Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6539 ggr
[Nesslan]
0

Avmaska-styngfluga?

Det börjar bli dags att tänka på avmaskning här hemma. Jag såg styngflugeägg på benen på min häst i sommras, men vet ju inte säkert om hon fick i sig något då jag fick bort dom ganska fort. Tänkte på det här med kolla masken, kollade på deras hemsida men jag hittade inte om det syns på det testet att hästen har styngfluga? Jag vill helst inte avmaska i "onödan" då hästen har ganska känslig mage. Min fråga är alltså om Kolla Masken ser om det finns styngfluga eller inte? Eller något annat test man kan göra?

Hoppas ni förstår mina funderingar, tacksam för svar.

AnnaLundin
0

Kolla-masken-lådan visar inget på styngflugor, eftersom de inte lägger några ägg inne i hästen.

Det du ska gå på är om hästen haft mycket ägg som du inte har plockat bort.

Har det inte varit särskilt mycket ägg och du har fått bort de flesta så behöver du kanske inte avmaska mot styngflugelarverna. Däremot kan det ju vara bra att veta hur mycket blocmask hästen har, om du behöver avmaska för blodmaskens skull. (i så fall bör du göra det så snart som möjligt)

Rita-S
0

Vi måste ha haft riktig tur, jag har inte sett ett ända styngflugeägg på Gejsa, och inte heller kan jag säga nån annan har sagt nåt om satyget heller.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Zahara
1

vi maskar i år. Pratade med vår vet. och han tyckte det absolut. Han sa att om alla maskat mot det kunde vi utrotat stygnflugan…

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

AnnaLundin
0

#3 - det är sant, men man ska bara avmaska mot styngflygelarver om man har sett ägg på hästarna, annars trycker man i dem gift helt i onödan…

Zahara
0

#4 Jo jag vet men vi har haft på våra, har nog aldrig haft så mycket ägg på hästarna som vi har haft i år tyvärr!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

AnnaLundin
0

#5 - då är det ju inget att fundera på. vänta inte för länge bara, för blodmaskarna är nog på g att kapsla in sig och då är det inget bra att avmaska.

Cilla89a
0

#6 jag har hört att man ska vänta tills det varit frost några dygn, för då dör styngflugelarverna eller vad det var?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

AnnaLundin
0

#7 - det räcker med en frostnatt så lägger styngflugorna av för året, de fryser ihjäl då.

Jag vet inte hur det är längst i söder (skåne), men här i sydöstra småland hade vi första frostnätterna redan för nån månad sedan.

studs
0

Jag blev rådd till att maska av mot styngflygan av min vet när det hade vartit frost i ca 3 dar,kolla masken visar inget på stygflygan då de tar ca 9 månader (rätta mig om jag har fel) innan de "bryter"ut i kroppen, Oavsätt om man sitter o pillar bort dessa ägg kan man juh inte säga att hästen inte får i sig, jag pilla bort flera ggr dagligen men avmaskar ändå..

Cilla89a
0

#8 vi har haft sammanlagt 3 frostnätter, inte på raken dock.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

AnnaLundin
0

#9 - det räcker med en frostnatt.

Sen - styngflugelarver syns inte på träckprov alls, inte förrän det är fullt utvecklade larver som följer med träcken ut.

"Vanliga" inälvsparasiter lever sitt vuxna liv i hästens tarmsystem, de lägger sina ägg där och äggen följer med träcken ut och larverna kläcks utanför värddjuret - som sedan får i sig dem igen eftersom larverna finns på gräset hästarna äter.

Styngflugelarver är inte "vanliga" inälvsparasiter då deras livscykel är tvärtom - de lever sitt vuxna liv ute i naturen och de lägger sina ägg på hästarna. När äggen kläcks petar hästarna i sig larverna pga att det kliar och larverna utvecklas inuti hästarna över vintern för att följa med träcken ut på våren och då utvecklas de till nya styngflugor.

När man gör ett träckprov tittar man efter förekomst av ägg från inälvsparasiterna och eftersom styngflugorna inte lägger ägg inne i hästen så syns de inte i träckprov.

Och det är ingen dunderkatastrof om det råkar vara några styngflugelarver kvar i hästen, däremot är slentrianmässigt avmaskande ett större problem pga att man riskerar att hjälpa till att skapa resistens. (Och det är då parasiterna som är resistenta mot de gifter som används i maskmedlen - det är inte hästarna som är resistenta, som många tycks tro…)