Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 7017 ggr
jen
0

FÅNG har min häst fått :(

Jag har alltid varit så noga med hur hästarna betar pga fångrisken.

Nu har Wambezi fått fång. Inte pga betet utan att han hade tagit sig loss i stallet på natten och ätit MASSA korn..

Jag behandlade honom som en kolikhäst, men i förrgår kände jag att hovarna var JÄTTEvarma.

Vet. kom ut och konstaterade fång. digital puls på alla 4 och värme i framhovarna. han har inte den typiska fångställningen, men går lite sakta och försiktigt

nu står han på vilo ruta i mjuk lera och äter finadyne.

och sen får han magsyretabletter

jen
0

hur har era fånghästar varit?

Maja
0

Nä, usch vad tråkigt! Rynkar på näsan

Jag håller tummarna för att allt ska bli bra fort!

imsuchadiva
0

Om du inte redan gjort det så ta bort saltstenen. Fång hästar ska ej ha salt.

jen
0

ja, saltstenen är borta. och allt kraftfoder.

en veterinär sa till min kompis att man skulle svälta en fånghäst de första dagarna och bara ge 3 kg hö???

Men det verkar ju konstigt eftersom magen behöver höet. Min vet. sa dock inte så iallafall

Dior
0

Tipsar om att få vetten att skriva ut Protexin-Bio Premium. Hjälper snabbt och är skonsamt för magen.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

jen
0

ja, hon sa att jag skulle ge något för magen. bakjäst har han fått nu. även bifiform balance (för människor) får han

jen
0

problemet är att han har lätt för att tunna ut. så jag tänkte på lusern. Men det är ju melass i det.

Lorita
0

#4 det är riktigt svält första dagarna, gör som veterinären säger som har erfarenhet. Har hästen inte fått något smärtlindrande?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

imsuchadiva
0

Svält inte hästen. Men blanda gärna ut höet med halm.

sus-sharon
0

#7 det är högst individuellt vad som går och inte med dessa våra små fånghästar.

min lilla kille var extremt dålig när jag köpte honom, och är i sånt skick nu att han går som saga på veterinärstationen och hovslagaren menar att hon skulle skratta ihjäl sig om hon inte visste att han har fång.

denna lilla grabb går på 5 kg hö, 200 g lusernpellets, 1 dl betfor + äpplen, morötter och det fungerar alldeles utmärkt.

jag skulle dock göra som #9 om jag hade möjlighet, och ge halm också.

putte har med lyckat resultat också fått betfor med 1 dl proviva i (han föredrar skogsbärssmaken) när han har varit lite "risig" (då har han fått detta ca 14 dgr)

en annan sak jag märkt som varit bra för vår häst, är att se till att han varje dag (5 min till en början) skrittar lite på mjukt underlag (våran gräsmatta, i detta fall, men utan tillåtelse att äta förstås). det är viktigt att hålla igång cirkulationen, men se till att inte överanstränga.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Smex
0

Något du bör göra är att till kalla en hovslagare som kan greja med hovarna då fång är en "hovsjukdom". Så ring snabbt så blir din häst friskare!

jen
0

#8 han äter finadyne

LinaN
0

Har man en häst som satt i sig en massa den inte borde så ska man ge loppfrö, det smörjer upp tarmen och för med sig det mesta som är i magen och tarmen ut.

Vi har en häst i stallet som är jättekänslig mot fång, det räcker med ett halvt äpple så blir han supersjuk. Han kom sig lös och åt upp massa äpplen från ett äppleträd utanför hagen. Då gavs han loppfrö och slapp få fång.

Bra att veta på förväg ^^ nu är det ju så dags, men hoppas han blir bra igen lille hästen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

gejsa
0

Usch stackars er vad jobbigt. Kommer ihåg när Gejsa hade smitit in i stallet (dagtid) en sommar och åt en massa korn, musli osv och sedan fortsatt äta i sommarhagen. Ja, hon gick faktist tillbaka. Hon hade lyckats komma igenom en tråd där gödselhögen är, gått upp på den och in i stallet. Suck! Snacka om påhittig häst.

