Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 517 ggr
Zadeira
0

Ny ridlärare

Ridskolan börjar ikväll igen, men nu har vi en ny ridlärare visade det sig… *suck* Jag avskyr att få nya ridlärare… då måste jag a det här med hoppningen igen och det är väl lika bra att göra direkt… (ja, jag var "sjuk" den senaste terminen alla gånger det var hoppning utom första, för jag avskyr det) Dessutom ska det ändras hur vi får hästarna och allt, och så vet hon nte att jag vägrar galoppera med Jenka och så måste man förklara att det kanske är bäst at jag slipper rida Jenka…*suck* och så kanske hon inte alls förstår mig.. nu blev jag orolig..

lisette
0

men vadå, måste du hoppa även om du inte vill? de kan ju inte tvinga dig!

Snuttan
0

Får jag föreslå att prata med henne..?

Om du säger som det är, om du är rädd? Inte vill rida någon häst pga någonting så kanske hon kan skriva en liten lapp och ha för att komma ihåg när hon delar ut hästar till din grupp… Och då slipper du oroa dig varje gång för att du ska ha fått någon häst du inte känner dig säker? med, för det ska ju vara kul att rida :) Är man rädd eller inte kommer överäns med någon häst så blir det inte kul och man får ingen lust alls eller särskilt stor chans att lära sig för den delen heller…

Hoppas det går bra och att du vågar prata med henne :)

Zadeira
0

Well, vi har ju hoppning var fjärde gång, och ja, då går ju lektionen ut på att hoppa. Inte mkt lönt att skritta runt i mitten hela lektionen då..

Min förförra ridlärare var skitbra oh lät mig ta allt i min takt, om det så var ett hinder på 30 cm bara.. Men den senaste typ sa alltid "Jag hade inte sagt åt dig att göra det om jag inte visste att du kunde", så då slutade jag åka dit de lektionerna..

Vet ju inte alls hur den här nya är, men om jag pratar med henne redan nu innan det är dags för hopplektionen, så får jag se hur hon resonerar om det eller om man får fortsätta skippa var fjärde gång…

Zadeira
0

#2. Tack! Jo, jag ska prata med henne redan nu. Det kan ju inte skada. Dessvärre har vi ingen tid innan lektionen med läraren, så jag får be at prta med henne efteråt (om jag inte får den där hästen jag inte vill ha, för då får jag ju smita in i ridhuset och prata med henne)

Och eftersom det bara är en häst som jag inte vill ha att göra med så borde det gå att undvika faktiskt.

Hoppningen däremot blir värre, men om jag bara berättar hur det ligger till så är det nog inga problem… annars får jag ju lösa det med att låta bli att åka dit de gånger..

Snuttan
0

Heja heja, det ska nog gå bra :) 

Du kan ju avboka de gångerna ni hoppar och rida igen de i en annan grupp?

Zadeira
0

Snuttan, vi har inte igenridning på vår ridskola (en av många brister där tyvärr), så missar man en så går man miste om det helt.

Men tack för hejandet! Brukar bli bra bara man pratar med ridläraren om det är nåt, för de flesta hästfolk är ju rätt vettiga och förstår att alla inte passar med alla hästar och till alla saker ;)

Zadeira
0

Snuttan, vi har inte igenridning på vår ridskola (en av många brister där tyvärr), så missar man en så går man miste om det helt.

Men tack för hejandet! Brukar bli bra bara man pratar med ridläraren om det är nåt, för de flesta hästfolk är ju rätt vettiga och förstår att alla inte passar med alla hästar och till alla saker ;)

Snuttan
0

Ajdå… Men det finns bestämelser för hur gruppridning ska skötas, som din ridskola måste hålla… Är inte helt säker om det enbart gäller för PRO's medlemar eller för all gruppridning för att vara ärlig… Men fråga din ridskola om det, eller se till att dina föräldrar gör det! Och om de inte är medlemar i PRO, varför har de inte valt det?

Är RRO (ridskolornas riksorganisatiorn) & KO (konsument ombudsmannen) som bestämt dem. Och där ingår att om ryttaren inte kan (du kan ju ljuga och säga att du är grovt sjuk ;)) delta så har ryttaren rätt att sätta in någon annan som passar eller rida igen tiden under pågående period.
Tar ridskolan inte emot igenridningar så är den skyldig att betala dig tillbaka för den lektionen. 

Du kan alltså gå till KO (konsument ombudsmannen) och ta upp din ridskola som inte sköter de regler som ställs där. KO kan därefter tvinga egenom fallet och bötfälla? din ridskola eller iallafall se till att de håller reglena på något vis.

Zadeira
0

Oj, jisses! Allt det där hade jag ingen aning om alls faktiskt! Ska nog ta och prata med stallchefen då och se hur det egentligen ligger till. Fast så fort hon ser mönstret att jag skippar var hoppning (hon vet vad jag känner för hoppningen) kommer hon bara kalla mig tramsig. Lite ironiskt det där… Pratade dock med den nya ridläraren igår, och hon sa att vi tar det i min takt, men ja, jag vet inte ens om jag vill ta det i min takt… Attans att det inte finns dressyrgrupper bara hos oss…*suck*

Men, har det nån betydelse kanske att vår ridskola mest är privathästar som lånas ut till ridskolans verksamhet två dagar i veckan? Det kanske är därför igenridnging inte gälls hos oss?

Snuttan
0

Spelar ingen roll vad det är för hästmaterial ni har, om det är en "ridskola" med gruppridning där ni betalar termins-vis i förväg så ska det finns igenridning eller att ni får pengarna tillbaka för enskild lektion du inte kunnat komma på.

Finns ju regler för vad som får kallas "ridskola" och hur "gruppridning" får ske.