Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 1678 ggr
Huldan
0

Hoppa lägre

Jag är skötare åt två äldre nordsvenska travare. Båda älsakr att hoppa i skogen och blir väldigt heta och springiga av det. Den ena hoppar fint om man kommer i låg fart mot hindret och bara driver på just innan.

Men gör jag likadant på den andra hoppar har jättehögt över hindret. Det är egentligen inget problem för mig eftersom jag inte tävlar så det spelar ingen roll att han har dålig teknik och det är såpass låga hinder så jag sitter ändå kvar ;)

Men är jobbigt om jag har någon kompis som vill rida och framförallt skulle det kännas bra att kunna hantera det.

Så… Hur får man en häst att hoppa lägre?

HannaT
0

Vissa hästar överhoppar alltid och det är inte så mycket att göra åt, men för de flesta handlar de om att de är ovana vid att hoppa och därför tar i lite extra för säkerhets skull.

Om du har möjlighet så tycker jag att du ska ställa fram ett litet hinder i paddocken som du hoppar 1 - 5 gånger varje gång du rider där.

Lycka till!

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Huldan
0

Okej:) Då borde det vara rätt bra som jag gör nu! Varje gång jag rider hoppar jag 4-5 lägre hinder i skogen. Rider aldrig på bana.