Gapar och och lyssnar inte på bettet!
Hej! Nu har jag lite beslutsångest och skulle vilja ha lite tips och råd. Jag rider en varmblodstravare som kan bli väldigt pigg och springig ibland, särskilt när han inte får rida med en annan hästkompis! Han vill dra iväg hela tiden och lyssnar inte på mig som jag skulle vilja att han gjorde…
Det kanske är att jag rider dåligt bara, men jag vet inte… Jag försöker bromsa med sätet också och med rösten, men ibland slår det bara slint i huvudet på honom och så vill han inte stanna. Det kan ju faktiskt bli farligt om det går för långt liksom!
Som det ser ut idag rider jag på en vanlig engelsk nosgrimma och ett vanligt tvådelat tränsbett. Jag provade för några dagar sedan men att sätta ihop ett eget bettlöst träns av ett gammal träns av någon äldre modell… Trodde kanske att han skulle gilla det bättre, men inte då! Om möjligt så blev det bara värre, slutade i princip med att jag fick hoppa av direkt… Min gamla tränare som jag red lektion för i våras tyckte att jag skulle spänna nosgrimman hårdare och sätta på den nedre remmen också. Provade det här i somras och det hjälpte väl kanske lite, men jag gillar inte tanken på att stänga igen hästens mun så mycket. Han gapar ju mycket och anledningen till att han gör det är väl att han inte trvis så bra med bettet/mina händer. Han nu funderat på att köpa ett helt rakt bett för har hört en del positivt om det, men jag är inte säker på vad jag ska göra…
Har ni några tips och råd? Vad tycker ni att jag ska göra? Please help me! 
Det kan vara en bra ide att pröva ett rakt bett, kolla gärna tänderna också för säkerhets skull
Min travare trivs på rakt.
Men framförallt på en pigg häst med den mentaliteten många travare har, så måste du stanna med sätet. Det är svårt att beskriva, men.. Crow var tex väldigt stressig och förstod inte att stanna för tygeln. Så fort jag lärde mig sitta rätt och sakta ner med sitses och kroppen blev han en helt annan häst :)
Nu kan jag rida honom i allt från grimma till stångbett utan problem på vilket som, för att jag lärt mig rida på ett sätt han förstår.
Det jag gör på Crow är att jag helt enkelt sitter emot rörelsen, sitter ner, spänner emot allt vad jag kan med låren (inte knäna) och fokuserar på att bli obekväm och orörlig och inte låta honom flytta mig. Jag håller tygeln sträckt och låter händerna bli stela men utan att dra. Sen sitter jag så tills han saktat ner (blir avspänd och medgörlig på minsta ansats att sakta av, och ökar han igen så gör jag bara om det) numera behöver jag knappt tänka det innan jag känner hans gensvar :) Likadant när jag vill öka, då fokuserar jag på att flytta mig som i galoppp eller tölt eller trav och han fattar rätt gångart. (att skilja på tölt och trav är fortfarande lite svårt dock). Det låte kanske dumt men är värt att prova ;)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

tycker det var väldigt dåligt att din tränare sa åt dig att stänga igen munnen. det visar ju bara på att den personen inte vet så mycket om anledningen till varför hästar gör så här, vilket bör vara självklart när man jobbar som tränare. tycker du ska prova ett rakt bett. som du själv sa; det beror ju på bettet och/eller handen då hjälper det inte att spänna hårdare, det löser ingenting.
Skynda långsamt så går det fortare.

#3 nej, men det döljer 
Jag håller med dig till 100% man måste hitta orsaken inte hindra hästen från att komma ifrån smärtan.
Nej, det är inte lätt att skola om travare.
#5 Det är inte svårt heller.
Det håller jag inte med om, jag har några på nacken. (Och
Det håller jag inte med om, jag har några på nacken. (Och har jobbat som beridare)

#8 Beror vell från höst till häst.

