Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1198 ggr
[countess]
0

foder

har en kallblods sto på13 år hon blir inte så hårt riden nu eftersom jag är skadad och får inte rida på 6 veckor kankse längre

nu till frågan har tänkt att bara ge henne grovfoder plus 3 dl muslie om dagen bara så hon får något när alla andra får men är rädd att hon får mineral/vitaminbrist :/ så tar gärna imot råd och tips

höet är inte analyserat och kan tänka mig att det inte är det bästaste

Cilla89a
0

utan en analys går det inte säga om hon kommer få eller har miniralbrist, för att veta behöver du ha en analys på höet.
men håller hon hullet med i princip bara höet, 3 dl musli är ju ingenting, så kan ju höet inte vara så dåligt, i alla fall inte protein och energi mässigt. iofs är väl kallblod ganska lättfödda :P
men miniralerna går det inte säga något om.   
du kan inte ta en analys?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[countess]
0

hon är väldigt lättfödd :P på gränsen till övervikt ;P

kankse isf måste jag ju snacka med stallägaren han tar eget hö

kan man ge för mkt mineraler / vitaminer tänkte att isf om det fanns nått allt i allo typ :P och ge för säkerhets skull?

Cilla89a
0

#2 man kan ge för mycket miniraler ja, och det är inte alls bra, speciellt selen är inte bra att överdosera..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[countess]
0

okej får försöka fixa analysen på höet=)

[countess]
0

nu blir jag lite förvirrad på agria står det att hästen ska få fri till gång på mineraler?

sus-sharon
0

#5 det finns massor med information överallt som inte alla gånger stämmer. vare sig underskott eller överskott av mineraler (och vitaminer) är bra, och har man hästar som är "glada" i mineralstenar o dyl är fri tillgång allt annat än bra.

det bästa är att skaffa sig en grovfoderanalys och utifrån denna göra en foderstatsberäkning där du kan se exakt vad din häst behöver för tillskott eller ej.

tänk på att alltid se på all slags information med ett kritiskt tänk i bakhuvudet; varför, hur, vem osv. Agria är ett försäkringsbolag. Att de är bland de största inom hästförsäkringar innebär inte att de automatiskt vet allt eller har vettiga rekommendationer.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Linnea
0

#5 De flesta hästar reglerar intaget bra själva om de har saltsten med mineraler.

Skynda långsamt så går det fortare.