Lösa benbitar i höft?
Hur är prognosen för en häst som har en stor (och kanske flera små) lösa benbitar på höftknölen? Har en kompis som haft ut en equiterapeut idag, som kunde lokalisera en stor lös bit i höften på dennes häst.
Så nästa vecka ska de till vet och ultraljuda för att få en första bedömning….

ojdå, det måste vara en stor en. har hästen varit fräsch och ostörd över den?
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Kan ju tillägga att skadan inte tillkommit hos den nya ägaren(min kompis), den måste ha funnits redan vid köp. Då hade hästen troligtvis varit ur träning ett tag, så ingen kunde se att den var skadad förrän träningen satte igång på riktigt! Då kom besvären av den gamla skadan.
Besvär som synats är:
Mycket svårighet att fatta vänster galopp i paddock (och då antagligen för att den måste korta sig mycket och då gör det troligtvis ont) och svårigheter överlag i vänster varv.
Samt att den travade orent på travbanan i vänster varv….
Är den inte vetrinär besiktad vid köp?

#3 Nej, men det har inte med saken att göra, frågan är hur prognosen ser ut för hästen…
ok

Det har faktiskt hänt för en av våra hästar också, men hon var 21 år, så vi valde att avliva istället för att operera.
/Ellen (:

det går nog inte svara på någon prognos förrens hästen blivit kollad. jag känner många som opererat bort lösa benbitar lite här och var, dock aldrig i höften, men som fungerar som vanligt idag :)
och sen vet jag även dem, där dem lösa benbitarna ställt till problem och skadat vävnad runtikring för dem "skavt"
jag håller tummarna i alla fall :)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#7 Tack för att du delar med dig av info =)
Hästen här har troligtvis "skav" av benbiten, men det är det som vetten ska ta reda på. I morgon ska den till vet. så det är då du får hålla tummarna! =)

#6 Så det går att operera? Varken ägaren eller jag har hört talas om en sån skada förut så all info är bra!

Vet ju inte om det är samma sak dom hade, men vet sa iaf att denhär hästen kanske gick att operera. Men hästen var också bara en promenadhäst och skrittade bara i skogen, så vet inte hur det är med en riktig ridhäst.
/Ellen (:
För 6 veckor sedan opererades min ponny för en lös benbit på insidan av armbågen. Han hade på nått sätt lyckats få en fraktur och en benbit på 6x6mm lossnade. Han visade en 3 graders hälta på den sidan. Två veckor efter operationen visade han 1/2 grads hälta, så benbiten hade legat och skavt något så enormt.