Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 870 ggr
emsems
0

köpa häst?

har hittat en häst efter silbersee, som jag vill ha till hoppning. har har tävlat upp till 1,20 i år, 1,25 förra året med plac. han är lite felriden i dressyren, vilket jag kommer få jobba en hel del med. född 95.

trevlig i modellen och säker på alla hinder upp till ca 130. hoppade 135 senast förra veckan på träning.

aldrig varit skadad eller något under hela sitt liv.

Jag skulle få honom för 50.000, då vi har gemensamma bekanta (annars sagt pris var 65.000).

nu undrar jag, är det ett bra pris på honom? och kommer han hålla för att träna och tävla på ca 1.20-1.30 hoppningar några år till? eller tror ni han börjar bli "gammal"..?

tacksam för alla tips och råd!

Linnea H
0

Jag tycker det låter som ett ganska bra pris. Du får ju hästen mkt billigare. Vid 10 års åldern är ju de flesta hästar på topp så jag tycker ABSOLUT inte han är för gammal.

Lycka Till och god jul

emsems
0

s¨jag ska inte se det som att "från här går dte bara utförs?"

Linnea H
0

Nej det tycker jag inte. Om du är rutinerad och vill jobba upp hästen själv så kan du ju köpa en yngre men jag tycker inte han är för gammal. Briar är ju på topp nu och han är ju 14 år och hans karriär är ju inte slut :)

Linnea H
0

http://www.horse-flirt.de/video/mov2202.m1v  hittade en film på honom.

Från ASVH:

Silbersee är en internationell meriterad hopphäst med segrar i svår hoppning. Han har bl a lämnat den i Tyskland godkände hingsten Silverster. Han har i Tyskland lämnat 6 avkommor i svår hoppning samt en i svår dressyr.

Linnea H
0

http://www.horse-flirt.de/video/mov2202.m1v  hittade en film på honom.

Från ASVH:

Silbersee är en internationell meriterad hopphäst med segrar i svår hoppning. Han har bl a lämnat den i Tyskland godkände hingsten Silverster. Han har i Tyskland lämnat 6 avkommor i svår hoppning samt en i svår dressyr.

gejsa
0

Tror nog att det är mycket bättre att köpa en häst i den åldern än en unghäst tex. För då vet du ju inte om hästen orkar och kan hoppa högt senare. Om den håller tex. Det är ju många hopphästar som inte klarar att bli ridna så hårt som krävs för att komma upp i den hoppklassen. Dom brukar ju oftast stanna på lite över 1 meter. Nu vet du ju att den klarar det. Och 10 år är perfekt ålder för. Då har dom skyndat långsamt.

Lycka till med din ev nya häst.

emsems
0

tack alla, nu känns det mcyket säkrare!!