Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5341 ggr
isabelle_
0

Vad har ni för bil & släp?

Vilken bil har ni och vilket släp?
För och nackdelar Hur mycket/ofta kör ni? Hur mycket får ni köra i last?

Bifoga gärna bilder på ert ekipage!

Caspianowner
0

Volvo 745 och Trane på släp.

Nitro
0

Svart volvo 855 -96 och svart Christ Concorde -07.

Cilla89a
0

En mörkgrön Volvo 745 och en mörkblå Christ Comet.
För och nackdelar, finns väl inget negativt att säga om bilen, den rullar dit man vill, alltid :)
Transporten då, positivt är de inbyggda krubborna, rymlig sadelkammare, öppningsbara fönster, golvet behöver inte underhållas och man behöver inte vara rädd för fuktskador i golvet, höjden i transporten är kalas eftersom min häst är närmare 180 cm.
Negativt är dem man stänger transporten med, klumpiga och man måste vara väldigt stark.
Man får lasta ganska lite.

Vi kör mycket, blir minst 2 gånger i veckan, ibland 3 när det är tävling.

Vår bil får dra 1500 kg. Släpet kan vägas upp till 2000 kg och får då lasta 1160 kg. Just nu är den nedvägd till 1430 och jag får lasta 530 kg, dock väger hästen lite mer än 530 kg, höhö ;) Får nog lägga på 100 kg i alla fall.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Nitro
0

Kanske ska utveckla #2 lite.
Bilen är totalt värdelös att dra med, men jag har inte råd att äga någon annan bil =D
Transporten är OK, går stadigt efter vägen, är lättskött, bred, bra ställbara bommar och har väldigt bra ventilation, och sadelkammaren är bra! Gillar dock inte foderkrubborna, dom är mest ivägen. Men det största big no-no är dom man stänger transporten med, precis som #3 säger. Går trögt som sjutton och jag hatar att vara själv på vintern när det ska stängas!

Vår transport är nervägd till 1420, och jag kör nog 2-4 gånger i veckan!

isabelle_
0

#3/4 Ni har vägt ner era släp, Går det att göra på alla släp?

halludu
0

Jag har en ny volvo V70 och en Värmlandsvagn -91, som är nyrenoverad. Är väl tänkt att åka ca. 2 ggr i veckan nu : ) Ingen anning om maxvikt, sånt håller pappa koll på än så länge.

Bild återkommer jag med, om jag kommer ihåg att ta med kamran x )

Kimpa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Subaru Outback som jag drar mitn Kylingekärra med. Släpet är en 1500kg och med b-körkort får jag dra just 1500.
Med BE tror jag att jag kan dra upp till 1800 eller liknande.

Är ute några gånger varje månad. Kommer aldrig byta dragbil. Finns inget bättre! ( och jag har dragit med både ww, volvo, cheva och audi)
Bilden på bilen är lånad… Min bil är blålila

Kimpa
0

och bild på släpet

lisette
0

subaru är trevliga bilar! :D

Cilla89a
0

#3 fy skäms på mig ;) vi har en Volvo 740 och inte 745 ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

thilda-
0

vi har en svart v70 årsmodell har ja ingen aning om, det har gubben bättre koll ;) och vi äger ingen transport men vi brukar låna… umesläpet!! överlägset bäst tycker jag ;)

cathie
0

Vi har hästbuss (har tidigare haft startrailer)
Det är otroligt mycket härligare på alla sätt å vis med hästbuss!

// Cathie @ www.cathie.se

Akerberg
1

Har en Boj från 1970, mycket fint skick för sin ålder, funkar utmärkt att köra omkring "min" lilla häst i de få gångerna vi ska någonstans. Totalvikt 1200 kg (eller är det tjänstevikt? iallafall den vikten som inte får överstiga bilens vilken vikt det nu är!)