Min har inte varit svår alls.
Till alla:
Tack för att ni har velat hjälpa mig!
Och till ni som skrivit sist här, jag tycker det är svårt att skola om travare, men samtidigt jättekul. Och det är nog som Birke säger olika från häst till häst.
Min gamla tränare är egentligen inte utbildad till riktig tränare, utan hon är hoppryttare som jag har brukade rida lektion för innan… Skönt att fler tänker som jag att han förmodligen gapar och kämpar emot för en anledning och att bästa lösningen inte är att stänga igen munnen. Det blir nog att jag provar ett rakt bett (med fasta ringar också) och ser om han trivs bättre på det.
Sen ska jag försöka tänka på att "bromsa med sätet" men tycker det är jättesvårt…
Kolla tänder vet jag inte om det går att fixa, han är inte min häst och han har väl egentligen alltid har varit såhär även i travet… Svår att stanna och öppen mun antar jag. Ägarna tycker nog inte att det är så mycket problem, de säger att jag bara ska "ge och ta" när jag stannar honom, men jag vill att han ska lyssna bättre på mig. Han har alltid haft samma bett förut som nu. Men bettet ligger iaf bra på lanerna, inget som verkar skava eller så… Läste en artikel här på iFokus också om hur stort bettet skulle vara osv. Att bettet ska ligga i viloläge hlea tiden utom när man tar i munnen. Det här jag alltid tyckt verkar bäst, men folk säger ju att det ska vara ett visst antal runkor i hästens mungipa…
Nu blev det lite långt här, men kom gärna med fler tips och idéer! 
Att bromsa med sätet är något du måste öva på väldigt mycket i så fall. Det är svårt tills du lärt dig ;)
Tror rakt med fasta ringar kommer funka bra, iallafall bättre än tvådelat. Jag bytte på en f.d. sköthäst som jag körde, gick från att dra, gapa och inte lyssna till att lyssna på minsta rörelse i tömmen :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#12 Jag ska träna, lovar!
Hihi…
#13 Ååå, så skulle jag med vilja ha det!
Ska köpa ett rakt på onsdag förhoppningsvis. Måste bara komma iväg till stallet innan dess och kolla hur långt det han har nu är så det blir lagom.
Förresten, jag funderar lite på hur tjockt bett jag ska köpa… Har hört att tjockt bett är "mildare" men samtidigt att hästens mun inte är gjord för att ha bett i, så då är det bra om det tar så lite plats som möjligt… Hur tycker ni jag ska göra? Jag är nog mest innte på ett smalt ett… Det han har nu är väl ganska smalt… Eller snarare ganska mittemellan.
Har varit i stallet idag och tog med hans nuvarande bett hem, man borde väl få ha med det i affären och jämföra eller? :O De brukar vara snälla på Hööks… :P
#15 Jag satsar på så smalt som möjligt.
Det lilla det skiljer mellan ett tjockt bett och ett ''smalt'' bett i sverige när det gäller mildhet är minimal, däremot känns det nog bättre att få plats med tungan i munnen för hästen ;)
Det jag tror ursprungligen menas med tjockt bet är mildare än smalt, är från tiden och platsen då såna här bett användes.
#16 Oj! :O Det där bettet såg ganska läskigt ut… Så smalt ska det inte vara! x'D
#17 Precis :P Jämfört med det är alla våra bett tjocka. Men som sagt tror jag att det är det som hänvisas till när man hör ''tjockt är mildare än smalt'', för det bettet är skarpt. Ett vanligt, rakt tränsbett, eller tom en bridong, är inte särskilt skarp pga tjockleken. Däremot får de plats bättre.

ett tjockare bett har ju också större anläggningsyta vilket gör att trycket fördelas mer. men smalare är bättre.
#16 Det var nog ingen bra bild till inlägget..? Känslan blev det rakt motsatta trots att även jag ratar tjocka bett som aldrig tycks ligga bra i hästarnas munnar!

