Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2159 ggr
[Alexandra89]
0

Lite besviken...

Jag rider på måndagar, så i måndags var jag glad över att jag skulle få göra det. Men när jag kommer till stallet står det teori på tavlan, där skönk all min lycka. Visst kan det vara bra med teori men jag känner att det inte är något jag vill lägga mina pengar på, utan jag vill rida mina 1 gånger i veckan. Känns som att jag kan gå en kurs om det är något speciellt som intresserar mig.
Men visst har dem något bra att erbjuda vuxen gruppen, så låt gå.

Sen så blir min lektion 15-20 min försenad. Och det vi får göra är att en sitter på hästen och ska ha sits träning och en annan får longera, men vad får man för bra sits på 5min, och du ska hitta sitsen själv. Och vad får man ut av att skumma runt?

Ridläraren stog brevid och sa inte så mycket, jag hade ju gärnat velat att hon då hade longerat och säga åt en, gör si och gör så, så blir det bättre.

En av eleverna frågade läraren vad hon tyckte om ett ekipage som hade hållt på, det var tydligen jättebra. Då började jag fundera då jag själv tyckte att det inte såg bra ut, för hästen hade sprungit för fort och hon studdsa väldigt mycket i sadeln på grund av det såklart.

Jag var så arg den dagen att jag inte ens satte mig på hästen.

WinterPrince
0

Jag tycker precis tvärtom, det är för lite teori på dagens ridskolor. Det finns många ridskole-elever som t ex inte vet hur ofta man verkar hästen, bettets påverkan eller hur man anpassar ett bett korrekt.

Sen kanske din ridlärare inte valde den bästa övningen.

Maja
0

När vi hade teori så satt vi inne i ridlärarens hus, fikade, tittade på filmer från VM och kommenterade hur snygga vissa ryttare var.. ;)

Gronstedt
0

5 minuter utan stigbyglar kan man lära sig otroligt mycket på, om sig själv och sin sits, så det var nog en bra övning.

Däremot borde det inte komma som en överraskning att det är teori en viss dag, det borde vara schemalagt. Och det är illa när det blir förseningar. Det kan hända att man blir tvungen att ändra planerna och lägga in sådana övningar om många hästar plötsligt blivit skadade, men då tycker jag att man ärligt ska förklara.

Em--ma
0

#1 håller med dig helt! Helt för lite teori.
En ridskola här så behöver man inte tränsa och sadla hästarna NÅN gång. man kommer bara dit rider och åker hem. Så när en kompis skulle sätta på sadel på min häst låg den helt fel. Och hon kunde inte  ENS TRÄNSA?! lite lite teori.

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Zadeira
0

Jag hade varit glad för mer teori på ridskolan. Jag kan inte ett skit om sådant jag hade velat lära mig och haft nytta av idag, mer än just att sitta på en häst och rida. Tänk att kunna det här med sadlar, och foderlära med foderstater, och utrustningsinpassning, hovvård och tappskor, longering och visa häst vid hand… träna från marken, tömkörning… det finns oändligt med saker jag hade tyckt man borde lära sig på ridskola mer än bara rida! jag får lära mig allt detta själv, och det är minst lika viktigt som själva ridningen. Annars kan man ju ändå inte ha egen häst…

Sen förstår jag att du blev besviken, det är inte kul om man är väntar sig och hoppas på ett ridpass! Däremot var det ju en lärorik uppgift ni hade, även om den kunde utförts på ett bättre sätt eftersom du känner att du inte fick tillräckligt med hjälp.

Lorita
0

Jag tycker teori ska var inbakad varje gång, det är viktigt men det är lätt att vissa skolkar om det inte blir riding en dag och då lär man sig inget.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

AusaBausa
0

läre mig INGET teoretiskt på den ridskola jag lärde mig rida på.  Allt jag sen lärde mig lärde jag mig i ett privatstall..suveränt att få veta allt runt hästen också o inte bara själva ridandet.

Nu har dem desto mer teori på denna ridskola sådet ändras som tur är det där..

Trist dock med förseningar, inte kul alls. SEN ska ju ridlektionerna vara planerade för hela terminen så man vet vad som ska komma..PLUS vad målet är för  terminen.

