Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettkörning
Läst 2260 ggr
Animal-3
0

Lyckad A-ponnydag!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag hade Micka, jag och Anna en underbar A-ponny dag!

kl. 10 idag samlades vi i mitt stall med våra ponnyer.
Ekipage (från vänster):
1.Romeo (hingst, 11 år) och Anna.
2.Tuffis (valack, 14 år) och jag/Moa.
3.Pimpim (hingst, 5 år) och Mikaela.

Denna dag har varit planerad ett tag tyvärr hoppade många ekipage av. Men vi bestämde oss för att dra iväg en då.
Så vi lät grabbarna hälsa lite på varandra sedan gjorde vi iordning dom och runt 12 stack vi iväg. Först en sträcka grusväg innan man kommer in på den mysiga cykelvägen som leder en bra bit innan man börjar komma ner till sjön. Sedan kom vi till en bro som måste passeras och trotts att vi tyckte vi tajmade rätt bra var det ett gäng bilar som blev stående och fick vänta.
Dock verkade de inte så besvärade av detta som tur var och några som var ute på picknick med familjen flög upp med kamrorna i högsta hugg.

Sedan bardet av in i bokskogen helt underbart vackra stigar mellan dessa sagolika träd och se underbara gul,röda höstfärgerna. Ponnyerna gick toppen även om Pim och Romeo inte var allt för roade av Tuffis långsamma skritt. Runt halv 3 stannade vi i bokskogen, selade av och band hästarna vid ett varsit träd med lite vatten och hö.
Så satte vi oss själva och fikade.
Efter fikat tog vi ponnyerna 1 och 1 och fotade lite. Jätte kul då Romeo och Pim verkligen fasnat för varandra. Så fort vi gick iväg för att fota pim var romeo alldeles på tårna och tog sig till och med lös (som tur var lungade han bara över till Tuffis och så käkade dom lite hö ihop.) Sedan när romeo skulle fotast stog pim och skrek och slog med frambenen och höll på.
Sist tog vi Tuffe och då stod Pim och Romeo bundna igen rätt nära varandra och då var det lugn och ro. Att Tuffe försvan gjorde visst inget:P

Sedan tog vi gruppbild innan vi selade på och började dra oss vidare. Kl var då runt 4.
Efter som rundan allt som allt är nära på 2 mil hade vi bestämmt oss för att ta det lugnt i skritt så de skulle orka. Men efter fikat fick vi slåss lite mot mörkret så vi tänkte vi kunde trava någon kort sträcka då och då.
Vi hade visst alla 3 miss bedömt konditionen på våra ponnyer, De travade glatt på genom bokskogen och vidare efter sjökanten genom äppel och körsbärs skogen. När vi kom ut på lite bredare grus väg ökade vi lite igen och dom drag glatt några galopper och nära på små tävlade med varandra. Innan vi saktade av och skrittade hem.

Alla ponnyerna skötte sig verkligen utmärkt vi gick över små smala broar, träffade mkt folk, ny miljö, träffade en tom timmerbil och 5 rådjur. Men det var inga problem och alla tre verkade trivas riktigt bra ihop. Tuffe och pim har ju mötts tidigare men inte de andra ändå var de väldigt trygga i den lilla gruppen och kemin mellan grabbarna stämde utmärkt.

Detta var en superdag, vi var förvånade när vi kom hem. så lång runda och halva kördes i rätt bra tempo, trotts det var ingen av ponnyerna flåsiga och alla endast lite blöta på bogarna (och då är Tuffis helt orakad med sin björnpäls).
Vi hade kul grabbarna hade kul och detta bara måste göras om i vår<3

Tänkte slänga upp lite av bilderna vi tog i bokskogen här. De kommer lite om vartannat jag får dom till datan.