Är en två-hästars, men jag skulle inte köra mer än en häst i den… har en 3/4-bom och en 1/4. Andra sidan mellanväggen används till förvaring av mockredskap o skötsellåda osv, superpraktiskt!

WhoCares-01
0

vi delar transport med min moster. det är en Thule excellent från 2008. bilen vi kör med oftast är en volvo v70 flexifule.

(bilden är inte min) volvon är 2008 den med.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

mooi
0

Jag kör en Toyota RAV4 och transporten är ett Umesläp (exakt modell har jag inte koll på, men det är ett rätt nytt släp).
Bilen är bra att dra med, den enda nackdelen är att jag inte kan öppna bagaget när transporten är påpkopplad och det är ju rätt surt. Det är ju en sån där dörr som öppnas åt sidan, och med MIN transport tar dörren i transportens handbroms. Men jag är inte säker på om den gör det i alla kombinationer.
Händer även att vi drar med mina föräldrars Mercedes (vet ej modell men den är en 09:a  tror jag).

Jag kör bilen väldigt mycket, har ju 3,5 mil till stallet så det blir minst 7 mil om dagen. Men jag är inte ute med transporten så ofta. Har ju både tränaren och ridhuset på plats. Men det händer att jag är ute och far.
Tror transporten väger ~1300kg, jag får iallafall köra min bil+transporten på B-kort.

WhoCares-01
0

glömde visst skriva lite om transporten å bilden xD

aja transporten e jättebra. lite i det största laget kanske men men. den är ljus och hästen har gått om plats att sära lite med benen för att få bättre balsns (halvvägg). ett extra plus är att sadelkammaren är på utsidan så man behöver inte krångla in sig bland hönät å hovar för att få fram utrustningen.

Bilen är lite seg att dra med (enligt mamma(jag övningskör inte transport!!!)) och man måste ha BE-körkort för att få dra transporten med den här bilen.

vanligtvis åker jag och Wilma transport minst 1 gång i veckan till hoppträning. blir det mer så beror det på dressyrträningen som innan var varannan tisdag, nu mer sällan tyvärr.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Pelleplutt1
0

#3 och #4:

Jag har en Christ Concord 2005, och handtagen man stänger med behöver lite smörjning ibland. Mina blir tröga att stänga emellanåt, med med lite fett går det lätt igen!

dominic
0

Jag har en honda crv-00 och ett kylinge-93. Med bilen får jag dra 1530 tror jag det är, släpet väger 1300 varav jag lastar 760kg i det. Jag kör mellan 2-3 ggr i veckan

Nitro
0

#17 På min transport passar inte handtagen riktigt med väggarna, så man måste knuffa in väggarna samtidigt som man låser fast handtaget. Drygt!

Pelleplutt1
0

Så var min transport oxå förut, men min man justerade stagen som finns på utsidan. Så nu går det lätt att stänga den. Man måste släppa på skruvarna och putta in väggen och sedan dra åt dom igen. Hoppas du förstår vad jag menar!

Lina
0

Har en audi A4 och en Cheval Liberté.
Vi kör kanske 4 ggr om året men mer ska de bli sen när vi kommer igång med träningen igen.

http://urduforums.com/wp-content/uploads/2009/08/audi-A3.jpg

http://www.joro.se/Bilder/2002/maxracer_gra.jpg

Parla
0

Kör med min Volvo 945 eller sambons Opel Vectra och vi har en Boj Bravo från 1988.

Föredrar att dra med Volvon, då den är starkare än Opeln. Kör ca.1 gång i veckan. Tycker släpet ligger bra efter bilen, märks inte att den är efter. Vet inte vad det är för vikter på släpet men jag får dra ridtravaren i den med min Volvo och mitt B-kort. Inte för att jag åker någonstans med henne utan vi åker med shettisen.

halludu
0

#6 Lite fortsättning, så här ser bilen ut : )

halludu
0

Och så här ser mitt släp ut : )