Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3369 ggr
Smex
0

linement på ryggen

efter hopplektionen så smörjade jag på med linement över hela benen på min häst (då han behöver det för sina leder och senor) och när jag hade precis blivit klar så satt jag tanken på att smörja på hans rygg också.

Men så kom jag på att någon har sagt till mig någon gång att man inte skall täcka på hästens rygg direkt då man har satt linement på. För det är samma sak som att man sätter på en massa stallbandage på ben som har en massa linement på.

Hur ligger det till? Kan jag smörja in med linement på hans rygg muskler och sen kunna sätta på täcket?

Eller behövs det ens smörja på linement på hans ryggmuskler? Han har aldrig haft ont i ryggen.

halludu
0

Vet faktist inte, men vill också ha svar på denna frågan.. Hoppas någon kunnig kan hjälpa oss!

Kima
0

Det jag vet är iallafall att du aldrig ska lägga kylande linement på muskler. Där ska det vara värmande, typ arnika eller liknande.

Jag brukar lägga täcke på mina efter jag tagit linement på ryggen. Sätt på ett löst täcke så det inte"trycker åt" där du lagt på linement så luftar det ändå och då tror jag inet att det ska vara några problem!

halludu
0

Har för mig att det står på mitt linement (kylande) att man kan lägga det på ryggen, men är inte så säker på det… :S

sus-sharon
0

jag tror att det viktigaste är att titta på vad du har i flaskan. är det kylgel: lägg inte på. är det värmande liniment kan du nog lägga på. är det ett liniment som först kyler och sedan värmer skulle jag vänta en stund med att lägga på något täcke.

dock, har du aldrig upplevt problem eller stelhet i ryggmuskulaturen finns det ju ingen större mening att smörja på med liniment. det är ju som att äta hostmedicin året runt på fall att jag skulle bli förkyld och få hosta.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Kima
0

Ja man kan säkert ha det på ryggen men varför ska man lägga kylande linement på musklerna? Dom vill man ju ha varma, eller har jag helt fel för mig??

cathie
0

Håller med 5, varför ha kylande på ryggen? Det ska ju vara varmt! :)

// Cathie @ www.cathie.se

Cilla89a
0

jag använder arnika på min hästs länd och kors muskulatur efter träningarna, och jag masserar in det till det är torrt innan jag lägger på täcke.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Smex
0

#7 jo jag har också hört att man kan ta det. Men masserar man inte in det ifall hästen har ont?

Cilla89a
0

#8 vad då hästen har ont?

niare
0

man ska inte täcka linement de bör gälla täcken med . har stått på en del linement jag haft att man inte ska använda täcke direkt utan man ska vänta.

ansträngda muskler vill ha kyla har jag hört iaf om man har tex använt benskydd/lindor

däremot har man en häst som lätt får gallor å sånt ska man använda värmande.

jag använder arnika till trötta muskler och till ömmande partier

Smex
0

#8 9 ja jag undrade bara om man inte bara masserar in hästens rygg ifall den har ont i ryggen.

#10 ja det är så som du säger som jag har funderat på.

Men då vet jag det.

Då blir att att sätta linement där han kan ha ont.

Cilla89a
0

#11 näe, man kan ju massera ryggen av samma anledning som benen, att hästen behöver det, eller bara för massagens skull, många hästar tycker det är skönt att bli masserad med arnika, och sen för att hjälpa hästen att återhämta sig så bra som möjligt.   
jag masserar inte min hästs länd och kors för han har ont, i så fall skulle jag nog ta reda på varför hästen har ont Tyst jag gör det mest för att han tycker det är skönt, och för att han ska få en bra återhämtning.