Nåja, jag tog bort henne från betet omgående och gav henne inget att äta på ett dygn. Hon fick bara äta av halmen som hon hade i boxen. Och vi hade turen att hon inte blev sjuk.

Hoppas att din häst blir helt återställd. Fång är väl nästan det värsta en häst kan få.

Jag tycker att du nog bara ska ge lite vanligt hö i några dagar framöver och inte ens gräs att äta.

Elshira
0

Står hon ute i lera? Låter faktiskt väldigt bra i sådana fall efter som det kyler bra =)

Svåltas ska de bara göra om de haft kolik å då brukar det vara 12 runt 12 till 24 timmar, men är det fång så ge lite hö såklart men balnda gärna ut med halm om det finns!

Hakuna matata!

Kimpa
0

Konstigt att ingen mer än #11 har sagt något om hovslagare Förvånad!
Ta ut en på stubben och tvärtåa!
Vet ju inte hur pass illa det är, om det kanske t o m behöver röntgas för att se om hovbenet börjat rotera, för då behövs det mer än bara tvärtåa för att kunna återställa vinkeln på hovbenet.

Moalinn
0

min syster sa att hennes kompis hade fått ett tips från vet. att man ska ta häst bajs från en frisk häst och .. åh, vad var det. blanda med vatten kanske och typ ge det till fång hästen tror jag det var. jag kommer inte riktigt ihåg. men något sådant var det. och hon säger att hästen blev frisk på någon dag eller 2 eller något sådant ;) .. jag kommer som sagt inte riktigt ihåg hur det var. men ungefär så. Tyckte det var lite lustigt Tungan ute

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Juste,
min sköthäst har fång. en shettis på 15 år.
När jag började rida henne för ca 4 år sedan hade hon kraftig
fång. De var nära på att ta bort henne. Hon hade bara stått och ingen hade gjort något med henne mer än att ge henne mat och sådant. Ingen motion eller så. Och jag skulle börja ta hand om den häst ponnyn. Jag arbetade ju sakta men säkert och hennes fång blev allt mindre och mindre. Och idag så har hon inte behövts behandlas på ca 1 år. och hon kan gå på lite gräs. Alltså menar jag att hästen behöver röra på sig för att få igång blodcirkulationen i hovarna. Men som alla andra säger också. Ge medicin, hovslagare och allt annat som kan behövas.

Detta kanske inte hjälpte speciellt mycket. men jag bara berättade det så du/ni är medvetna om detta

Medarbetare på Djurfoto

LinaN
0

#17 att slanga in en annan frisk hästs bajs i en en sjuk häst (rumpehållet, som ett lavemang) är ett gammalt knep som använts och räddat livet på många hästar genom tiderna. Men idag när vi lever i ett sånt upplyst samhälle så glömmer man ofta bort sådana här huskurer.

Den "friska" bajsen innehåller enzymer och bakterier som kanske saknas hos den sjuka hästen.

Sen tillhör jag de som anser att Fång är en mag/tarmsjukdom och inte en hovsjukdom. Skulle inte magen balla ur skulle inte hovarna det heller. Mår magen bra så mår hovarna bra.

Men en hovis behöver titta på hovarna, samt så kanske en röntgenplåt skulle vara till hjälp. Åk till en ATG klinik så får ni hjälp på plats. Roterade hovben är inte att leka med.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Moalinn
0

okej, man lär sig något nytt varje dag.

Medarbetare på Djurfoto

jen
0

iom att hästen är nyskodd strax innan så tyckte veterinären vi ska vänta tills vi ej ger smärtstillande innan hovsl kommer ut.

