Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 437 ggr
PimTheGreat
0

Samma vikt???

ang hö. Jag ska beställa hem 5 rundbalar hö, men det höet som vi har haft nu hitintills har varit väldigt varierande. Ibland väldigt torrt, ibland som vi velat ha höet (lagom blött) och ibland som balen jag öppnade idag jätteblöt……hur gör man med vikten där då? Om man ex ger hästen 5kg morgon och 5 kg kväll??? Vatten väger ju….men ingen näring i det väl?? Dålig på detta. Fundersam

det som varit beställt skulle vara lagom blött (minns ej vad Linda sa det hette, hon som beställt. Jag köpt genom henne)…..men iaf blev det olika och så kan ju hända, men vad gör man med vikten?

shirley
0

du såg väl messet jag skickat till dej? om den andra bonnen? min bonne bad dej att kolla med honom först, å han verkar ha! å han vet jag inte alls vad han ha, de får du fråga honom…..

PimTheGreat
0

vet redan om honom. TopGun nämnde honom.

PimTheGreat
0

vill i alla fall veta hur man gör om höet varierar…..

shirley
0

men han har ju inte samma hö. jag har redan pratat med honom. så sa att du skulle åka upp å prata med honom.

PimTheGreat
0

???? jag har också pratat med honom….. varför ringde du utan att säga till mig? känns lite dumt nu. Han hade både 1, 2 och 3 skörd.

PimTheGreat
0

du ska inte köpa av din förra bonde då?

PimTheGreat
0

#4 vad menar du förresten med att han inte har samma hö? Han hade även småbalar, men jag bad om storbalar och hösilage.

PimTheGreat
0

Nu åter till frågan hur man gör OM höet varierar, så som balarna innan gjort?

PimTheGreat
0

Ingen som vet????

PimTheGreat
0

alla e tydligen lika dåliga på hö som jag…………Hemlis

Lorita
0

Det låter inte bra om balarna varierar så mycket som du skriver, det blir för täta foder byten, annars så väger man ett kilo kö torkar det i ugnen (kom inte ihåg tiden nu) sen väger man om det och så har man torrsubstansen också räknar man om vad varje typ av hö ska bli i kilo. Enkelt och bra men inte bra att byta hö så tätt för sök att nästa år boka balar fån samma körd och samma gärde.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

PimTheGreat
0

#11 vilken skörd är det bästa för hästarna?

Lorita
0

Jag har lätt göda ponny så jag vill ha en sen körd från grannens gärde (redan bokat), det är inte nämnvärt gödslat och gammal vall, det klassas faktiskt som ekologiskt eftersom det är naturgödslat. Tidig skörd brukar ge näringsrikare hö, så det är ju lite avgörande vad du har för häst. Det absolut viktigaste är att få samma hö hela vintern och bäst är ju om det är analyserat också. Nu tar ju många bönder ett snitt från alla vallar vid analys så då blir inte analysvärdet så mycket att lita på heller

reddie
0

Du fgår gå efter volym i stället för kilo.

PimTheGreat
0

Jag får välja om jag vill ha mitt hösilage från 1, 2 eller 3skörd. Denna vintern kommer jag inte analysera det, beräkna att bara göra av med ca 5 balar sen när Linda flyttat sina hästar, men nästa år ska jag göra det. Bokar ju hösiage redan nu till nästa vinter.

Det svåra med det hela är att Pim är lättgödd och Fontane inte….. hur gör man då. väljer från skörd 2 och gör analys???

PimTheGreat
0

#14 oj. så blött som det höet var idag så skulle det väga jättemkt så om man jämför volymen på 5 kg vid torrt hö……

Lorita
0

#14 volymen blir också mer när det är blött, man får nog gå på känsla typ.

Vilken skörd man ska ta det är ju helt avgörande av vädret också, det är svårt att veta

PimTheGreat
0

hihih… jag återkommer efter sommaren när vi vet hur vädret varit….CoolGenerad

PimTheGreat
0

Gejsa!! Vad har du för råd att ge här???? Nu är du ju inloggad……Flört…*väntat*

gejsa
0

Förr trodde jag att 1:a skörd alltid var den bästa. Men som sagt ibland kan den andra skörden var bättre. Beroende på hur sommaren varit. Men en tredje skörd blir absolut det sämsta. Det blir korta strån och inte så höga värden i. Mina höbönder tar inte ens en tredje skörd.

Det beror också på om sommaren blir som den var förra sommaren -06. Då började det att regna lagom till midsommar när höet skulle slås. Så bönderna fick vänta 1-2 på en del ställen t o m 3 veckor. Då sjunker ju värden väldigt fort. Här i Södermanland är det precis oftast lagom att slå midsommarveckan. Nere i Skåne är det väl veckan innan eller t om 2 veckor innan antar jag.

Om det är mycket olika ts-halt i ditt hösilage så beror det på att han pressat det olika tider på dagen. Ju tidigare på dagen desto mer blöthet. OM det är mycket i skillnad så får du väl öka på ½-1 kg mer om dagen. Det borde räcka.

gejsa
0

Hi, hi kul att du väntar på mig. Men det finns fler mycket duktigar fodertjejer här har jag märkt.

PimTheGreat
0

"#21 finns det säkert..men ingen som svarat mig……Cool

gejsa
0

Nej, jag märkte det. *ler*

PimTheGreat
0

då är det ju tur att Gejsa finns……Skrattande

gejsa
0

*fniss* nu blir jag ju förlägen.