Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 4521 ggr
Maja
0

Uppvärmning på ridskola

Efter att ha varit på ett antal ridskolor, både som elev och besökare så har jag upptäckt att man värmer upp på otroligt många olika sätt beroende på var man befinner sig!

Jag minns till exempel senaste ridskolan där vi fick leda ut hästarna på fyrkantsspåret och leda runt dem några varv i skritt och trav, gå i volter, göra halt, leda dem i volter och andra ridvägar och så tills alla ekipage hade kommit ut på banan innan vi ställde upp oss längs med mittlinjen för att sedan hoppa upp och rida ut på fyrkantsspåret, skritta runt, göra volter, snett igenom, halt, skritta vidare.. Ja, ni förstår!

En annan ridskola som jag har varit på (dock ej ridit, utan bara tittat på en enstaka gång, så kanske det bara var en tillfällighet..) hade ett helt annat upplägg. Där gick man inte in på banan förrän allas hästar var klara. Ledde runt dem i skritt, bara på fyrkantsspåret med hästen lite halvhängandes efter sig i lugn, halvsovande skritt. Sedan så ställde de sig längs med mittlinjen och hoppade upp. Sedan skrittade man inte ett steg förrän alla satt upp och var klara.

Därefter skrittade man på hellånga tyglar. Runt, runt, runt, helt utan volter eller ridvägar. Ingen samling eller något sådant, utan från halvseg skritt på hellånga tyglar till slö trav..

Visst var det första gången jag var där, så det kan ju ha varit en tillfällighet, men det var ändå speciellt att se skillnaden mellan vad jag var van vid och vad andra är vana vid.

Vilka uppvärmningar har ni fått sett på ridskolor? Hur ser en bra uppvärmning ut enligt er?

Cilla89a
0

Ridskolan i stan där vi hade Japp. För många årsedan när det var lite mer struktur i det hela, så stod man utanför ridhuset med hästarna på led, tills ridlektionen före var klar, sedan blev alla insläppta, ställde upp på medellinjen, och hoppade upp och fixade med stiglädrena o.s.v, sen när alla var klara så skrittade man ut på spåret och då var lektionen igång..
Numera är det inte särskilt mycket struktur där, jag brukar följa med min vän som rider där en gång i veckan och man gör i ordning sin häst, sedan går man ut, hoppar upp och skrittar/rider fram självständigt på ridbanan/skogen.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

CelsiusT
0

När jag red på ridskolan (över 10 år sedan), så gjorde man iordning sin häst men stog kvar i boxen/spiltan och väntade till lektionen före kom in i stallet igen (stallet låg 10 meter från manegen så det var bättre att vänta där än att krocka med alla ryttare i dörren), skulle man ha en häst som var inne så väntade man precis utanför tills dom öppnade och då smet man in och tog över hästen, men stog kvar där den var placerad. När alla i stallet var klara så gick man på led in i manegen, runt längs fyrkantspåret och när man kom på långsidan så vände man upp och gjorde halt på medellinjen dör man satt upp m.m. När alla var klara så skrittade man ut på fyrkantsspåret och skrittade först något varv åt båda håll, sedan var det volter m.m. innan själva lektionen var igång.

Dom som var på högre nivå fick rida igång sina hästar själva oftast, men exakt samma sak skedde bara det att läraren kom inte in förren uppvärmningen var klar och letionen skulle börja.

Jag red bara på ridskolan i ett år och har ingen aning om hur det går till nuför tiden.

Medarbetare på westernridning.ifokus

ulanea
0

Man väntar på att de flestsa är någolunda färdig (om man är färdig själv) sedan går man ut på ridbanan och ställer upp hästen. Sedan går man ut och skrittar på långa tyglar. Sedan när alla är ute och skrittar så kommer ridläraren (Berit) och vi får skritta runtpå långa tyglar några varv, sedan kortar vi tyglarna och så skrittar vi så och ställer och böjer hästen, sedan efter ett tag så börjar vi trava och ställa igenom hästen så och gör lite ridväger m.m. Sedan saktar vi av till skritt, Vi gör lite olika ridvägar t.ex rider på ridvägar. Sedan, om vi ska oppa så travar vi mot ett lågt hinder oc travhoppar över. Ja, sedan efter ett tag så galopperar vi, m.m^^.. Jao, lite svårt att förklara, men det är VÄLDIGT bra uppvärmning enligt mig:)..

Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)

Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com

Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !

WinterPrince
0

När jag gick på ridskola och red på lite högre nivå, så tog vi ut hästen när vi var klara, satt upp på stallplan och skrittade runt där till lektionen innan var klar. Var det första lektionen för dagen gjorde man likadant fast i ridhuset (om det var ledigt dvs)

Zadeira
0

Sista ridskolan jag red på red jag i sista gruppen, och de hästar som inte var färdiga gjorde vi klart till ca fem minuter innan vi skulle börja, då gick vi ut och ledde hästarna utanför ridhuset i båda varven.

När vi släpptes in satt alla upp på ridbanan och så skrittade vi först ett par varv i varje håll på hellånga tyglar, sedan på korta tyglar då vi jobbade igång hästarna mer med volter, halvhalter, ridvägar osv och sen gjorde vi samma sak i trav. Eftersom vi var bästa gruppen så fick vi göra detta självständigt men under ridläraren uppsikt.

emeliekarlssoonn
0

Det beror självklart på vilken nivå gruppen ligger på vilken uppvärming man har.
 Är det en grupp med nygörjare kanske man väntar med att gå ut på spåret tills alla är klara för att oftast om en av ponnyerna går så följer de andra efter.