#20 hon menade nog att på den tiden man använde så pass smala bett som det på bilden, då ansågs tjocka bett vara mildare och det får man ju i det fallet hålla med om. så smala är ju väldigt få bett idag.
#20 Som #21 förklarade :)
Förr (och på vissa platser än idag) änvändes sådana bett ganska flitigt, och då är ju ett tjockare bett mycket trevligare. Men nu för tiden är även våra smala bett förhållandevis tjocka, så anläggningsytan är inte så liten att de blir skarpa.
#23 Jag har ett sånt :)
Det får du säkert, om det ser nytt ut kan det vara bra att visa det innan så at de vet :) Eller mät det.
#24 Haha, nämen vad bra. ;)
Jag hade tänkt gå upp till kassan dirket och fråga om jag får jämföra. Ska ringa imorgon innan jag åker dit också och kolla så att de verkligen har den sortens bett inne! :O Så jag inte åker dit i onödan.
#25 Alla hästar gillar inte tryck på tungan, dvs raka tränsbett. Men de flesta travare jag känner går bra på det :)
Om du känner dig lite busig så kan du prova en kort ridtur med bettet, utan att ta bort några lappar. Se till att hästen inte nyss ätit eller äter med bettet och var extremt noga med att tvätta av det efteråt. Frågar du i affären får du säkert inte prova det på hästen, men ser det 100% oanvänt ut och är torrt och så (så att det inte rostar eller dyl. innan det säljs) så brukar det gå att byta iaf. Åtminstonde om man inte säger att man provat det… Men det får förståss inte finnas smuts eller repor, den som köper det efteråt ska ju fortfarande känna att de köpt ett nytt, fint bett. Precis somnär man köper täcken; även om hästen kommer skita ner det på 4 sekunder så ska man ju få känna att det är nytt och ''oprovat''. Skilllnaden är att täcken får man ju lov att prova.
#26 Jag har köpt det nu, fick även massa råd av tjejen på hööks om längd o.s.v. 
Även om jag skulle vilja prova bettet så jag vet om det fungerar på honom innan jag bestämmer om jag ska ha det eller inte, så skulle jag aldrig nånsin vilja göra som du föreslår. Visst, så länge det fortfarande är fint borde det ju kunna säjlas till någon annan, men jag kan inte gå och lämna tillbaka det och ljuga om att jag inte har provat det. Jag gör allt jag kan för att unvika lögn. Jag är inte bara hästtokig, utan även kristen. 
Men självklart ska jag kolla så jag har fått rätt längd på det innan jag tar bort plomberingen. Jag tror det blir imorgon jag åker till stallet. Så spännande, hoppas verkligen att det går bättre nu!

#27 man behöver inte var kristen för att ha moral
men det är en av dom fina delarna i kristendomen 
Behöver ju inte ljuga, kan ju bara låta bli att nämna det :P
Men var och en till sin sak, jag ser ju till mig själv; jag hade inte brytt mig om någon provat bettet innan jag köpte det så länge det såg helt nytt ut :)
# 23 Rider själv med det här bettet och hästen som har det stortrivs med detta bett. Blev som förbytt från det vanliga tjocka tredelade bettet. Kan nu rida henne med utan nosrem. Säger en hel del
Så, nu har jag haft möjlighet att prova bettet.
Blev inte i fredags som jag trodde utan idag istället. Bettet verkar vara alldeles perfekt lagom men han tyckte nog att det kändes lite konstigt när han fick det i munnen och det var helt rakt, dock verkade han tycka det var OK.
Körde lite enkel dressyr i paddocken bara (ville inte göra för mkt när varken han eller jag är van vid nya bettet) så jag skrittade igång som vanligt. Sedan började jag jobba honom lite i skritt, tränade att gör halt o.s.v. Det gick bra och han verkar lyssna lite bättre än annars. Tänkte också på att försöka bromsa med sätet och använde även rösten för att förtydliga.
Sedan travade jag lite också och det är här han brukar få lite fnatt (iaf när jag rider ensam). Pigg blev han som vanligt och försökte sticka några gånger, men det kändes ändå som att jag hade bättre kontroll över honom. Jag tror nog att det kommer fungera bättre med det här bettet, men det kan man ju kanske inte veta bara efter en enda gång. Själv måste jag träna på hur jag rider och så tänker jag börja beröma mkt mer också så han fattar att det är bra när han håller sig lugn. Haha, låter det som en bra plan? 
För att sammanfatta det hela betedde han sig i slutet av passet som om det fanns en annan häst i paddocken. Han brukar gå mkt bättre då, när jag rider ensam brukar det inte sluta så jättelyckligt… 
Nog är du ju tuff, själv skulle jag inte tycka det var roligt att ha en sådan häst (och det skulle jag inte ha heller)
Vad kul :)
#33 Har alltid gillat pigga hästar, så jag tar det där med tuff som en komplimang…
Hahah…
Förresten får ni gärna komma med tips på övningar för att få honom att lyssna bättre också!

