Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2424 ggr
ew
0

Svullen i hela benet

Imorse när jag skulle ta ut hästarna såg jag att ena hästens framben var jättesvullet, hela benet. Men hon rör sig som vanligt och äter som vanligt… Kan det vara en streckning?

corillo
0

Lymfagit? Om hela benet är väldigt svullet..

Cilla89a
0

Tänkte också först på Lymfangit? Man det är väl inte bara ett ben då?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

corillo
0

Jo, vid sårskada el liknande kan det ju bli det. Till en början åtminstånde. Ringde vet. omedelbart de gånger min häst fick det så jag vet inte hur det utvecklar sig..

Kolla benet noga efter sår! Stora som små.

dominic
0

Tänkte som de andra här genast på lymfangit. Har hästen feber? Lymfangit ger ju även feber. Leta som sagt efter sår, har hästen mugg?

ew
0

hittade ett sår långt upp på benet, och hon brukar ligga runt 36 å har 37,5 nu så tempen är lite högre än vanligt..

ew
0

hon har inte mugg

corillo
0

#5 Då kan det vara risk att det är lymfagit.. Ring och rådgör med vet.

Gojjan
0

Har du ridit henne el. är det jag som är helt snurrig kanske?Obestämd

JenD
0

Jag håller med andra, ring vet när det h*n dessutom har lite feber.

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

ew
0

har inte ridit henne. såret sitter högt upp på insidan av frambenet, jättekonstigt ställe. Ska ringa vet imorgon få se vad dom säger.

Piqxus
0

Svullnaden går ju ner i benet om det sitter sår högt upp. Spruta med väteperoxid på såret, då ser man lätt hur infekterat det är och det blir rent. (finns på apoteket)

Man kan testa att massera försiktigt uppåt för att hjälpa hästten att få igång cirkulationen. En promenad kan ju vara bra om hästen inte är halt

Men ring vet iom att hästen har feber också

ew
0

jag skulle vänta till imorgon. va ut å gick med henne en halvtimme idag och jag tycker det blev bättre då.

dominic
0

Ja det är bara bra att gå med den, så länge inte febern är hög och hästen halt. Hoppas på snar bättring för din skull.

ew
0

Hon är mycket bättre idag! Gick en vända till igår kväll å sen var hon lindad inatt, gör väl lika ikväll. :)