Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 5323 ggr
CelsiusT
0

Mellanvägg i transporten

Jag har numera två hästar =) av rasen varmblod. Min lilla docka som är 3 år gammal har inga problem med att åka transport. Hon går bara på och ställer sig och står still tills man lastar av henne igen, även om man på en träningsplats ställer på henne medan jag tränar andra hästen så står hon stilla och lugnt utan problem.

Så för några veckor sedan fick jag hem en ny häst, 12 årig valack (varmblod även han). Han är också jättelätt att lasta och står så lugnt och fint på transporten även om han får stå och vänta medan man tränar andra hästen eller fikar osv.

MEN, nya hästen står och breddar i transporten, antagligen för att hålla balansen. Tidigare ägaren tog altid bort mellanväggen berättade hon och så har vi också provat att göra och då står han lugnt. Men när man måste köra båda två? Då har vi använt oss av mellanväggen men han kan inte stå still då, han kliver upp på väggen med ena benet och efter ett tag så ramlar han och blir sittande på rumpan.

Så sist vi skulle köra båda så lånade jag en kompis transport (av annan anledning) och när jag öppnade den fick jag se att mellanväggen inte gick hela vägen ner på den. Först fick jag lite lätt panik och såg bara framför mig hur dom stog och trampade sönder varandra (främst han trampar sönder henne då han är skodd och hon barfota).

Men vi lastade och åkte iaf och till min stora förvåning så var detta helt ultimat tydligen!! Hon stog som vanligt på sin sida utan problem och han ståg på sin sida MEN kunde bredda med bakbenen. Han stog under denna resan lika lugnt som han står när han är ensam och vi inte har mellanväggen.

Hur gör ni med era hästar? Jag funderar på om det är dumt iaf att köra med sådan här "halv" mellanvägg? Jag tyckte detta var långt över förväntan och tjatar nu på att vi ska ändra vår mellanvägg. Men vad har ni för erfarenheter och tankar?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Kimpa
0

Min första tanke när du skriver att du lastar två stora hästar… Får du lasta så mycket i släpet och även dra så mycket med bilen?

Bara en liten tanke då släpet måste vara rätt tungt för att lasta två hästar…

lisette
0

jag tycker själv de väggarna är så obehagliga. skaderisken måste vara betydligt större.

Kimpa
0

Har ingen erfarenhet av mjuk mellanvägg, men som ovan säger måste ju skaderisken vara betydligt större om det skulle krångla och komma under väggen.
(Hästar är betydligt smidigare än vad man tror har jag fått som erfarenhet när de vänt sig i transporten, med mellanvägg! eller gjort kullerbytta över bommen ochg ställt sig bakvänt…)

Personligen skulle jag aldrig åka med mjuk mellanvägg.

CelsiusT
0

#1 Ja självklart kör jag lagligt.. Självklart har jag ett släp som får lasta det jag lastar och självklart har jag en bil som får dra det jag hänger på den och självklart har jag körkort som gör att det är lagligt att köra ekipaget. Annars hade jag väl inte kört? Men det hör inte hit utan detta inlägget handlar om mellanvägg. Dessutom är det väl upp till mig om jag väljer att sätta mig som chaför till ett olagligt ekipage? Det vore väldigt opraktiskt att ha två hästar och åka transport med dessa så mkt som jag gör om man inte har ett godkänt ekipage (och väldigt korkat att göra det utan att ha kunskap om det). (Ursäkta tråkigt svar, men så trött på att få svar om ngt som inte hör hit och som är så självklart)

#2 Ja, det var min första tanke också. Men detta alternativet gjorde att båda hästarna stog som ljus (vilket dom gör var för sig annars men inte gjort tillsammans och jag är i behov av att köra båda tillsammans - mycket dessutom!!).

#3 Jag har inte heller någon erfarenhet av mjuk mellanvägg. Det ovan handlar om är HALV mellanvägg (bara vägg där kroppen på hästen är men ingen vägg ner till golvet där benen är). Personligen tror jag inte det är så stor skaderisk med just mjuk mellanvägg. Men jag kan inte ha det då min ena häst vill stå och bredda med bakbenen.

