Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2153 ggr
halludu
0

klippmaskin..?

(Vill ha svar så snabbt ni kan ( : )

Hej, funderar fram och tillbaka hela tiden, min häst har ganska kort päls just nu men till vintern får han mer. Men med tanke på att jag har hållt han täckad nu så har inte pälsen blivit så lång (men det kommer!). Jag kommer bara klippa en mindre klippning då jag vill att han ska kunna gå utan täcke när det är fint väder. Sen är han GRYMT nervös när han klipps men känner ändå att jag behöver att göra det då han svettas så himla mycket och blir nästan lidande då(överdrev lite kanske, haha!). Vill ha en VÄLDIGT tyst maskin för att han är så rädd, och gärna en väldigt liten och smidig.

(Har också en liten budget.)

Hur tycker ni jag ska göra?
Ska jag strunta i att köpa någon eller köpa?
Vad ska jag göra ?

Har två stycken som jag kan tänka mig att köpa, för/nack-delar:
Denna http:

//www.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&$GUEST=SE&p=H

Eller denna:

http://www.hooks.se/Product.aspx?productid=820704

halludu
0

Meeeen…. Putt… : ( Någon? Snälla ? :P

[Grabbarna-A]
0

Jag har en klippmaskin från Jula och den duger alldeles ypperligt. Valde att köpa en egen då ponnyn avskyr att klippas och det tar två dagar bara att klippa spårklippning…

halludu
0

Tack för att du svarade x) Det var alldeles tyst…

Okej hur mycket kostade den? Är den lik någon av de två jag har hittat?

Vad menar du med att det tar två dagar att klippa spår klippning? : P

Tack igen för svaret!

[Grabbarna-A]
0

Med 2 dagar menar jag jag att min ponny trots bomull i öronen och godismutor bara avskyr att bli klippt Flört. Det blir billigare att ha en egen maskin än att hyra in nån för flera timmars jobb som på en normal häst kanske bara tar en timme att klippa Tungan ute.

Jag tror att den från Hööks är lika dan som Julas, men några hundra kronor billigare på Jula.

halludu
0

Okej, är den tystgående? Är den lätt och smidig?

halludu
0

En fråga till! Din häst är också rädd för det väl? Hur brukar du göra? Och vad gör din häst när den blir rädd?

[Grabbarna-A]
0

Som jag skrev så är det bomull i öronen som gäller Flört. Han reagerar iof lika mkt för maskinen även om den inte är igång Förvånad. Han kastar sig och hoppar och studsar. Jag mutar även med godis och tar god tid på mig. Det tar ca 20 min innan man ens får komma i närheten med maskinen men sen när man väl klipper så tycker han att det är skönt men stänger man av den så tar det ytterligare 20 min innan man kan fortsätta Skrikandes. Han svettas så enormt så jag är tvungen att klippa.

Om man har en normalt funtad häst (Tyst ) så hinner inte maskinen bli tung i handen men då man håller på i några timmar så blir den lite tung. Den låter, men jag har hört värre maskiner… Jag tycker den är ganska smidig.

halludu
0

Hittade det här på nätet

"Klippningen skall utföras i oktober-november då vinterfällen ännu inte har hunnit växa sig riktigt lång och tjock, och för att hästen skall hinna vänja sig vid sin korta hårrem tills en värsta kylan sätter in. Vid behov kan hårremmen putsas till igen i december-januari, men aldrig senare än i början på februari för att inte störa utväxten av sommarpälsen."

Så kanske inte gör något att jag klipper han nu ändå?

Kanske är bra att klippa så han vänjer sig lite..

Brukar din häst stegra sig eller sparka eller backa undan. Eller gör den något annat dumt?

thilda-
0

haha låter lite i stil med min ponny som du har grabbarna- haha min ponny är precis lika dan och gör ko sparkar på en när man försöker klippa henne och när håret faller ner mot marken så blir hon som en ostbåge och sparkar så det slår gnistror om henne :P min ponny är så galen att klippa så det räcker inte ens med att droga ner henne.. hon kan va så pass ner drogad så hon knappt kan stå men ändå ska hon ko sparkas och försöka stegra sig m.m :P

halludu
0

#9 Usch! Va jobbigt!!

halludu
0

Putt!

halludu
0

PUTT!

Peppe
0

DeLavals nya är nog den mest tystgående maskinen på marknaden nu. den vibrerar heller inte lika mycket som andra maskiner. kostar dock närmare 4000 kr men det är det verkligen värt!!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

cathie
0

Pröva att bremsa hästen när du klippper, och stoppa bomull i öronen, så slipper du tänka på att du måste ha en tyst maskin :P

// Cathie @ www.cathie.se

halludu
0

Nu har jag beställt den från Hööks! : ) Tack för svaren!

halludu
0

#7 Hur är din häst i pälsen, kort och tjock eller lång och tjock? : )

[Grabbarna-A]
0

Ett lurvigt gotlandsruss…Tungan ute

När jag klippte var pälsen kort och tjock.

halludu
0

Oki : )