#35 Mycket övergångar och tempoväxlingar är bra =)
#36 Mmm, det har jag hört, ska försöka tänka på det! :) Synd att inte galoppen sitter som den ska bara… :P
Wiiiieee! Nu är jag bara överlycklig! 
I lördags hoppade jag och Cecilia hästarna lite, och då märkte jag inte så väldigt stor skillnad mot det vanliga bettet, var ungefär som jag beskrev i #32. Men var i stallet idag igen, och skulle rida ENSAM, han brukar ju bli knasigast då. Jag gjorde i ordning honom och innan jag skulle tränsa tog jag bort nosremmen helt, för jag läste en artikel här på iFokus nånstans och såg ingen anledning till att egentligen ha den kvar. Han har gått utan förut, så… Sänkte även ner bettet ytterligare, nu ligger det verkligen i viloläge.
Sedan gick jag ut i paddocken och bestämde mig för at bara ta det lugnt, inte träna på något särskilt. Jag tänkte som jag brukar tänka ibland när jag blir lite frustrerad och det inte går bra "Jobba med hästen nu, inte mot…"!
Och vet ni vad!
Han har nog aldrig gått så bra, i alla fall inte när jag har ridit ensam! Prövade att rida honom på lite längre tyglar än vanligt, han har ju blivit riden western förut… Jag skrittade igång, tränade lite halt (tror inte han fattar när jag bromsar med sätet alls, men ska träna på det massor nu), sedan började jag jobba lite i skritten med ganska låga händer som han brukar trivas med. Märkte att han gick mer avslappnat, och vet inte om han går i riktig form, men böjer på nacken gör han ofta. Iaf kändes det som han gick i lägre form, om han nu går i form alls. Gick fortfarande bra att stanna, även om det tog ett tag.
Så började jag trava, inte på volt som jag brukar utan bara på fyrkanten. Och OJ, vad hände typ?! Han gick lugnt, visst, han blev lite piggare när han hade kommit igång som alltid, men han gick ändå att sakta ner. Han lyssnade på SÄTET (när jag red lätt långsamt) och VIKTHJÄLPERNA och framförallt verkade han trivas så bra, gick med nacken böjd, fast mer nedåt + framåt än vanligt. Han fick inte fnatt alls, utan gick att sakta ner och göra halt med, göra serpentinbågar o.s.v.
Red inte sådär jättelänge (tror jag inte iaf, kan hända att tiden stannade upp så bra gick det!
) men det kändes verkligen som att både han och jag var nöjda efteråt! Vet inte exakt vad det beror på att han gick så bra nu, det kanske var en detalj av allt jag gjorde annorlunda eller alltsammans på samma gång. Kan inte beskriva hur glad jag är, tänk om vi bara fortsätter så här nu!
Haha, då blir det nog en Clear Round så småningom…

men du. om han har blivit westernriden tidigare så kanske det är det du ska fortsätta med?
det som du beskriver fick lära mig på en westernridskola i usa…
ROLIGT att det gick bra! keep up the good work! =)
#39 Haha, jag har faktiskt tänkt tanken men jag kan ju inte alls rida western… Visserligen har han en gammal westernsadel, men jag vill ju hoppa och det fullkomligt älskar han också!
Han har blivit riden "vanligt" också innan jag började rida honom.
Därmot tänker jag fortsätta rida som jag red idag, med lite längre tyglar än vanligt och nosgrimman är nog fimpad för alltid… Det blir ju lite western över det ändå. Bara han trivs och lyssnar så. 
Thankyou! Jag ska försöka keep up the good work! Hehe… 

