sadelgjord/westernlängd
Vi har nyss köpt en begagnad westernsadel, men tyvärr ingick inte en sadelgjord.
Jag har försökt googla lite på hur man vet vilken längd man ska ha ungefär jämfört med vanlig sadelgjord, men hittar inget. Vi kommer nämligen inte ha möjlighet att mäta på hästen innan köp av ny sadelgjord.
Hästen har 130 cm i vanlig sadelgjord, ungefär vad motsvarar det i westerngjord?
Kommer givetvis fråga i butiken om hjälp också, men att vara förberedd är aldrig fel.
Ja alltså det beror på vilken sort du ska ha, och lite på vilken sort som är på sadeln (om den delen följer med). Jag har 34" och det är på mina vbl-travare. Sen beror ju det också på hur sadeln ser ut. Hmm, ser inte riktigt hur man skulle kunna föra över det måttet på westerngjord.
Kan ju tillägga att mina hästar är 150cm och 160cm och som sagt vbl-travare så ganska normalstor ridhäst.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ok, jag har själv ingen erfarenhet av westernsadlar, utan det är den andra tjejen som har det, så förhoppningsvis kan hon reda ut det med hjälp av affären. Det är en nordsvensk som den ska sitta på, så han är säkert större runt om än en vbl-travare.
Tack iallafall!
Har fått höra från en westernbutik att spännet på resp sida av sadelgjorden ska vara i höjd med hästens armbåge. http://www.westernhorsemen.se/ Du kan maila olika butiker och fråga.
I övrigt mäts westerngjordar i tum.
#3, då är det svårt att säga utan att mäta då egentligen, oavsett vanlig gjordlängd… Attans..
Nåja, vi får se vad butiken säger, och om det är osäkert får vi ju vänta tills vi kan mäta på hästen helt enkelt.
Tack!
Det som är så har ju en engelsk sadel infästningen högre upp än vad en westernsadel normalt har. Men om du räknar om 130cm till tum så är ju det 54", men jag tror aldrig jag sett en så lång gjord i affären. Men om han är stor så är det ju bara att ta den största dom har, om den inte ät jättelång vill säga. Längden på den spelar ju oftast inte så jättestor roll eftersom du har långa latigo-remmar (alltså dom som du fäster gjorden med). Men om du tar en som är relativt lång så borde det fungera bra =) Vi har samma gjord på en quarter och en tinker i stallet. Latigo-remmen är ju väldigt lång på en westernsadel så det går att reglera väldigt mkt.
Medarbetare på westernridning.ifokus