Zadeira
0

#6, så hade vi det, vi hade ett pass på 30 minuter teori, sen 45 minuter ridning. Tyckte det var jättebra, då fick man den på köpet liksom. Tyvärr var vår teori inte direkt något att hänga i granen, bristande tillgång på material gjorde att vi mest gick genom hur det vi skulle göra på lektionen funkade teoretiskt och var lättare att förstå i ridhuset…

Zadeira
0

#6, så hade vi det, vi hade ett pass på 30 minuter teori, sen 45 minuter ridning. Tyckte det var jättebra, då fick man den på köpet liksom. Tyvärr var vår teori inte direkt något att hänga i granen, bristande tillgång på material gjorde att vi mest gick genom hur det vi skulle göra på lektionen funkade teoretiskt och var lättare att förstå i ridhuset…

AusaBausa
0

#6 låter kanon! Precis så man skulle vilja ha det:-)

Gronstedt
0

Sen är det ju frågan om elevernas ambitionsnivå också. En del vill motionsrida en gång i veckan, för dem räcker det om man kan sadla och tränsa och visitera hästen. Andra vill bli hästägare med tiden och vill lära sig ALLT. På den perfekta ridskolan (som min Flört) kan man lägga sig på önskad nivå.

[Alexandra89]
0

Tack för alla svar.

Visst är det bra med teori, men då vill man ju veta att det är det och kanske vad som ska göras.

Vi som går har ju ridigt ett tag. Och i alla fall jag kan ju sadla och tränsa en häst och allt annat basic. Har ridit i snart 12 år. Så lite kan man för hoppningsvis ^^

Sen rider jag lite hos en privatryttare.

Det jag blev mest arg på var ju att det var så oproffsigt gjort och att man inte fick veta att det var teori, sen förseningen och att man inte skulle fått ut något av övningen. Då jag tycker hon måste prata mera och att hon skulle longerat i såfall.

Cilla89a
0

Jag förstår vad du menar, inte kul att komma till ridningen och så står det "teori", i alla fall om man inte är förberedd på det.

Jag tycker visserligen också att ridskolor borde ha mer teori!
Det var kanon tidigare på ridskolan där jag hade Japp, där red man först och sedan hade man lika lång teorilektion som ridningen, dvs allt från 30 min till 60 min. Varje vecka, termin efter termin!
Jag själv var teorilärare ett tag, skitkul!
Tyvärr är det inte så längre idag :/ Ingen teori alls.

Men jag tycker det är fel att man ställer in en ridning för teorin, för det är trotts allt ridningen man betalar för, OM, man nu inte vet sedan tidigare att det kommer vara ett x antal teorilektioner per termin. Men det är långt ifrån alla som meddelar detta när man börjar att det kommer vara vissa tillfällen med teori istället för ridning.

Jag kommer själv ihåg hur det var, efter dem slutade med teorin på min ridskola, helt plötsligt kom man en dag taggad för hopplektion med Japp, så stod det "teori" i pärmen, usch, så sur jag var!
Det var trotts allt hopplektion jag betalde för, inte teori, då skulle det ju talats om. För visst, jag tycker det är väldigt intressant med teori, men inte oförberett, och absolut inte när man ersätter ridning med teori.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Zabbio
0

Jag röstar för teori vid varje lektion. Och longeringsövningen var ju bra i sig, något jag saknar ibland.

Men förstår att du blev besviken om det inte var planlagt och om ridövningen inte gav något eller om det blev mer väntande på häst än ridning. Som att komma till stallet en ledig dag och tänka ''yesssss! Idag blir det långtur i det fina höstvädret!" och så har hästen så klart tappet en sko eller nåt ;)

Ibland har man så stora förväntningar och känner sig taggad och å bara dimper hjärtat ner i skorna igen när det inte går att göra som man tänkt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Rita-S
0

Visst har jag upplevt oplanerat teori jag med, men då har det gjärna varit en anledning.
En vinter tex, det var jättegeggigt och typ över natten ramlade det från 10 grader pluss till 10 grader minus och ridbanan var i principen en spikmatta med gropar och knölar, gick inte rida där förens dom hadde fått tag på en harv och kunne harva över och krossa knölarna. Då blev det teori.
Men, jag var redan vuxen när jag började rida, och tog det med glädje i mot, då vi fick lära saker. Jag kunne redan sadla och tränsa, samt borsta och sådan, men vi lärde hästens anatomi, delarna på sadeln och sådan i stället.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

sus-sharon
0

jag tycker som flera andra att det är på tok för lite teori ute i ridskolorna idag, men jag tror också att en del av problemet kan vara att teorin ofta blir nån sorts flummig "sitta-av-tiden-lektion" som inte ger ett skit tillbaka. om inte instruktören är insatt, intresserad och duktig så blir det heller inte bra.

därför tycker jag att teorin ska lämnas över till de som är duktiga på det och låta ridinstruktören vara just ridinstruktör (därmed inte sagt att de inte har några kunskaper i ämnet).

de tjejer och killar som "slussas ut" från ridskolan köper sig ofta egen häst och det är faktiskt skrämmande att se att kunskapsnivån ofta är långt ifrån där den bör ligga.

i regel får man också reda på hur många gånger på terminen som är teori och att det är var tredje, fjärde etc gång (beroende på ridskola), så att komma och säga att man inte var beredd på teorilektion eller att det "plötsligt" blev teori, det resonemanget funkar inte för min del.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Elshira
0

Jag förstår då det kan finnas 2 olika "ridskolor", en variant där man kommer dit för att bara ha kul och "åka häst" och en där man kommer dit för att lära sig och utvecklas.