du kan ju hoppa ändå, men om han nu trivs med det så får du väl sadla om? ;)
#41 Nej, jag tror faktiskt inte det…
Jag gillar inte den gamla westernsadeln. Supertung + att det känns om den ligger för nära manken på honom…
Jag vill inte byta till något westernbett eller så på honom heller. Vikthjälperna och tyglarna på halsen rider man ju mycket med i western, men det bryr han sig inte om så han är nog inte helt skolad på western. Tror hon som red honom förut utbildade honom lite som hon ville. Hon väntade sig nämligen att få köpa honom, fast han ägare tydligt klargjorde att han INTE skulle säljas. Vikthjälper och sits börjar han iofs lyssna på, men det är först nu… Typ ett år efter jag började rida honom regelbundet. xD
Dock tänker jag som sagt fortsätta rida med längre tyglar, ingen nosrem och bettet i viloläge. Mohaha, jag trotsar min gamla tränar till 100%! 
Förresten, om han fortsätter så här nu, ska jag försöka få bilder på oss när jag rider så jag kan lägga upp dem och lite gamla så man kan jämföra och se skillnaden… Vet visserkligen inte hur det ser ut, men det kändes bättre nu i alla fall.
Jag fick precis ett sådant bett som #23 i födelsedagspresent. Det var märkt 135 mm, precis som det skulle, men tyvärr var det 145 mm i verkligheten. Så det var bara att skicka tillbaka, få se när det kan dyka upp ett utbytesbett
. Jag som var så sugen på att prova …
#44 Tråkigt!
Jag fick veta på Hööks att man ofta ska ha en storlek mindre på raka bett, för att hästen kan inte "pilla" med ett rakt och vika det i munnen…
En liten uppdatering då:
Det går framåt, trots en del bakslag ibland. Jag rider fortfarande på det nya bettet och utan nosgrimma, men lite längra tyglar och försöker bromsa med med sätet. Ja, styra med andra hjälper än tyglarna överhuvudtaget. Ibland går det super och ibland blir han halvt galen. 
Jag tror inte han märker så mycket skillnad på bettet. Han reagerar inte mycket snabbare vid förhållning iaf. Däremot kan han ju inte pilla så mycket med bettet, och det är nog bra för det känns som att han koncentrerar sig på arbetet bättre. Jag jobbar mer med ridvägar och svängar så han inte kan dra iväg lika lätt. Hur som helst får ni gärna komma med fler tips på hur jag kan lugna ner honom osv. Skulle gärna vilja ställa upp i en liten Clear Round någon gång, men jag vet inte om han är redo för det ännu.
11# Det där med 2 rynkor i mungipan är inget man ska gå efter. Bettet ska ligga i viloläge, om det sitter så högt upp att det är två rynkor kan det stöta emot tänderna när man tar i tyglarna.
#47 Men det var ju det jag skrev också… xD
Jaha… *trög* xD
#49 Haha, det är lugnt… x)
Som jag sa förut, han är fortfarande pigg och inte alltid den lydigaste hästen som finns, så kom gärna med tipps på övningar!
Du kan ju alltid testa lite NH-övningar med honom. Du ska dock kanske inte fråga mig då jag inte har så stor erfarenhet av det, men jagtror ändå att det är en bra idé. :)
#51 Jag försöker utgå ifrån NH hela tiden, men ibland fungerar det inte…
Jag är nog inte tillräckligt duktig på det, men jag försöker i alla fall… Fast jag vet inte hur man riktigt ska göra NH när man rider, skulle vilja rida utan träns men jag vet inte om det går. Från marken uppför han sig alltid perfekt. 
#52 NH är till största dele en attityd, har man med sig den upp på hästryggen så rider man NH oavsett hjälpmedel :) De sk NH metoderna är ingenting utan rätt attityd, tvärtom så kan de till och med missbrukas.
Attityden är väl framörallt att man ska göra sig förstådd på ett så enkelt och tvång-fritt sätt som möjligt som hästen förstår och accepterar, att man ska vara en god ledare som hästen känner sig trygg att följa m.m. Är inte själv NH entusiast utan försöker bara hålla allt ebkelt utan att kalla det nåt.
#53 Det har du nog väldigt rätt i. ;) Jag ska försöka ändra mitt tankesätt och kroppsspråk när jag rider och hanterar hästar tror jag. Jag kom att tänka på ett citat av Monty Roberts idag:
"En skicklig tränare får hästen att göra som tränaren vill att den ska göra. En riktigt skicklig tränare får hästen att vilja göra det."
Det är min målsättning, att få hästen att vilja göra det jag ber om!