Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1707 ggr
Luthien89
0

Selen..

Vårt foder innehåller för lite selen.. Hur gör man då?! Kan man köpa bara selen?

Pheobe
0

Finns ett bra prep som heter Tokosel. Komb E vitamin och Selen. Fråga veterinären

Luthien89
0

Vad är det för något? Vart kan man köpa det?

Pheobe
0

Det är pulver. Man köper det på apoteket. Tidigare var det receptbelagt men nu vet jag inte. Tror man kan köpa det utan recept. Titta på www.fass.se

Pheobe
0

japp, billigare med recept men säljs receptfritt

shirley
0

jag fick de på recept sist…. men kanske går utan???

gejsa
0

Ja, du kan köpa det utan recept.

Luthien89
0

Vad kostar en bruk eller vad det är? Står där dosering och sånt?Säger man bara att man vill ha Tokosel på Apoteket? Jag har ju aldrig köpt det förrut :P

Lyrik
0

Fick ett hink Tokosel på recept för 3 år sedan - den har räckt tills nu. Ger Lyrik 1½ mått 1 gång/veckan, det är dosen för hans vikt (vägde då 650 kg). Man doserar efter hästens vikt och ger 1 gång i veckan så har man en häst så räcker det läänge. Har nu 1/4 hink kvar som han får "äta" upp. Sen får jag se om jag ska köpa mer.

Funderar sen på att bara ge Miner (Blå pellets) och ingen Tokosel. Blå innehåller selen, men räcker det? Han får 50 g om dagen nu.

Murre_Uddiz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De bigga hästarna i stallet får oxå tokosel

kacka
0

Vad händer med en häst som får selen-brist?

gejsa
0

#10# Har ingen aning faktist. Läste i min bok om foderlära där står ordagrant:

Selen (Se) är en viktig del i enzymsystem som skyddar cellmembranen. Selen och E-vitamin förstärker och kan till viss del ersätta varandra. Sverige har selenfattiga jordar och tillskott behövs i det flesta fall. Numera är samtliga svenska mineralblandningar och kraftfoderblandningar till hästar selenberikade.

Hoppas du blev klokare?!

0

Selen skyddar cellerna, brist bryter ner cellerna. Vet en häst med brist som tappade precis alla muskler…

gejsa
0

#12# Tappar den muskler av selenbrist? Hur gammal var den hästen då?

0

han va 12. han fick e-vitol sen och då kom musklerna tillbaka.

gejsa
0

#14# Skönt att höra att det gick att få den hel igen då. Fast då måste det ha varit jäkligt selenfattigt där den gick. eftersom det finns i både foder och mineraler.

gejsa
0

Opps det blev dubbelt.

0

den gick på hö med mycket höga värden men sen bara 1 kg ponnykraft. maxad c ponny. inte så konstigt då.