Men jag håller trots allt ändå med, teori och övningar är mycket bättre än vad man tror och precis som andra sagt så har många ryttare för lite kunskap och skaffar sedan kanske tom egen häst ändå.

Men jag förstår dig ändå om du itne tycker att du fick tillräckliga instruktioner osv. Men säg då till ridläraren efter. Är de snälla och vill allas bästa så brukar de lyssna och ta åt sig av kritiken - så att det bli bättre nästa gång =)

Hakuna matata!

Thorsson
0

Jag älskar våran ridning (gymnasie) Vi har läxor varje vecka, smat småprov på utrustning, vad som är bra med att rykta osv. Sedan har vi teori från hästryggen ungefär. Hon ställer frågor, berättar när vi sitter på rättar oss. Vi får själva berätta hur man gör vissa saker, som när vi skulle visa ridvägar, berätta hur man skulle ställa och ha skänklarna osv. :)

Teori är jättekul, man lär sig något nytt varje gång och minnet friskas upp! :D

[Alexandra89]
0

Tack alla igen ^^ Bra synpunkter har ni allihopa!

Jo det var ju en annan elev som frågade ridläraren hur hon tyckte ett ekipage såg ut, skrev det i första inlägget.  Och hon frågade också under lektionen om inte ridläraren kunde longera och säga vad man skulle göra. Men svaret var ungefär att man skulle få prova på mera att longera och hitta sin egen sist och bara känna på. Känndes som att ridläraren vart lite ställd av det hon sa och att hon inte hade något direkt bra svar.

[Alexandra89]
0

Fast det är väll skillnad på att rida på skoltiden emot på "vanlig" ridskola. Då är ni väll mera kring lärarna och i stallet. Rider ni bara 1 gång i veckan?

perlino
0

Jag tycker det är skrämmande att man har en lektions teori lite då och då, teori ska man ha före eller efter varje ridlektion varje vecka enligt mig. Jag skulle inte betala för att gå på en ridskola där nästan enbart ridning lärs ut, för mig är teorin lika viktig, förstår man inte den och tillexempel sitsens inverkan tror jag inte att man kan utvecklas fullt ut.
Men jag kan tycka att de ridskolor som har speciella lektioner till teorin ska tala om det i förväg och sedan ha planerat det bättre än vad det verkar som av din beskrivning.

[Alexandra89]
0

Antar att det inte så mycket teori för att det inte kanske har råd, Då kan dem inte klämma in lika mycket ridlektioner = mindre pengar. Sen kanske det inte finns kunskap, man vet ju inte. =/

Gronstedt
0

En del teori, om sits, gångarter, hästens balans etc. kan man ju klämma in under ridningen - att instruktören förklarar VARFÖR det är viktigt att inte vika sig i sidan, till exempel, och inte bara säger åt en att sluta med det. Så funkar det på min ridskola. Dels under lektionen och dels under avskrittningen efter varje ridpass, då får varje elev några ord med sig på vägen, om sådant som blivit bättre eller kanske mindre bra sedan förra gången. Ibland har det blivit en AHA-upplevelse. Min instruktör är otrolig på att komma ihåg hur varje ryttare rider och se när saker har ändrats i ridningen. Sådan teori tycker jag alltid ska ingå i ridningen.

Sedan finns ju mer "teoretisk" teori, och det tycker jag man ska få välja om man vill betala för. Som konsten att rycka en man, att se om en sadel passar, räkna foderstat etc.

[Alexandra89]
0

Lite så jag också tänker. Våran ridlärare säger inte så mkt alls, inte så mycket jag vill i alla fall under lektionen. Även om hon går och frågar lite efter hur det gått, så är ju inte det något att hurra för. Jag kan säga att jag inte tycker det gått bra, då säger hon att det såg bra ut i alla fall. Säger hon varje gång :p Det är den uppfattningen jag fått.

Förklara och prata MERA det vill jag ha, sen vill ju inte jag behöva påpeka det till en lärare. Ska vara en självklarthet kan jag tycka.

