Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 4721 ggr
CelsiusT
0

Äter löv, varför?

När hästarna släpptes i vinterhagen så mumsade dom ordentligt av det gröna gräset. Efter ett tag började det höga gräset ta slut, men hästarna letade endå gräs under löven i hagen. Nu har hästarna börjat äta även löven. Stallägaren sa att "Det är inte för att det inte finns tillräckligt med bete utan för att det är så gott". Min första reaktion var ju att dom inte hade tillräckligt med mat och ökade grovfodergivan.

Vad tror ni? Äter hästarna gula nedfallna löv för att det är gott eller är det för att det finns dåligt med bete/dom vill ha något att göra?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Stallmima
0

Tror nog att hästarna tycker det är gott

Lorita
0

Det är troligen nödföda för annars hade dom börjat med att äta löven om dom nu tycker det är gott.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

kaka1234567
0

Så klart hästarna väljer gräs före löv då gräset är godare.Men de tycker löv är också got tango tycker om löv gäte mycket en gång hade jag hämtat gräs och löv då valde tango löven först och gräset sedan.

Tror inte de är så som #2.säger.Bara att ena är godare en anndra.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

[chriistina]
0

Här äter hästen löv för att den tycker om det. Släpper jag henne på gräsmattan åker löven och gräset omvartannat och hon verkar tycka båda är lika goda.

halludu
0

#2 håller med dig!

CelsiusT
0

Men just som #2 säger så åt dom ju inte löven dom första veckorna, utan först åt dom gräset, sen letade mellan och under löven efter gräs och tillsist tog dom löven. Jag tyckte själv att det var dags att börja grovfodra redan innan dom gick på löven eftersom det inte är så mkt innehåll i gräset såhär på hösten. Även om det växer, dock långsamt, så är det inte mkt innehåll. Min första reaktion var att det var sista alternativet - det finns inget att äta i hagen då tar vi löven. Men sen betyder kanske inte det att löven är äckliga eller att dom svälter, men endå att det är för att det inte fanns gräs/tillräckligt att äta.

satin
0

#2 Håller med

Linnea
0

Hästar är inte enbart gräsätare utan äter även kvistar, löv och bark. Det gör de hela året om de har möjlighet, sen är ju gräset huvudföda så de föredrar det men de behöver inte svälta för att välja något annat.

Skynda långsamt så går det fortare.

kaka1234567
0

Håller med #8.Tänker jag så med.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Gronstedt
0

Är det inte också så att löven blir sötare och mindre beska/bittra när de har frusit?

Cilla89a
0

Tror nog också att det är som #8 säger!
Mina hästar väljer först och främst gräs, men kan se dem knapra löv och grenar också, även sommartid när det finns gräs i hagen. Så jag tror inte det enbart är nödföda.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

perlino
0

Jag tror som #2 och #6. De föredrar gräs och grovfoder och blir det för lite får dom gnaga på reserven.

Caspianowner
0

Själva samlar vi hop löv och slänger till hästarna. vet många som gör detta. våra äter först upp löven och sen ger de sig på höt.

Har de ensilage så ger dig sig inte på löven om det inte är björklöv vill säga. de älskar björklöv.  Det här är vad vi har observerat.

En gammal man sa förr att löv var mineralrikt.

LinaN
0

Jag hade väl velat säga att det är dags att ge de dära hästarna grovfoder ute i hagen. Vi ger våra ca 30kg hö ute om dagen och det räcker knappt till förbi lunch ens en gång.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

CelsiusT
0

#14 Men hur många hästar har du då? Det är ju bara intressant igentligen att veta hur många kg/häst man ger.

Då när jag började observera detta gav vi ca 3-4kg/häst och dag utspritt på 2 fodringar. Min reaktion på lövätandet var ju att öka på grovfodergivan och det gjorde jag också (oavsett vad stallägaren sa, jag betalar ju mitt hö själv så det är ju upp till mig). Nu ger jag ca 8kg/häst och dag och det utspritt under ca 3 fodringar (ibland 2 och ibland 4 beroende på vad som hinns med, men oftast 3 fodringar). Jag ger ganska tort hösilage.

Cilla89a
0

#14 mina har fri tillgång på hösilage i hagen och jag ser dem ÄNDÅ knapra på grenar och löv!
jag kan garantera att mina inte äter löv och grenar som någon nödföda.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

LinaN
0

#15 vi har just nu vallackerna uppdelade i två läger, 2 i en hage och 3 i en. Så i regel är de 5st som delar.

#16 jo men det är väl skillnad? om de har fri tillgång och ändå väljer att knapra så kan det ju vara för att de tycker det är gott eller gillar motståndet det blir i tänderna?

Men om en häst eller fler aäter för att de inte får något hö, gräset är slut och det inte finns annat att välja på då får man ju se till att de har något att äta.

Vi har ju en kamp med vår stallägare för hon tycker att 3-4 kg ska räcka hela dagen medan hon är på jobbet. Så när vi som har vallackerna är där mitt på dagen så ger vi dem mer, för vi anser att de behöver mer o tugga på, de får frukost kl 06.30 kommer ut vid 7 senast halv åtta, och sen kommer de in först vid 17 och det är för många timmar på bara 5kg hö. Så vi försöker rotera så att det alltid är någon ute som kan fodra mitt på dagen.

CelsiusT
0

#17 Ja men frågan är ju om det var så i mitt fall, alltså att det inte fanns ngt gräs, att dom inte hade hö och inget annat att välja på… Som sagt, stallägaren tyckte fortfarande det fanns mkt att knapra på, men jag hade redan börjat fodra. Meningarna kan ibland vara delade…

Ja men 30kg på 5 hästar, det är ju bara 6 kg. Men dom går bara ute på dagtid? Då är det ju ganska mkt med 6kg/häst. Hur mkt får dom resten av dygnet? Är dom lättfödda, arbetar dom mkt, osv får man ju också ta med i beräkningen.. Alla är dom individer.

LinaN
0

#18 våra går ute från ca 7-7.30 till 17-18.30 nångång. Sedan ser ju foderstaterna olika ut, korsningen han får ju 14 kg hö/dag inne, min får änsålänge bara 6kg hö då han lämnar men han ska upp till 10kg för att få i sig allt han behöver näringsmässigt så han knaprar ju på saker ute och har precis hamnat i en hage som det är litet mer gräs i. Gammelhästen han äter knappt upp nånting alls av höet så han ska raspa sina tänder nästa vecka. Men han får väl en 8kg per dag annars.

Men frostbitet gräs är inte nyttigt och kan leda till kolik bland annat. det är därfor hon som äger korsningen är så noga med att han ska få hö ute!