---

Vad bör jag ha i min transport? Jag kan ju inte köra med båda hästarna och inte ha mellanvägg alls, det blir väl jättestor skaderisk. Men som det är nu är det läskigt att köra med vanlig mellanvägg (då han sätter sig/klättrar på väggen med bakbenen). Men denna halva mellanväggen fungerade jättebra, båda stog som ljus.

Cilla89a
0

Även min häst står bredbent bak när han åker, och jag har en mjuk mellanvägg, vilket gör att han själv kan bestämma bredden på bakbenen

Medarbetare på Dressyr.ifokus

CelsiusT
0

#5 Men sitter inte den fast i golvet? Hur fungerar den?

Cilla89a
0

#6 joo, det är en vanlig mellanvägg, men materialet är mjuk gummi.
såhär ser den ut, fast min är genomskinlig.

http://media.photobucket.com/image/mjuk%20mellanv%2525C3%2525A4gg/Kaprifol/mellanlitenpil.jpg

CelsiusT
0

#7 Men om den sitter fast i golvet så kan ju inte hästen bredda? Min häst vill stå bredare med bakbenen än vad det är yta till när man har en mellanvägg.

Cilla89a
0

#8 kan den ju, mellanväggen är ju mjuk och hästen kan flytta "mellanväggen" då menar jag gummit som mellanväggen är gjord utav med benen.

Cilla89a
0

#8 du ser ju på bilden att mellanväggen går ut där nere..

HannaT
0

Jag rekomendrar dig att inte köra båda hästarna samtidigt om den ena tycker att det är obehaligt. Min häst är också bredåkare och får totalpanik om man kör honom utan lång bom bak. Enda sättet att köra Kalle med en annan häst är att köra i en extra bred transport. Så om du har råd rekomenderar jag att du säljer din gamla och köper dig en extra bred transport, om det är så att du måste köra båda hästarna ofta.

Med en mjuk/plastig mellanvägg är det väl risk för att den ena hästar trampar på den andra?

Lycka till!

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

lisette
0

TS. men om det nu fungerar med en halvmjuk mellanvägg, så får du ju använda dig av det!

HannaT
0

Jag läste ursprungsinlägget lite dåligt, missade slutet. Tungan ute Självklart kan du köra dina hästar med sådan mellanvägg om det funkar bra! Men du kan ju använda tjocka lindor med paddar/transportskydd (som täcker enda ner över kotan) om du är orolig för att de ska trampa på varandra?

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

CelsiusT
0

#12 Nej inte halvmjuk!! Inte mjuk alls… Den som var i denna transporten är BARA en HALV mellanvägg.

Det är bara mellanvägg däruppe där hästarnas kroppar är, sen finns ingenting längst ner på den. Alltså från golvet och upp ett par decimeter finns ingen mellanvägg, en bit upp (ungefär i höjd med hasen, lite längre ner) så börjar mellanväggen och är en bit upp (så dom inte kan luta sig mot varandra med kroppen bara).

Detta gör att benen kan vara varsom helst men i svängarna så kan dom inte klämma ihop varandra.

#9 Jag har så dålig dator så jag kunde inte öppna bilden, men kollad epå pappas dator nu och nu förstår jag. Jo det hade kanske kunnat vara ngt. Om inte hästen fastnar med skon eller ngt sånt där dumt.

Så sätt kanske bättre med ingening?

lisette
0

ah jag är med. men om det nu fungerar för dina hästar att göra så, så är det väl det bästa sättet? =)

bebbe
0

Nattis hade oxå en bredåkare så dom kapade mellanväggen ca 50 cm från golvet och nitade fast ca 5 mm tjockt plast, det funkar jättebra.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

sus-sharon
0

jag tror inte det innebär någon större fara med mjuka eller halva mellanväggar, så länge du inte kör hästarna broddade. då kan jag se att det kan bli problem.

det största problemet här är att dagens hästtransporter fortfarande ser ut som de som utformades på femtiotalet. hästen är gjord för rörelse framåt och det innebär automatiskt ett problem att transportera hästen i den sorts transport som man vanligen transporterar i = framåt.