Lagerquist
0

Vi har börjat med en oplanerad teorilektion en gång per termin eftersom alldeles för få dyker upp annars, sedan får man ju alltid lite teori innan/efter/under lektionen om det är något som kommer på tal t.ex. hur hästarnas hovar/ryggar/ben/munnar etc. fungerar. Förvisso är vi ett väldigt litet stall där alla känner alla och max. 5 pers/grupp, men jag tycker ändå det är ett bra upplägg för det hela.

#24 Om en lärare inte pratar/kommenterar tillräckligt är det väl bra att påpeka det, hon utvecklas och du utvecklas, det är en win-win situation i min åsikt Glad

[Alexandra89]
0

Visst kan jag säga till, men det jag menar är att jag tycker att det inte är något jag ska behöva påpeka, utan att det ska vara en självklarhet, att man som ridlärare pratar med en och säger vad man ska göra bättre.

Thorsson
0

#20. I 1:an tror jag det är så nu första terminen. Nja, vi har bara stallet 1/veckan. Så det är väl inte så annorlunda tror jag.

[Alexandra89]
0

Okej.

Anna
0

Jag läser också hästhållning (går ettan) och varje gång vi har stallet har vi blandat teori och ridning. Under en stalldag har vi allt från knoppning/flätning/bandagering till stalltjänst och ridning/körning (travhäst). Vi jobbar även med unghästar (longerar, hänger på, löshoppar). Lärarna lär ut på ett intressant och roligt sätt som gör att alla engagerar sig, gör sitt bästa och lyssnar.

Teorin är RIKTIGT givande och jag uppskattar den absolut, har lärt mig massor på de veckor som jag fått i Tenhult.

Sedan minns jag att under mina 5 ridskoleår lärde jag mig absolut ingenting på varesig ridningen eller teorin… Riktigt trist. Det är verkligen en annan nivå nu. Tråkigt att teorin på ridskolor är så pass mycket sämre, då betalar man ju faktiskt trots allt!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Alexandra89]
0

Ja det är riktig konstig att det är så dåligt med tanke på att dem lever ju på att det finns folk som betalar. Och är det dåligt slutar man ju = inga pengar till ridkolan, så högre standrad borde ju vara en självklarhet.

Elshira
0

Jag vet inte om jag skulle vilja ha ett enkom teoripass innan/efter ridningen, hellre ett oförberett pass då och då där man går in lite djupare  på saker.

Men själv när jag har små ryttare här hemma så kör jag nog en mix av ridlektion och teori. När jag säger åt dem att göra en rörelse eller något i deras sits så förklarar jag varför man gör så och vad som händer om man inte gör det innan de får pröva på det. Jag förklarar alltså både hur och varför. Sedan har jag lite annan teori när vi borsta dem, men det är väll detta jag skulle vilja klämma in i ett litet teoripass var 5-e gång eller så istället kanske ^^

Hakuna matata!

Peppe
0

alltså jag kan ju tycka att teori borde ligga lite separat av den anledningen att endel kanske rider bara för att det är kul att rida. dom kanske inte ha nån ambition att skaffa häst nånsin ;) att då betala för att få rida och sen istället stå och lyssna på en massa pladder, ja jag hade nog också blivit lite lack ;)

dom som däremot vill skaffa häst en dag kanske man kunde ordna teori för på speciella dagar eller nåt. jag hade inget emot att ha teori, men sen var jag ju HÄSTintresserad, inte bara RIDintresserad.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[countess]
0

Jag tycker teori är bra man ska inte rida om man inte ens vet hur man sköter en häst det är min åsikt därimot så ska det ju va bra teori lektioner och TÄNK vad nöjd ridskolehästen kommer att va att slippa springa runt och runt och bara få vila en endaste dag :)  nu vet jag inte hur andra ridskolor har men den jag var på så gick varje häst 3 lektioner dag förutom på lördagar så jag tycker dom förtjänar en till ledig dag då man har teori , man ska inte va så egoistisk men jag förstår om du är besviken det var jag också men om man tänker på hästarnas bästa så kommer teorin bli roligare :D

Peppe
0

#33 men om man rider bara för att det är kul att rida då? man kanske inte är ett dugg hästintresserad, inte gillar att ta hand om en häst alls utan bara gillar att rida. är det då inte bra om den personen kan rida på ridskola och betala för sig där

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[countess]
0

#34 jo själv klart men samtidigt tycer jag att man ska kunna vissa grejjor innan man sätter sig på hästen och hur viss utrustning ska sitta hur hästar reagerar och funkar