Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1804 ggr
sandraliz
0

för tjock ponny :-)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi funderar nu på o sälja star då han är för star för min älsta dotter o hon har 2 andra ponnier o rida oxå.. tyvärr blir det då star som får vila dom flesta gånger.

Han har blivit sååå tjock nu att han inte är fin mer..

Han är maffig o fin o är fortfarnade välmusklad över rygg,hals ben o tumpa.. men har fått enorm mage *fniss*

Ska ta bort ett par liter fibergi så smått tämkte jag.. han har ju så gott som fri tillgång på hösilager (som är torrt o fint)

Han nbehöver nog bara ca 1 liter kraftfoder om dagen som det är nu…

Borde kanske ha kraft grund i stället.. nån som vet vilket foder som är lite mindre fett rikt.

Fast tycker ju att fibergin inte har så mkt fett egentligen.. måste väl va mer i ren havre,korn mm mm ..?

Shailina
0

Vad jag har fått veta blir dom feta av korn och pigga av havre, det lär va mycket snabb energi i havre, som hästen då förbränner snabbt med

Om han inte rids borde han nog inte ha nåt behov för kraft alls in my humble opinion.
Vad med att ni tar bort kraftfodret (eller bara gjer nån enstaka näve för att han skal få nåt att pyssla med) och sen får han en liter dom dagarna han har blivit tränat?

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Luthien89
0

Krafft ponny hade jag isåfall gett :) Mindre fett och mer fibrer i den. Inte lika mkt protein och energi heller.

Shailina
0

jo ponny kraftfoder är bra för en ponny :D

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

gejsa
0

En ponny som får fri tillgång till bra hösilage behöver knappast mer än just det.

sandraliz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

mmm vill ju ge honom nått lite eftersom dom vet att det ligger kraftfoder i krubban när man kommer in :-) orättvist om 3 står o mumasar o han inget får.. det har jag inte hjärta till.. ger han nån näve bara då.. han brukar ju få ca 1,5 liter 2 ggr om dagen o har ju inte stått så mkt… han rids kanske 2 ggr i veckan nu..

ska iväg o köpa foder nu.. ska kanske köpa en säck ponny kraft till honom då..

Tack för hjälpen :-)

jeanette
0

Krafft ponny är det sämsta man kan ge en ponny tro det eller ej. Jag vet inte vad Krafft tänkt på då dom skapade detta foder, dom verkar tro att ponnyer inte ska ha någon näring alls. Kraft ponny passar nästan aldrig som enda foder i hop med grovfoder. Det har det för dåliga värden för.

Vill du att din ponny ska ha något i krubban så ge morötter.

Luthien89
0

#6 Där tycker jag du har vääääldigt fel! Jag ger mina krafft ponny och de mår så jäävla bra så det finns inte. Ger det även till min stora häst! Och det är inte några stora mängder dem får heller. Min stora häst får 1-1.½ kg dem dagar han arbetas! Och min ponny får 0.5-1 kg dem dagar han arbetas!! 

Och det är en himmla tur att dem gjorde denna produkten! Vårt hö har EXTREMA värden, kvoten ligger på 8.5 som är SKYHÖGT!  Och hade dem inte haft krafft ponny så hade vi knappats kunna få ihop en bra foderstat med all den näring vi har i hösialget..

Och oftast behöver inte små ponnysar så mkt näring heller. Tänk dem som har shettisar? Det är ju PERFEKT med krafft ponny med lägre näring i och massor av nyttiga fibrer..

reddie
0

#0,1 tennisskor!? Tänk på din dotters säkerhet.

gejsa
0

Jo, det är låga värden i det. Men man förutsätter ju att alla ska göra analys på sitt hö. Bara för att det står ponnyfoder på påsen så är det ju inte alltid ett bra ponnyfoder.

Men när du har så höga värden som 8.5 i kvot på ditt hösilage så skulle jag aldrig ge så mycket krafft till någon av dina hästar. Det är ju som att slänga pengarna i sjön.