Bensnörren
Kan någon säga mig om bensnörrena ska sitta i kors eller inte? & varför?
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Alla gör olika xD Personligen tycker jag dock att täckena brukar sitta lite bättre om man kryssar dem. De sitter även bra om man inte hr dem i kors men då måste de (enligt min mening för att de ska ha någon funktion) sitta ganska så tajt.
Men kryssar man dem så påverkas båda sidorna av varandra vilket jag i.af tycker ger en jämnare fördelning.
Har du en häst som inte lever rövare i hagen så spelar det nog ingen roll, men brukar den rulla sig så säger jag nog kryssat =)
Hakuna matata!
Man gör väl som man själv vill. Men håller med #1, tycker de sitter bättre om man korsar.
I stallet min ponny står korsar de som sätter på täckena inte och jag tycker de kasar runt rätt bra på endel hästar. Korsar själv av ren vana och tycker de sitter "stadigare" då.
jag brukar med korsa, tycker att täcket sitter bättre på plats
Ja låt säga såhär, har du en häst som drar dem snett eller där täckena (ja endel gör fktiskt det) alltid drar åt ena hållet jämnt pga att det är mer tyngd ditåt osv då spelar det knappt någon roll om du har de korsade eller inte, de åker snett i.af tyvärr.
Men kan rekomendera tt använda elsastiska bensören - men de ska vara ganska så hårda.
Hakuna matata!
Själv korsar jag dem. Som # 4 sa Elastiska är att rekommendera.
jag har själv korsat bensnören men har en kompis i stallet och hon gör det inte… så då vet jag att det spelar ingen roll, fast jag kommer nog fortsätta korsa för min häst har lite svårt att ha täcket på samma plats när man tar in de (om snören inte är korsade) så därför korsar jag snörna :D
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

vi korsar inte men vi sätter bensnören i varandra innan de knäpps fast bak. då hålls snörena i mitten men sitter fast på samma sida som de kommer ifrån.
#7 Samma sak här!
Jag gör som #7
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.