Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2329 ggr
Splachfotografen
0

Gjort rätt?

Hej!

Jag rider en ganska stor D ponny. Har ridit henne sen i januari, hon är jättesnäll och arbetar villigt men nu är problemet att hon har blivit för stark. Jag har ridit på vanligt 3-delat bett eller ett rakt silikonbett. Ingen av dom fungerar längre. Hon tar inte tag i bettet eller nåt sånt utan mera kämpar emot mera. Hon blir lätt stirrig och hispig. Hon är väldigt mjuk i munnen men som sagt så har hon blivit för stark för mig.

Jag fick ett tips av en kompis att ha ett 3-delat pessoabett med 3 ringar, kedja under och en delta för att kunna reglera styrkan i bettet. Jag har bestämt att prova det och det kommer på lördag, men jag vet inte om det var rätt val. Finns det något som är snällt men ändå så att hon lyssnar på mig?
Pelham är uteslutet, det är alldeles för starkt för henne och hon kommer förmodligen bara att krulla ihop sig och inte få någon framåtbjudning.

Vad skulle ni har haft för bett?

dijete
0

Jag skulle rida med tre delat, Hästen behöver lära sig gå på tygeln verkar det som. Jag red en häst som var stark i munnen innan och jag lärde honom gå på tygeln och problemet var löst, Han blev mjuk och följsam. Rid brett med tyglarna, sträck ut armarna tvärs ut nästan och rid så. Tillslut kommer du få ett resultat av en häst som lyder, även hur stark den är.

Splachfotografen
0

#1 jag tror inte du förstod själva problemet. jag orkar inte hålla henne, även om hon går på tygeln. Hon har blivit för stark.

dijete
0

#2 Samma problem med den hästen jag red, Jag fick sår i fingrarna. Men när träningen gav resultat då hade man en häst som följde varje rörelse utan att dra för mycket.

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

JAg hade slopat pessoat helt, med eller utan kedja så fungerar inte bettet tillfredställande. Hellre ett pelham med DUBBLA tyglar, dvs ett par i vanliga minringen och en i stångringen. Rid med slak tygel på stången, och normalkontakt med mundelen som ett vanligt bett.

iom att pelhamsstången är uppbyggd litet annorlunda, dvs har ett stycke mellan där man fäster sidstyckena i och så är det nån cm tills hästens mun och bettet. Iom det får du litet D-ringseffekt, det är en starkare effekt utan att bli för starkt. Behövs det kan du ta i stångtygeln men då finns alltid risken att hästen krullar sig.

Eller så testar du på ett jaktkandar, sätter tygeln i översta hålet. Det har jag på min 4½ åring just nu när jag rider ut då han blir så sjukt stark för mig. Förr hade vi nästan våldsamma dragkamper som ibland slutade halvvägs ner i diken, halvvägs ute i vägbanan mm bara för att han vart så stark. Nu räcker det med att man lirkar med fingarna och han saktar av, men ändå söker sig ärligt och aktivt fram till bettet. Sålänge man är försiktig så kan man betsla upp, (och detta är en fd stark motståndare mot all form av betsling)

Här ser du en bild på hur jag sätter tygeln på jaktkandaret. I det övre hålet på bettet, där är detta bettets effekt som mildast, medre hålet så är det som skarpast. sedan ska man inte spänna kindkedjan hårdare än att den träder i effekt när man måste ta ett verkligt nödbromstag, sitter det hårt vid en vanlig förhållning är det åt fanders ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

sus-sharon
0

hur ser foderstaten ut?

fler problem än man tror sitter i foderstat; felaktig sådan eller förändrad (tillägg, bortfall, bytt sort/märke)

det kan dessutom vara rent beteenderelaterat; såtillvida att det helt enkelt är en protest: är träningen för monoton? rider ni alltid samma runda? samma övningar? bara dressyr/hopp? bara på ridbana? bara i skog?

om hästen musklat om sig sedan du började rida: passar utrustningen i övrigt fortfarande bra (sadel osv)?

har du gjort några förändringar i din ridning? sits, hand, ridstil etc etc.

hur menar du när du skriver att "pelham är alldeles för starkt för henne" men att ni funderar på att lägga på ett pessoa?

medarbetare på djurskydd.ifokus

Splachfotografen
0

#5 Foderstaten är det inget fel på, hon går på lösdrift och får hö 2 ggr om dagen.

Hon har musklat sig så mycket att sadeln inte ligger som den ska och vi letar efter en sadelutprovare.