Tänkte på det där med halm. Han står på halmbädd inne. vete-halm. men tänk om det är vete kvar i axet då kom jag på att tänka på nu

det kan ju inte vara bra?

jen
0

ang grovfoder.

Här har jag ett problem.

Just nu äter han ängshö från en ogödslad äng med lite örter i som tex älgört. inget timotej, bara annat gräs.

Problemet är att det kommer att ta slut om 1½månad då jag skulle köpa kraftigare hö som innehåller rödklöver och gräs (typ ko-hö)

DET skulle jag ha för att hålla hull på Wambezi som lätt tunnar ur.

sen finns det hösilage att köpa. Hur är det med silage till fånghästar?

en annan variant är klöverhöet pluss halm…

Lorita
0

Klöver hö + halm låter som ett bra alternativ.

Ja, tror inte heller på att lyfta hoven och verka den innan det akuta skedet är över och hästen kan stå på tre ben utan smärta igen.

När det gäller fång så klassas det som diabetas, och symptomen kommer i hovarna. (den vanliga fången, sen finns förlossningsfång och överansträngnings fång också)

Fång måste man ge tid att läka och sen så får man passa hästen extra mycket, något som även din andra häst kommer få nytta av. Hur det än är så blir man väldigt duktig på att läsa hästen och att göra mjuka foder byten när man haft hand om en fånghäst.

Ett råd till, byt över till klöver hö långsamt nu så att han får 50/50 ganska länge innan han bara får det starkt hö.

Vad det gäller eventuella rester i halm så över väger det positiva helt klart.

Alex
0

Är klöver bra för fånghästar? Det var något helt nytt för mig, trodde snarare tvärtom…

Hösilage är ingen fara att ge fånghästar. Vetehalm bör inte vara några problem det heller, de äter ju sällan så mycket av det ändå.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lorita
0

#24 nej men nu var det det som fanns, klöver är proteinrikt men nu är det mer socker som man tror ar det som utlöser fång.

Alex
0

#25 Jo, men alsikeklövern kan väl vara giftig, eller hur är det med det? Har de kommit på nåt annat?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lorita
0

#26 normalt är det rödklöver som är det man menar när man säger klöverhö.

jen
0

#26 jag har kollat upp vilken sorts klöver det är eftersom jag läst om alsikeklövern..

Det är rödklöver plus timotej i höet

jen
0

ja, halm pluss klöverhö verkar det som blir det som jag bäst får tag på.

får nog bli 6kg hö och 2 kg halm eller liknande?

vad tycker ni?

analys är ej gjord ännu.  höet är taget på 3 gärden med samma gräs-sorter

Lorita
0

Kan du ge fritt med halm så skulle det vara bra

Rexona
0

Jag hade kämpat för att få tag i ett magrare hö,
Jag hade kört mest på halm för att hålla tarmarna igång och bara lite hö till att börja med. Hellre havrehalm då vete inte är någon foderhalm. Sen skulle jag absolut inte ge något kraftfoder.
Hovslagaren skulle få kolla tån och ev sko med sulor.

jen
0

#30 ja, han står ju på torv och  halm..  och äter halm när höet är slut

#31 Jag kan inte ge honom så jättemagert hö då han lätt tunnar ut.

det finns bra krafftfodersorter till fånghästar har jag sett.

tänkte på eggersmanns revital eller naturmuslin

Lorita
0

#32 då är det bättre att ge mer och bättre hö, hö är ju det som hästen äter naturligt när den är vild.

