shabraket glider?
jag är nu i en sån här jobbig period med sadelköp. provade idag en dressyrsadel som verkade helt ok. efter att jag skrittat ca 30 minuter så såg jag att främre delen av schabraket (alltså under framvalvet) hade åkt efter och var du superspänt mot hennes manke. jag drog efetr det men bara några minuter efter så var det likadant igen. vad beror detta på? (spännena på schabraket var ej spända i sadeln, så det har kommit dit av annan anledning).
tips? är detta för att sadeln inte sitter bra? men den kändes ju bra i övrigt?
putt

Säker på att sadeln inte gled runt på henne? Då kan ofta schabraket glida. Testa utan schabrak och se om och isf vad det blir för märken efter sadeln. Gnuggat hår vid manken tex…
upplevde inte att den åkte.. men ska testa utan shabrak och se hur det verkar
Oftast betyder det att sadeln inte ligger bra/helt bra.
Men ibland så handlar det om så lite inperfektion så då kan man lösa det genom att spänna åt schabraket riktigt ordentligt (korta upp stropparna på det) eller köpa schabrak med klossar framtill.
Finns även mocka-schabrak som inte glider lika mkt har jag hört, men aldrig provat eller sett själv…
Vissa schabrak (oftast biliga och dåliga
) glider mer än andra. Jag föreslår Equilines schabrak, de glider klart mindre än tex hööks vanliga eller normala biliga modeller… Kan inte komma på andra schabrak jag sett som är sydda med samma luftkanal och mankfrihet faktiskt, har bara equilines iallafall.. Mias glider mkt lite, men hamnar lätt så att det inte blir någon luft-kanal vid manke och rygggrad…
Och man behöver inte känna att sadeln glider… Jag skulle snarare säga att man för det mesta inte känner om en sadel glider :p
det är iofs ett billigt schabrak. tvättar så ofta att det lönar sig inte riktigt att köpa dyrare.. nen blir detta ett problem får man väl göra det ändå. ska be en vän kolla sadeln och se vad hon säger.
Hööks har annars tidigare haft schabrak med stoppklossar framtill, de borde ju vara biliga hos dem… Tror jag sett en till bilighetskopia på dressyrschabrak med klossar, får se om jag kommer på vad det var för märke på de eller vart de såldes…
hm.. säg gärna till om du ser något! skulle vara skönt att slippa tänka på saken.
Lånade en sadel när jag köpt nisse o red någon vecka med innan jag köpte min egna. Den var likadan.
Jag tror inte den sadeln låg så bra.
Men hon fick inte ont eller så men den låg inte still.
/Elin