Jag har sett flera rida på pelham och jag tror inte att det skulle funka nå bra på henne, har en kompis som rider på det och hennes ponny funkar bra men min är mer känslig än vad hennes är.

kaka1234567
0

#1.Va är de du säger om man rider brett kommer bettet ligga fel i munnen.För att hästen ska gå på tygleln ska man inte rida med breda händer.De ska va ihop med händen stadig mjuck hand och drivning back ifrån en bra sits och koriskering inte nacken först.Om man gör som du beskriver kanske hästen bara böjer på nacken inget med den kanske inte jobbar alls.Resultatet blir inte en häst som lyder utan böjer på nacken och tittar ned och då kan den bli osolig och fundersam och vet inte vad den ska göra och börjar ge med sig.De är en tillfälighet.

Som jag brukar säga skarpa bett är ingen lösning bara en till fälighet.

Vil rätta till lite alla hästar kan gå på tygeln med mjuk hand och en duktig ryttare.

#0.Tycker du inte alls ska använda pessoa du som tycker pelhama är hämsk för de gör så hästen böjer på nacke.Har du tänkt på vade pessoa gör pelham har en find kedja som hjälper till och fördelar trycket rätt.Pessoa där emot är inte alls skapat till för de och kan skada de hjälper inte med kindkedja.Desutam ger pessoa dubla inverkan som säger att hsätenska ta ner hunudet och ska ta upp.Så de blir att hästen inte vet vart den ska ta vägen och bara kröker på nacke och går i oärlig form.Och då riskerar man att få bett rädd häst då som du beskriver att hästen har en känslig mun så akta dig för pessoat… Prova men ett bridong tredelat eller eggbett istälet om du nu ska holla på att bytta bett.

Sen tycker jag att du ska kolla upp utrustningen inan du bytter bett.Som du sa att sadeln inte passar henne de kanske oroar henne och ryggen så hon springer.Därför kanskedär för att hon tror att hon ka springa iväg från sadeln eller smärtan eller vad nu orsaken de här.

Jag skulle nog först tareda på vad som kan orsaka de du beskriver när jag tagit reda på de går man till nästa steg.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

WinterPrince
0

Jag vet inte om jag misstolkar dig, är ju svårt såhär över internet, men jag tycker det låter som att hon hänger sig på bettet, för du säger att hon är stark även när hon går på tygeln.

Om det är så så är det för att hon fuskar, och inte jobbar ordentligt med ryggen. Då gäller det bara att sitta djupt och driva, så hon bär sig själv.

Gronstedt
0

Hur menar du att hon är för stark när hon är på tygeln? Om hon går i form och bär sig själv så ska du inte ha hennes tyngd i handen. Det låter mer som #8 skriver, att hon vräker sig mot handen för att hon vill att du ska bära henne. I så fall hjälper inte skarpare bett på grundproblemet. Prova att tömköra henne på det vanliga bettet och se hur hon bär sig åt då. Då kan ni se om det är den dåligt passande sadeln som gör att hon inte använder sin rygg utan hellre vill springa från jobbet.

sus-sharon
0

#6 hur vet du att det inte är fel på foderstaten? gör ni regelbundna kontroller och revideringar av foderstaten? har ni ställt upp foderstaten utefter handuträkning/program med nödvändiga parametrar?

du säger ju själv att sadeln ligger fel och inte är bra för hästen; varför lägger ni då inte mer energi på sadeln istället för att försöka korrigera med ett bett?

medarbetare på djurskydd.ifokus

Splachfotografen
0

Jag har inte privat något pessoa och jag tänker vänta till ägaren kommer hem och ska lyssna på vad hon säger. Denna tråd kan låsas.

Zabbio
0

#9 Har inte läst alla kommentarer men kände att jag ville svara på detta eftersom vi använt just ett skarpare bett för att en häst hängde på det och lade tyngden framåt  istället för att bära upp sitt eget huvud. Enbart tillfälligt och aldrig ensamt, dock. Jag hade inte själv gett mig på metoden utan lagt det på en erfaren, kunnig ryttae. Och inte om hästen inte kunde stanna redan.

Är problemet ''bara'' att hästen hänger sig i handen så kan ett stångbett hjälpa; det går inte att hänga på stångbett, åtminstonde är det obehagligt, så det kan få bort det problemet. Min tränare gjorde det på Crow; ridkapso plus stångbett - när han hängde sig ch snubblade framåt så tog stångbettet emot, annars var all ridning på kapson. MEN du har rätt i att det inte hjälper grundproblemet, nämligen att hästen inte lärt sig stanna och lyssna på bett och säte, eller att ryttaren kanske är stel i handen och hästen kanske skyddar sig genom att hänga.. eller vad det nu kan vara för andra saker sioom gör att hästen hänger sig istället för att stanna. Crow blev aldrig stannnad på stångbettet. Hadehan blivit riden på bara det hade han nog lärt sig att krulla hop sig oc springa på istället, som denna hästen verkar göra?

______

TS:

Rekommenderar inte pessoa, det om nåt krullar ihop hästen och är skarpt.

När utrustning, tänder, foder och hälsa är kollat, så ta kontakt med en bra tränare som kan hjälpa er att kommunicera och få ordning på problemet.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.