Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1378 ggr
Peppe
0

Grovfoderanalyser

Vart skickar ni in era grovfoderanalyser?

Vad kostar det? (vad tog ni analys på? mineraler?)

Ni som fått era resultat, vad visade dom?
häromkring verkar det vara allmänt lågt proteininnehåll och hög MJ  =(

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

putt

fridak
0

det är stallägaren som sköter det med analysen. det enda jag vet är att något av proteinvärden låg på 50 eller 60 i år och att det skulle vara bra hästhö, tidigare år har vi haft för proteinrikt och då har det värdet-vad-det-nu-är-för-något legat på 80 istället.

Cilla89a
0

Jag kommer att skicka till Agrilab i år, har alltid skickat till Analycen innan som numera heter Eurofin, kollade nu vad det skulle kosta 750 spänn! Tyst Dessutom var det något nytt och kladdigt system! Så jag letade upp Agrilab istället som tar 312 kr.

Är lite sen i år då det varit kladd på grovfodret, men det är löst nu, så jag kommer att skicka in om några veckor, har ju rundbalar som räcker c:a 2 veckor, så det tar ett tag att samla in prover :P
Men jag skulle tippa att det är som vanligt, höga värden eftersom Japp klarar sig på enbart grovfoder i år också, c:a 60 g smbr protein och runt 7.5-8.5 MJ. Är mest ute efter miniralvärdena.

Men jag återkommer med resultat sen, är alltid lika spännande :D

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Peppe
0

jag är riktigt orolig för vårt hösilage… vi har från samma bonde som jag köpt hö av de senaste 5 åren.

alla kvoter har legat över 8 i alla år. den förra året låg på 9.4(!!) men i år låg hökvoten bara på 4, med 9 i MJ! hoppas verkligen inte vårat hösilage har liknande värden, men nån kvot över 8 är det verkligen inte… =(

Peppe
0

#3 tog du analys på mineralerna också då? låter billigt =)

Cilla89a
0

#5 japp, utan analys på miniralerna kostar det 250 kr.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

sus-sharon
0

#3 men de prisuppgifter jag har fått på Eurofins säger 350-500 kr.. (för en basanalys som ger de riktvärden som behövs för att räkna foderstat åt hästen)

medarbetare på djurskydd.ifokus