Att ransonera hö och sen ge kraftfoder till en fånghäst låter inte så bra i mina öron. Att hålla igång magen är också viktigt för dom, hästar är skapade för att äta i 16 timmar om dygnet.

jen
0

#33 ja, det är inte lätt det här…

men 6 kg hö plus halm bör han kunna hålla igång magen på tycker jag

han väger 450 kg

Lorita
0

#34 ja då och du kan fodra i halm och hö blandat i hönät, 16 timmar är tuggtid dom behöver Flört

jen
0

ja, jag läste att i naturmuslin innehåller det KORN, Så det utesluter jag.

däremot revital cubes skulle vara ok.

sen finns det ett sorts lusern med alfaalfa (kommer ej ihåg namnet) som är melassfritt

ja, det får nog bli 6kg av höet plus halmen. jag får pröva mig fram. men jag börjar att ge endast hö plus halm i början

Lorita
0

Lusern och Alfa Alfa är samma sak

Alfa alfa

jen
0

ja visstja.  så var det Oskyldig

tänkte på att det heter green power alfa alfa

gejsa
0

Hade jag varit dig så hade jag letat upp torrt vanligt hö. Bett bonden plasta in det i storbal åt dig. I år var inte värdena så höga enl min bonde. Och honom litar jag på han säljer även till Strömsholms Djursjukhus.

Han plastar in även storbalshalm åt mig när jag ber om det. Får betala 65 kr för plasten per bal men det är det värt. Eftersom jag hellre har det nere i logen än uppe på logen. (bekvämlighet i första hand) :)

Får du ett hö med lite mindre värden i kan du ju ge mer av det så slipper du ge kraftfoder. Grovfoder är ju det som ska komma i första hand. Du har ingen möjlighet att hämta själv på vagn tex? Då kan du köpa av "min" bonde isf. Vi bor ju inte så förskräckligt långt borta från varandra. Han har inte så blött hösilage eller skyhöga värden i höet heller.

Han har ju olika värden att föreslå dig också eftersom han har så många gärden att ta ifrån. Även i ts-halt alltså.

jen
0

jag har ett till alternativ. det är HÖsilage. Men jag har ingen aning vilka grässorter eller värden det är i detta.

men jag kan ju fråga.

Men är ensilerat grovfoder bra att ge till fånghästar??

som ni märker snurrar min hjärna med massa olika tankar o förslag Oskyldig

jag har bara haft en fånghäst förut..  för 15år sen ungefär. Men då var rönen annorlunda mot nu

Alex
0

#40 Jag vet flertalet fånghästar som äter hösilage, och det är då inga som helst problem. Har aldrig hört att det skulle vara det heller.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lorita
0

#40 ta det bara lugnt, Nadde som jag hade hos mig och som hade fång han fick ensilage/hösilage + halm + mineraler och saltsten, samma som mina hästar, sen var han skodd vilket mina inte är. Sen var det inte så mycket mer jag var försiktig vid foder byten och betet var alltid magert men han gick på bete.

En sak till han fick max ett äpple eller morot om dagen (för att flickan som ägde honom så gärna ville ge)

Lägg basen på det grovfoder du har och försök att hålla igen på övrigt onaturligt foder så är det inte alla säkert att det kommer tillbaka.

En bra hovslagare är också viktigt och att man lyssnar på hästen om den orka bli riden eller inte.

Det kommer att gå bra nästa höst så har du arbetat fram fingertoppskänslan, vad just din häst mår bra av.

jen
0

ja, jag kanske krånglar till det i onödan.  haha!!

det ENKLASTE  för mig är dock klöverhöet plus halmen. eftersom det finns på grannens hö-skulle 50 meter bort Flört

Lorita
0

#43 så skulle jag också göra ett bra hö + halm kan det bli mer perfekt?

jen
0

tack snälla ni för att jag fick bolla tankarna med er!

jen
0

länken i förra inlägget var väldigt intressant. hittade den via google ;)

där stod tillo med vilka gräs sorter man ska kolla efter!

imsuchadiva
0

#21 men herregud vad är det för veterinär ni haft ut?
Skorna ska av på en gång och hästen ska få smärtstillande, på en gång!

jen
0

#47 som det står tidigare så äter hästen smärtstillande

jen
0

jag var och tittade på höet idag. Det innehöll inte ALLS så mycket klöver som jag trodde.

höet innehåller timotej, Alexander , Timotej lishcka,, Ängsvindel,  Rödklöver  rajgräs  .den största delen består av gräs.(har läst på fröpåsen)

att jag trodde det var MASSA rödklöver i beror på att när 1a skörden var tagen så dök all klöver upp före gräset.

