Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2988 ggr
f97lintro
0

Halstäcke vid klipps hals?

Måste man ha halstäcke om man klipper halsen på hästen?

halludu
0

Nej det behöver man inte! : ) Kort och enkelt svar, haha!

Stallmima
0

Har aldrig använt halstäcke när hästarna helklipps, så nej man måste inte ha halstäcke. Jag kommer nog aldrig att använda det.

perlino
0

Måste, mste man väl inte, men jag tycker absolut att man ska använda halv eller helhals. Såklart ska den individuella faktorn räknas med.

Peppe
0

jag använder hals om det är kallt och blåsigt/nederbörd vid helklippning. inte just för halsens värme men för helheten

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Smex
0

en häst fryser inte om sin hals så nej. Det behövs inte.

perlino
0

#5 Det beror lite på vad man har för häst och vad det är för väder. I regn kan min ena inte vara utan helhals.

HannaT
0

Nja, det beror nog på individen. Vissa hästar fryser ju lättare än andra. Men om det är ett måste? Nej. :)

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

LinaN
0

En av vallackerna som stod ivårt stall förra vintern frös även när han var oklippt om halsen men hade thermotäcke på.

Efter klippningen så frös han även INNE i stallet som är ett varmstall. Han vart otroligt klen. Regnade det på honom så mycket som duggregn så blev han så stel i ryggen att han inte gick att rida på ett par dar.

Min häst skulle troligtvis inte behöva halstäcke mer än om det ösregna nära 0-gradigt ute. eller mer än 10 minus och snålblåst.

Halsen utgör mycket av hästens totala yta. och en häst kan bli nedkyld om det blåser för kallt och för länge trots att den har thermotäcke på sig. men vi här i norden har ändå rätt skapligt väder för att hålla häst.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Elshira
0

Jag säger också att det är lite olika från häst till häst. Om du klipper/har klippt nu så kommer det ju hinna växa ut lite innan den "riktiga" kylan börjar.

Men jag måste bara påpeka att folk i flera samanhang påstår att hästar inte kan frysa om framför allt huvud och ben. Har själv haft en fullblodskorsning som frusit om benen (orakad) trots täcken och en arab med väldigt lite behåring som trots att vi undvek täcke så länge det bara gick (dvs när han började skaka i hagen trots att det inte regnar/blåser) och han var tvungen att ha täcke med hals på sig.

Är hästar frusna av sig eller om de är rakade - varför skulle de inte kunna frysa om delarna som är utanför täckena? Tänk er själva, om ni sätter på er en riktgt varm dunjacka, men bara har tunna byxor och kragen öppen - nog skulle ni frysa om benen och halsen och händerna i.af även om det andra är väldigt varmt?

På en häst är ju benen en ganska så liten yta, men halsen är ju inte liten?

Jag tror du kan uppskata bäst själv hur mycket hästen tål beroende på hur "klen" den är annars, men något måste på rakade hästar är det ju självklart inte. Är den tålig annars och du låter pälsen växa ut lite och inte hålla den nyrakad hela tiden så tror jag inte att hals behövs mer än om det regnar/blåser (om hästen inte är kännslig annars).

Hakuna matata!

Tusen
0

Är det inte dags att sluta behandla hästarna som om de vore människor. Hästar ska behandlas som hästar. De är ingen "My Little Pony".

Zabbio
0

#9 Just benen ha ju inte muskler som kan kylas ner (inte nedre delen iaf) medans människor har muskler i alla kroppsdelar. Det är ju framförallt muskler som tål kyla dåligt.

Och visst kan de frysa om halsen och kan säkert känna sig kalla om benen med, men allra mest tror jag att det beror på vad de är vana vid. Vissa är mer eller mindre tunnhudade/känliga men om det bara var det är det ju märkligt att så pass många hästar i lösdrifter eller dyl kan gå utan täcken medans så många i ''finare'' stall inte kan det.. För generellt sätt så är ju hästar som är vana att gå ute utan täcken dygnet runt mindre känsliga, och lösdriftshästar har mer sällan täcke än stallhästar, med eller utan klippning. (Inte alltid, men ofta..och både stall och lösdrift kan ju skötas olika)

Sen kan man ju undra hur tempraturskillnaden ayy stå inne skyddad halva dygnet och ute andra alvan, påverkar känsligheten.

Plus att det är individuellt, Crow är känslöigae än Dacke och fryser mycket lättare -även om båda klarar de allra flesta väder täckeslösa. Och Crow klarar det lika bra med sin klipning som utan den..

Lite tankar bara..inte riktade bara till dig heller..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

f97lintro
0

Tack för alla svar. Han har halvhals nu på fleecefodrat rregntäcke. Kanske köper halt om det blir en riktigt kall vinter vilket jag skulle tvivla på:P

halludu
0

#13 Gör det som känns rätt för dig! : )