Här är iallafall en grupp bild<3

Animal-3
0

svartvitt pimpim porträtt:)

Animal-3
0

Små hingstarna står och äter:)

Animal-3
0

Här kommer en Tuffis rumpa (ni får ursäkta den kliade svansen-_- han har sommar exem dock inte jätte kraftig så det blir inga sår eller så och han har inget behov att att klia sig hela tiden utan verkar helt oberörd i timmar sen går han och ger sig en riktigt kli omgång så taglet ryker innan han i lugnan ro går och gör annat. Vi ska köpa täcke till nästa sommar, se om det hjälper och förhoppningsvis får han behålla sitt vackra tagel då.)

Animal-3
0

En till Pim bild:)

Animal-3
0

Och lilla Romeo:)

thilda-
0

fina bilder :)

Animal-3
0

#6 Tack:)

Mer Pimpim, lite trick:)

Animal-3
0

Svartvit på små hingstarna<3

Animal-3
0

Svartvit på romeo:)

Rita-S
0

Lyder som ni hadde hur kul som helst! :D

Det är samma med Gejsa, hon värkar kunne trava hur mycket som helst framföre vagnen utan att flåsa mycket, så trava går tydligen skitbra framför vagn :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Animal-3
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#10 ja det hade vi verkligen:D

nu kommer några till bilder och så såg jag att Anna med romeo slängt upp en film som jag bara måste visa!
Ni får ursäkta seriekrocken i slutet, det blev lite tvärnit, men det gick braSkäms

Animal-3
0

Romeo:)

Animal-3
0

Romeo hoppar:D

Animal-3
0

Och så Tuffis:)

satin
0

#12 ååå va söt

Animal-3
0

#15 ja lilla Romeo han är såååå sötKyss jag och Micka dreglade över honom hela dagen, helt underbar:D och super trevlig.

Animal-3
0

Tog mig friheten att sno denna bild av anna då jag fotade den (som ni ser efter som Tuffe saknar kusk ;) ) Ville bara visa upp ekipagen i full mundering:D

Animal-3
0

Romeo i trav:P

Animal-3
0

Tuffis sitt:)

Animal-3
0

Tuffis hoppning:)

Animal-3
0

Alla tre<3

Zadeira
0

Jag blev helkär i den lilla romeo, fruktansvärd snygg liten sak ;)

niare
0

vilka vackra höstbilder :)

DinJejja
0

Jättefina bilder på väldigt fina ponnier :) Verkligen en helt underbar skog i bakgrunden. Sådana har vi inte här omkring :P

HumlanochJuvel
0

åh, jätte fina bilder :) Hade det varit ridning (då min welshponny inte är inkörd) och om det hade varit för alla raser och storlekar så hade jag gärna följt med, lät ju som en helrolig grej!!!Skrattande Men som sakt jätte fina bilder, riktigt höstiga bilder!!!:) Otroligt fina!

Animal-3
0

#22 Åh ja, jag och Micka med han är verkligen så söt<3

#23 Tack:D

#24 Tack! Ja bokskogen är underbar. Kör man samma runda på våren/sommaren så är det först väldigt sagolikt i bokskogen+ att det över går i en annan skog av körsbär och äppelträd, så det är vitt av blommor:)

#25 Åh detta var för alla raster^^ fast A-ponnyer då. Ja vi har faktiskt funderat på att ta samma runda fast med ridning framöver:D Vore verkligen jätte kul!
Jag har ju själv en ridhäst som skulle uppskattada det:D + att faster vill rida med på sin lilla isläning så det kommer säkert framöver, lovar att höra av mig när den dagen kommer;D

Fiaa2
0

åh, va kul det skulle vart :) dock är inte shettisarna inkörda.. -,-

Animal-3
0

#27 kanske dom är när det är dags nästa gång;) Om inte annat har vi sagt att man kan få ha med en ponny som handhäst, flera har ju ofta vagnar som kan ta två personer och då kan det alltid vara nyttigt för en annan ev. yngre ponny att hänga på. ^^

HumlanochJuvel
0

#26, ja om det inte är allt för långt från där jag bor så vore det jätte roligt !! Glad hör gärna av dig om det blir något sådant med ridning någon gång i framtidenGlad