Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5879 ggr
linasvovvar
0

Konstiga sår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade konstiga sår på Ivan idag och har inte en aning om vad det kan vara. HAr tvättat dom därför ser det blött ut på bilderna.

Får ringa vetrinären i morgon men tänkte bara höra mer er vad ni tror att det kan vara ? Orolig för lilla Ivan.

Dom bråkar inte i hagen så det är väldigt osanoligt att Oden gjort detta mot honom !

linasvovvar
0

bild 2

linasvovvar
0

bild 3

lisette
0

första bilen ser ju ut som ett skärsår.

var sitter såret?

linasvovvar
0

#3 Mitt på ryggen

linasvovvar
0

Fick för övrigt tag på jour vetrinären, men hon tyckte det va lugnt att avvakta till imorgon och ringa på den vanliga tidsbokningen. SÅ jag skulle inte stressa upp mig för detta nu !

Gronstedt
0

Kan han ha rullat sig där det är stenigt? Eller i lera, där det varit stenar under? Såren i sig ser ju inte särskilt allvarliga ut, så om det inte är svullet runt tror jag inte det är så farligt.

Cilla89a
0

Han har inte blivit biten av den andra hästen bara?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

WinterPrince
0

Jag hade bara kört på lite aloe vera och så hade varit fint till nästa vecka.

Daisymink
0

det ser ut som större färska sår, troligen blivit biten eller om ni har några träd i hagen som h*n kan ha skadat sig på.. skulle nog bara tvätta med ljummet vatten och hålla koll på det..

// Vanessa 

Zabbio
0

Är det sår med hål på huden eller bara skrap av päls?

Crow fick något som såg väldigt lik ut på sidan efter att vi gått omkull, stigbygeln hade på nåt sätt hamnat under sadelkåpan och skavt bort pälsen.. var varmt en dag ungefär men läkte fint utan konstigheter. Syntes länge eftersom pälsen som växte ut var svart medans den gamla pälsen var brun a solen :P

Kanske din äst har halkat i hagen eller rullat si över sten eller pinne eller nåt?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

HannaT
0

Kalle hade också ett liknande sår på magen i somras. Det läkte jättefint på bara någon vecka.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

niare
0

min har liknande i huvet med, men min har busat så mkt och blivit biten så håret har åkt med så det har blvit ett sår. bara smörja in så läker de bra,

Zaphix
0

Tycker det ser ut som skrapsår, såna där sår får Storis titt som tätt. Senast när hästklanten klev i ett jordgetingbo och blev jagad runt hagen och gick omkull.. Skrapsår fulla bogen. Brukar smeta på Helosan efter nån dag, för det torkar lätt ut annars.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

linasvovvar
0

Hästarna rör sig inte mer än i onödan, och dom har troligen inte bråkat, är bästa vänner och betar alltid tillsammans. Jag va hemma hela dagen och tittar ofta på dom, inget konstigt. Ivan har ca 8 sånna här sår i olika storlekar och på olika ställen. Oden har en 4 st mini sm som sitter brevid varandra.

Sen känns det som om IVan har en böld under ett av områdena såren sitter på. Men den har varit där sen jag fick honom, kan också va en fettknuta.

Jaja jag ska ringa vetrinären nu kl 07,30 och hoppas på att dom har tid att komma ut och kolla!

lisette
0

de har inte kliat varandra lite för hårt då?

SannaHolmgren
0

Det ser ut som bitmärken. Det behövs inte många minuter för att bästa vännen ska ge ett par ordentliga tjuvnyp när ingen ser.

Sådär såg min ponny ut i somras i huden när _Bästa kompisen_ bet rejält för att fastställa rangordningen, fast det blev också mindre krosskador i några muskler, rejält svullet, men det större läkte fint på två veckor, de mindre bitmärkena läkte finfint på nån vecka. Nu är den fina bruna pälsen vitfläckig där det blivit ärr.

Jag tog inte ut veterinären, det blev aldrig infekterat eller varigt och läkte fint ändå. Trots sommarflugor. Jag hade dock koll på det flera gånger/dag

Lorita
0

Jag tycker också det ser ut som bitmärken men gamla som skorpan har lossat ifrån, inget jag skulle ta ut veterinär för set ser för fint ut för det.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Daisymink
0

bölden kan ju vara en svullnad eller liknande.
tycker du väntar några dagar och se om det bildas en skorpa,
jag skulle inte heller ta ut veterinär för detta..

// Vanessa 

LinaN
0

Det där ser ut som bit/skrapsår. håll rent, smörj med mjukande salva. oavsett om hästarna slåss eller inte så uppstår de här skrapen då och då. till o med i de lugnaste av flockar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

linasvovvar
0

Jag har haft vet ute ! Ivans sår är antagligen som ni säger från en hårhänt lek. Men de långa såret på ryggen är antagligen en gamla skada som läkt och nu har ruvan trillat av.

Odens sår är antagligen  början till små fukt exem, och hon rådde mig att klippa honom i af på halsen.

Jag tar hellre ut vetrinären en gång för mycket än en gång för lite och för 900 kr fick jag ro och slipper vara orolig !!!

cathie
0

Min häst som stått med en annan häst i flera år, och varit bästa kompisar och ALDRIG bråkat, kom in en dag HELT söderbiten, vi räknade nog upp till 30 bitsår, varav vissa över mankammen som var så djupa att pälsen förstördes och det nu är vita hår där.

Så nog kan dom ha "bråkat" lite, vilket jag tycker såren ser ut som..

Så där ser min häst ut lite titt som tätt efter hårdhänta lekar i hagen :)

// Cathie @ www.cathie.se

Pia-Lena
0

På sista bilden ser man flera småsår, tycker inte att det ser ut som bitsår. Risken finns att det är något infektiöst. Tycker att du ska kontakta vet. för hudskrap.

linasvovvar
0

#22 Läs inlägg 20

Pia-Lena
0

#23. Ber om ursäkt, men jag har läst den här tråden i omgångar och när jag klickade på "första olästa" hamnade jag på inlägg #21, hade alltså inte sett #20 innan jag skrev. Vidhåller dock att ingen vet. kan ge en säker diagnos utan provtagning. Ett litet ex.:På en ridskola där jag red för längesedan upptäckte ridläraren några, som hon tyckte, underliga sår på en av lektionshästarna. Hon tillkallade vet. som utan ngn närmare undersökning avfärdade såren som bitskador. Denna "diagnos" blev han dock tvungen att omvärdera när fler hästar efter några dagar också plötsligt hade "bitsår". Den här gången krävde ridskolan provtagning som resulterade i diagnosen ringorm. Tänk om vet. hade gjort sig besväret att testa den första hästen. Nu insjuknade onödigt många lektionshästar plus att en del av de elever som ridit/ryktat de sjuka hästarna själva blev smittade eller tog hem smittan till hundar/katter/hästar. Så onödigt, när allt som hade krävts var ett litet hudavskrap. Nu menar jag inte att din häst har ringorm men det finns flera mikroorganismer som kan ge upphov till hudsår och ibland kräver en medicinsk behandling.

[Zkold]
0

Min plutt hade liknande sår på sidan av ryggen, men vi konstaterade att det nog var han själv som har kliat sig och inte varit hos tandläkaren på ett tag. Lite vassa tänder…