Har ingen koll på benen
Hästen jag rider har fyra ben, precis som alla andra hästar.
Men han tycker bara att han behöver hålla reda på ett. Eller möjligtvis två. De andra hänger liksom bara med av sig själv. Detta gäller både i ridningen och i hagen.
Jag arbetar med att få honom att jobba med benen, alltså bli tvungen att lyfta alla i skog och mark - över stockar och stenar - och då förstår han efter ett tag att "Jaha, jag har fyra ben!" och det är bra!
Men finns det andra sätt att träna detta på mer än att lulla omkring över pinnar och mossa?
Han är inriden för ett par månader sedan, men har mest stått i hagen och skrotat. Det gäller en femårig islandshäst, femgångare.

Vad sägs om cavaletti? :)
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Mjo, det vore kanske något! =)
Problemet är bara att vi inte har alla "resurser" hemma på gården (bommar), däremot finns en sträcka i skogen med pinnar som ligger som cavalettibommar som vi tar ibland. Dock ligger de inte helt "perfekt", men bättre än inget! =)

Ja det gäller att använda sin fantasi :P
Några rejäla någolunda raka grenar, och ett par bildäck blir jättebra material!
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Jag får kika runt i stallet och deras uthus! =)
Du kan stryka med handen längst hästen. Börja vid nacken och stryk med en jämt och bestämt tag lägst hästen. Dra händerna längst benen. Börja då med ena sidans frambens hov, ta tillbaka händerna till ryggen och dra längst med hästen ända ner till bakre benets hov. Ta sedan andra sidan.
Eller så kan du ta en longeringslina och stryka hästen längst sidorna och benen. Så kan du också försöka att försiktigt men bestämt slänga repet vid hästens ben och göra så att repet kommer runt benet. Medans du ändå håller på så kan du ta longeringspiskan och stå på en sida om hästen och stryka med piskan på andra sidan. Hästen kommer bli lite fundersam eftersom den ser dig på en sida, men det känns på andra sidan. Prata bara lugnt då.
Jag är väldigt dålig på att förklara om jag inte får visa samtidigt, men är det något du inte förstår så skriv :)
#5 På vilket sätt hjälper det hästen att lyfta/hålla koll på benen? 
Att se till att verkligen driva fram honom och rida ihop honom kan faktiskt underlätta också. Så han faktiskt måste jobba och inte bara kan gå och släpa med benen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#6 jag fattade som att hon menade att hästen till exempel trampade sig själv
hehe jaja 
Det som jag skrev kan nämligen kanske hjälpa en häst som trampar på sig själv (hjälpte min i alla fall). Men det som jag försökte förklara var att ibland vet inte hästarna om hur långa dom är så då får man visa dom. Lite knäppt, men så kan det va.
Ska nog inte läsa när jag är stressad 

I och med att hästen nyss är inriden så är det inte så konstigt att han snubblar. Marabou snubblade säkert i två år när han var 4-6 år gammal men jag envisades med att köra off road i skogen flera dagar i veckan, skit samma om han snubblade, får skylla sig själv tyckte jag ;)
I dag är han en riktig bergsget, snubblar ALDRIG i skogen (däremot på plant underlag för att han slöar, dock ej på hemväg..) och då klättrar vi upp och ner för bergsväggar och över 80cm stockar.
Det är bara att nöta och nöta och nöta i skogen, lämna stigarna och gå i slyn! Hästen ska lösa sitt problem själv, inte du.
ryggningar är super bra! min häst får mycket mer "påskjut" från bakbenen och mer koll på benen. jag brukar rygga ungefär 4 steg 4 gånger per ridtur.
I ärlighetens namn tror jag faktiskt att det du just nu gör är det allra bästa. Att rida i skogen. Eller på trädor eller andra fält. Detta gör man ofta med trav och galopphästar som tidigare tävlats och som sedan omskolas till ridhästar. Finns ingen bättre metod.
Fast vår travare snubblade i början även på asfalt, så allt träning i terängen och på vägarna var toppen för honom.
Off road är jättebra. Backar kan också vara en ide, liksom att jobba lite i lös sand. Så känns ju benen av och de samlas ihop och flyttar bak lite vikt. Ta det lugnt med en otränad häst bara :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Ska följa tråden då jag har en lika dan hemma i hagen, Dock glömmer han dom i skogen med och ja cavaletti var det lustigaste klättring jag sett och studds blev plockepinn
Och han är 10 år…Riden sedan 4 års ålder… (dock får han lite "handikapp" pga sin bakgrund så hur mkt bättre han kan bli vet jag inte men det är ju värt att hålla koll och prova tipsen som kommer här^^ )
Hihi, oj, gammal tråd!
Hästen är såld för länge sedan, men han blev helt klart bättre på slutet! =)