From. ca M1 upp till mitt sista ridskole år började vi rida "utan tät" och då skrittade vi ut på spåret när vi var klara och började trava när ridläraren sa till.

SHV-Pysen
0

Det som jag är van vid är att alla går tillsammans in i ridhuset, man ställer upp på medellinjen. sitter upp och så, och sen skrittar man ut på fyrkanten när man är klar. sen säger typ ridläraren korta tygel, varva fyrkant med volter, kom fram i trav osv. så har det alltid varit på alla "vanliga" ridskolor jag varit på, men när jag red en termin westernridning för nybörjare, efter 5 år på eng ridskola så vart det jättekonstigt för då fick vi göra iordning hästen själv och sen gå ut och sitta upp och värma upp själva. hemkst märkligt men härligt att få ta lite eget intiativ. man blir ju så vilsen annars när man får egen häst, eller rider privat.

Moalinn
0

På ridskolan som jag gick på förra året gjorde typ samma sak som #2.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Alma-G
0

Jag har ridit på ridskola i ca; 4 år, och vi har nästan alltid gjort som nummer #2.
Fast när man var nybörjare red man med tät osv, plus att man inte arbetade hästen (såklart). Medans man nu i lite högre nivå får ta lite egna initsiativ, självständig uppvärminig och lite sånt :)

Fiaa2
0

På ridskolan jag rider på sitter vi upp direkt och skrittar ca 5-10 min på hel långa tyglar, sen kortar vi upp dom och börjar jobba i skritt och trav :) (rider i en K4 specialgrupp och en hoppgrupp)

Linjerat
0

Först och främst värmer vi ryttare upp oss själva innan lektionen! Vi gör olika arm- och benrörelser + stretching. Efter sadling och tränsning går man till ridhuset och ställer upp på medellinjen. När man är klar får man börja skritta på långa tyglar. När alla är klara skrittar man lite till, därefter kortar man tygeln och börjar värma upp "ordentligt" med mer lösgörande övningar. Självklart får man leda hästen innan och efter lektionen om man vill det.

Salish
0

När alla är klara med sadling och tränsning går vi till ridhuset/ridbanan och när alla är klara skrittar vi ut på spåret på långa tyglar och gör lite volter och ridvägar och sånt, fortfarande på långa tyglar. Sedan kortar vi tyglarna och börjar värma upp i trav och galopp i båda varven. Sedan har vi samma häst i 4 veckor, det två första veckorna har vi dressyr, sedan markarbete och sedan hoppning. :) Ibland när det är ljust ute rider vi ut i skog och mark också på andra lektionen. :)

kaka1234567
0

På min ridskola går vi in i ridhuset setter oss upp och börjas skrita derekt när vi sat oss upp.Och ingen samling volter eller något dock är de kanska frit i skrit så man får göra volter själv mm.Fast på långa tygglar.Samma sak i skrit,trav och galop de är frit beroende på övning men oftast gör vi övningar då man får jobba hästen mycket själv.Och kanske lite koriskering av ridläraren.Men jag är rätt så duktig så ridläraren koriskerar mig inte så mycket.Men jag ska hoppa upp till en högre grupp så att jag får mer utmaning.Men jag jobbar endå hästarna bra i den gruppen jag befiner mig i nu.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Arkan
0

på ridskolan där jag red förr:

På den högsta nivån på juniorlektionerna fick man leda in hästen i ridhuset "oftast utan ridlärare då dom gjorde något "annat". Sedan där inne fick man hoppa upp på medellinjen/mittenlinjen och sedan skritta ut i spåret och göra volter och lösgörande övningar. Men de flesta knölade ihop hästen på tygel utan form medo uppvärmd häst. Jag har även sett exempel på saker som liknar Rollkür på ridskolehästarna när inte ridlärare har varit närvarande vid uppvärmning. Sen när ridläraren kommer börjar man trava och gjöra lösgörande övningar, galoppera och sen vara klar för dagens övningar.

I de ridkrupperna som låg på lägre nivå fick man gå in i ridhuset på led, ställa upp på medellinjen, tillsammans med ridläraren då. Där inne fick man hoppa upp och vänta tills alla var klara och sedan gå ut i spåret. Där skrittade man först, sedan trav och lite galopp, sen gjorde man dagens övning

[Agneslundin]
0

min ridning började ( ska byta till höst ,rider inte nu ) 4 och ungifär vid 4 ropade man inte så högt  om alla var klara . om man vad det ledde man hästarna till tex ridhuset .. och där spände man sadelgjorde och kollade så allt satt som det ska och sedan hoppade man upp. sen väntade man tills alla vad klara sen gick man. man gjorde lite vad man ville.. olika varv,volter och allt.. sedan tog ridläraren över

niare
0

red förr på en ridskola och vi började med att fixa hästarna i stallet sen gick vi alla samtidigt till ridhuset och gick ca ett varv och stälde oss sedan på mittlinjen och hoppade upp. ingen fick rida iväf förrens alla var uppe och det var alltid den till höger som tog täten.

eftersom vi var så "duktiga" fick vi värma upp hästarna själva och red då volter tempoökningar i skritt ect, och sedan kom ridläraren in och tog över därifrån. annars är hon med från början och instruerar när man ska göra volter ect.