inavelskoeff???
var inne och kollade på Mirre på stc och där stod det "inavelskoeff 7,65" vad menas med det?
Inavel är när man korsar släktingar med varandra.
7,65% är inte särskilt mkt alls, då brukar man inte ens kalla det inavel, utan linjeavel, att man parar längre släktingar ifrån varandra för att förstärka egenskaper man vill behålla/få fram…
Inavel kan tex vara att korsa en dotter med sin far, då har men en inavelskoeff på 50% tror jag det blir, eller blir det 100% Jag är lite trött just nu och kan inte komma på vad det blir ärligt talat :p

kan man inte få andra egenskaper som inte är önskvärda av inavel?
tur att mirre inte har så mycket inavel då…
Jo.. Alltså inavel är ju farligt för många anledningar, mest att det händer att barnen/fölen kommer ut med missbildningar eller andra grövre fel…
Är vanligare med handikapp på andra sätt med och fel i hjärnan…

jo precis. men kan då inte förstå varför dom avlar så att det blir inavel??
Det är inte så vanligt att man avlar så att det är så nära… Däremot linjeavel är rätt vanligt… Dels för att man vill förstärka egenskaper som är bra och så för att det inom vissa raser är så att vissa individer finns i typ alla hästars stamtavlor.. Svenska halvblod har ju lite det problemet att rejält många med svensk stam har alla nästan samma hingstar som var poppis förr i tiden i stammen… Utrillo-fria hästar är ju lite ovanligare tex :p
Så intressant, har också funderat på vad detta egentligen betyder… på Yrlas info står det såhär: "Inavelskoeff.
6,83"… och det gissar jag är rätt lågt då, eller inget att hetsa upp sig över i alla fall.. ;)
… fast då är ju nästa fråga - vad innebär detta: "Avelsindex
96 0,75"??

putt
Tessa, ser lite underligt ut där, ingen aning hur det ska vara ärligt talat… Kanske någon som skrivit fel?

min pappa sa att man vill ha så låg inavelskoefficent som möjilgt o högt avelsindex var bra. har faktistk ställt frågan vad det betyder på trav. det är bara att leta upp tråden. :D

my bad. det var om resultaten/rekorden jag ställde en fråga om där…

På pim står det
Avelsindex: 84 074
Avelskoeff: 4.85
Vad innebär detta då?
Fast avelsindex är ju en annan sak än inavelskoeff…
Det var det Tessa koperiade ju… Gah..
Avelsindex är typ som blup-index, ett sätt att räkna ut avels-värdet eller hur pass bra hästens avkommor kommer att bli…

läs länken som jag la in. där står väldigt bra vad det är för ngt.
Bra länk Lisette, tack! Skönt att jag slapp gå in på forumet trav.. - jag får nämligen gåshud ;)
Inavel och linjeavel är vanligt inom många vilda djur. De starkaste överlever och ibland är de faktiskt släkt. Det är också i många fall ett sätt att hålla ner storleken på rasen.
Så småvuxnaraser tror jag är vanligare med inavel/linjeavel, särskilt raser som kommer från öar tex Gotlandsruss, shetlandsponnyer, islandshästar) än tex stora fullblod.
Att linjeavla är att tex förstärka en viss gen genom att tex betäcka kusiner med varandra. Man måste kolla EXTRA noga på den genen och att den är en väldigt bra och frisk individ.
Att det skulle bli bara massa missbildade avkommor är fel. Det finns massor av avkommor som INTE är inavlade/linjeavlade som blir missbildade, MEN som sagt så måste man kolla extra noga på de gener som man förstärker (särskilt defekter/fel som krumhet, eksem, felaktigt benställ osv)