baklängesåkande transporter är att rekommendera (umesläp har en modell, t.ex.), men de är dyra förstås. alternativt lastbil el likn där hästen kan välja position själv.

jag vet också att man i ett flertal studier i ett flertal länder gjorda med hästar i olika ålder, ras, användning, erfarenhet av åkande osv osv bland annat kommit fram till att hästar som är åkrädda åker bättre och är lugnare när de åker baklänges. hästar överlag blev mindre stressade än när de åkte framlänges och man såg inte lika mycket transportrelaterade problem. tävlingshästar presterade dessutom bättre.

vid intresse kan jag luska fram referenser i min dator.

medarbetare på djurskydd.ifokus

mooi
0

För ett antal år sedan så var det en av våra ponnyer som plötsligt bestämde sig för att han inte ville åka smalt längre, han hade alltid åkt med någon annan innan och det hade gått bra. Men sen en dag fick han ett jätteutbrott och la sig mot mellanväggen och tryckte + sparkade allt han kunde. Som tur var var den andra ponnyn snäll så hon påpverkades inte av detta.
Vi försökte nån mer gång men det gick verkligen inte, man kunde lasta båda lätt men hann inte ens köra iväg innan han fick panik.
Vi gjorde en egen mellanvägg som var mycket stabilare än den som var original och detta funkade (denna var halv så att ponnyn kunde bredda). Pappa har även tillverkat en lång bom så att ponnyn skulle kunna åka brett.
När vi skulle åka och tävla var det ju bara att snällt låna/hyra en transport till och åka i varsin eftersom vi inte ville tränga ihop hästarna så.
Min systers nästa ponny fick också nåt ryck i transporten och la sig ner, jag ska inte säga att han fastnade under väggen, men han stack ju liksom in till den andra och det var ju kanske inte så lyckat -det gick bra, men efter detta har vi aldrig kört våra hästar ihop med någon annan igen.
Nästa transport vi hade var en BOJ så den hade ju en sån mellanvägg som var mjuk längst ner, men vi tog faktiskt bort mellanväggen till slut. Och i transporten vi har nu har vi ingen mellanvägg heller och hästarna står super, de kan ställa sig precis som de känner för att hålla balansen och ja -det funkar jättebra

WinterPrince
0

#17, det är intressant det är med transporters utformning.

Jag gick en kurs, Larmet Går - Säker hästhantering, för nästan 10 år sedan. Då fick vi titta på en hästambulans och fick förklarat för oss varför vanliga hästtransporten är galna. Hästar håller balansen med sin hals och i och med att det smalnar framtill så kan dom inte hålla balansen ordentligt.

Lite har ju hänt på marknaden, t ex finns transporter där hästar står på snedden. men trodde faktiskt det skulle hänt mer på 10år! Det glädjer mig att höra att det nu finns en bakåt-åkar-transport.

Körde också en del hästar löst i transporten (utomlands, är ju olagligt här) och i 3 av 4 fall stod hästen med huvudet bakåt när vi öppnade lämmen.

sus-sharon
0

#19 framförallt är det så att hästen måste höja huvudet relativt mycket för att kunna hålla balansen i framåtåkande transporter (som du säger använder den halsen för att hålla balansen) och det ger faktiskt också en förhöjd risk för luftvägsproblem, framförallt om man transporterar sin häst med tillgång till hö/silage.

jag tror fler behöver ställa krav på transporter som är bra för hästen, som det är nu så säljer ju de vanliga, "dåliga" transporterna alldeles för bra för att det ska vara någon jätteidé att börja fasa ut dem.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Kimpa
0

#4 värst va du hugger då!!
Det är nog vanligare med folk som kör olaglig när det är två hästar lastade än de som kör lagligt. Alla är inte så intresserade av att läsa hur mycket saker och ting får dra.
Det var inte meningen att låta tvär,
bara upplysa om du inte vissteObestämd.

Och jag missuppfattade din fråga om mellanväggen då du skrev halv. Trodde automatiskt då att den var mjuk längst ner.
Förlåt så mycket. Ska inte svara något mer…

CelsiusT
0

#21 När man sätter sig och ska köra en bil så har du skyldighet att veta att ekipaget är tillåtet och godkänt.