kraftfoder eller mockning vid priser som 1500 tex
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
säger som de andra, beror helt på vart i landet det är, hur nära det är till stor stad, lokaltrafik och vad det finns på gården.
I stockholm skulle jag säga att det är svårt att hitta något för under 3500kr…