Bonden sa att 2a skörden innehåller MER klöver än 1a. och det har han plastat till korna.

gu vad skönt.. nu kan jag lugna ner mig lite

jen
0

idag verkar han riktigt pigg :) pulsen och värmen i hovarna var borta i lördags och det går åt rätt håll. hoppas att det fortsätter även när medicinen är slut.

jen
0

har pratat med veterinären efter en massa funderingar.

Jag har ju haft problem till och från med Wambezi.

Han har haft ont i ryggen och varit väldigt tunn och omusklad där hela tiden. trots träning och uppfodring med massa lusern och annat!

tänderna ok.

ömfotad på hårt underlag, dock bättre med sulor.

fäller sent, och lite raggigt utseende i hårremmen.

efter detta ska vi nu ta prover om det kan vara cusching han har…

Alex
0

Du har tagit träckprov på honom för att utesluta mask antar jag?

Vad är cushing för nåt?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

jen
0

träckprov är inte taget. vi avmaskade med banminth för 3 månader sen.

kan man skicka träckprov när han äter finadyne? påverkas det?

kanske är ide att göra det.

Alex
0

#53 Det skulle jag göra först och främst i så fall. Han kan ju ha någon annan mask som inte banminth tog (vet inte vad det ska ta för mask men). Maskar lär de ju kunna upptäcka trots medicinering, vet inte säkert, men har svårt att tro någon annat.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

jen
0

det var ett bra förslag.

Ska köpa ett test kit.

jen
0

något som jag märkte var att gallorna försvann nu när han åt finadyne Förvånad va konstigt……

han är medicinfri sen i torsdag, och hovarna är svala och ingen förstärkt puls..  guu vad skönt

Gronstedt
0

#56: Inte så konstigt - gallor beror på nedsatt lymfcirkulation, lymfsystemet påverkas av inflammationer och finadyne motverkar alla inflammationer i kroppen, inte bara i fånghovarna.

jen
0

ja, men då har han alltså gått med nån inflammation?

jag har påpekat detta 1000tals ggr till vet. men mjuka gallor brukar inte vara nått att bry sig om säger dom.

Gronstedt
0

#58: Gallor i sig är inte farligt (om de inte är så stora att de hindrar rörelserna), men det finns ju en orsak! Ofta är de lymfvätskeansamling runt överansträngda/överbelastade senskidor och senfästen, och ofta kan det behandlas lokalt med värme eller liniment för att förbättra cirkulationen. Men det finns ju en anledning till att senskidor och -fästen överbelastas, och det kan vara en gammal skada som gör musklerna kortare, eller en låggradig inflammation någon annan stans i kroppen. Den grundorsaken finns alltid skäl att leta reda på och försöka avhjälpa.

jen
0

Wambezi är ok nu :)

Och har efter veterinärens inrådan fått gått i sjukhage  som är lite större nu  i 1½vecka så han kan röra sig mera i skritt…

inget öm alls, och vänder sig jättebra.

frågan är om han kan gå ut i sin hage nu? ( en vinterhage där det inte finns gräs)

börjat vänja in lusern pellets och linfrökaka, och ska nu börja vänja in med nya höet sakta…..

känns skönt!!!

jen
0

lite uppdatering. Wambezi har nu gått i vinterhagen och har rört sig fint i alla gångarter där i flera veckor nu. Har varit på promenad med honom idag och han går fin-fint. Veterinären säger att jag kan börja arbeta honom från marken nu och bygga muskler eftersom han springer fint i hagen.

och om ca 2 - 3 veckor kan jag börja rida honom försiktigt.