Nosgrimma
Jag vill ju ha pullarnosgrimma, och då undrar jag måste man köpa ett helt nytt träns eller kan man köpa bara tillbehör?

Du kan köpa bara nosgrimman på de flesta hästsportsbutiker, sen kan du ju alltid kolla på tradera, där finns det alltid billiga begagnade :)
*** Kärleken övervinner allt ***

Börjas hade en för 63 kronor, kunde inte länka :(
Varför vill du ha pullarnosgrimma?:)
hade det på min ponny nyss, eftersom hon gapade, tog bettet och spran förut, men hon är mycket bättre nu så nu kan jag till och med rida utan nosgrimma! men har fått nyss träns nu, så jag ska ha en vanlig bara:D
Jag har hört att man kan ha sån när hästen drar mkt ;P Så dt e därför jag vill ha en sån, Eller har jag hört fel? ^^,
jag vet faktiskt inte, har aldrig hört det.. men det kan ju vara så:) jag har hört iallafall att man kan använda den ifall hästarna gapar osv. :D

Nosgrimman i sig är inte skarpare, men den motverkar att att hästen kan gapa och lägga tungan över bettet och därmed motverka bettets inverkan!
Vad menar du med att hästen drar?
Pullarnosgrimma används väl ofta på fälttävlanshästar för att de lättare ska kunna andas? Något jag hört iaf ^^
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Ja precis, den ska inte hämma hästens syreupptag även om du drar år hårt (förutsatt att den är rätt anpassad). Det är väl därför den är populär bland hoppryttare!
jag hade aldrig hört att dom fick lättare att andas,:P det är ju bra:)
Jag har hört att pullargrimma används för att hästen ska hålla upp huvudet bättre som i t.ex. hopnning, men jag har ingen aning om det stämmer…
det kan stämma, shit vad mycket olika alla har hört!:D det är ju roligt att få veta mer om nosgrimmorna, :)
öppnar en tråd om nosgrimmor nu:D
Man kan ju sätta sig in i hur det skulle kännas att korsbinda ihop nosen…
#12 Huh, vad menar du?

När min kompis B-ponny fick på sej ett pullarträns så bara sprang han, han bara sprang och sprang och sprang, men han gör inte så med ett vanligt träns 
Min D-ponny Bysen har ett sånt ibland och det funkar ganska bra på honom
De som finns på Börjes är nog ganska bra
men om man ska beställa och inte åka och köpa så måste man nog handla för över 200kr har jag för mej
Men jag är inte säker 
Det är väl rätt mycket mode i pullargrimmor. För 5 år sedan hade väl nästan ingen pgrimma?
#13 Jag menar att man sätter remmar för att hålla igen hästens mun både ovanför och under bettet. Det måste ju alltid finnas en anledning till att hästen gör som den gör. Om ryttaren har för hård hand så gapar hästen och försöker komma undan. Det mest logiska är väl då att utbilda ryttarens hand istället för att spärra hästens mun? ALLA hästar kan gå utan nosgrimma med rätt ryttares händer. Mode eller inte.
Jag rider min kompis häst på pullarnosgrimma. Hon vill gärna dra tyglarna lite ur handen (det gör hon oavsett nosgrimma) men när hon accepterar läget så fungerar hon mycket bra!
Sen är det snyggt med 
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#16 Håller med! Jag har en snokrem till mitt träns, men har aldrig någonsin använt den. Förstår inte vitsen.

haha så otroligt roligt att ni faktiskt inte vet varför ni sätter på era hästar grejor så att dom till slut ser ut som julgranar. (ursäkta ironin)
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
#19 jag håller med dig.
varför använder man nosgrimma egentligen?
varför hindra en häst som försöker visa vad den vill?
Jag använder engelsk nosgrimma för att jag tycker det är snyggt, men utan aachen-rem.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#19 Instämmer.
Jag tycker att man ska ta tag i det problem man har istället för att klä ut hästen i olika utrustning som man inte riktigt vet vad den gör för nytta eller onytta.

jag tror att jag har skrivit det här på vissa andra trådar här inne också men om ni har sett ett huvudlag (tränset man har på travhästar) så ser man att dom också har en slags nosrem som sitter löst och den enda andledningen till att den sitter där är ifall bettet skulle gå av, då har man fortfarande chans att få stopp på hästen genom att använda nosremmen. Den sitter alltså fast i sidstolparna.
Sen kan man ha en så kallad spärrgrimma (ser ut nästan som en "vanlig" nosgrimma). Den använder man för att stänga igen munnen på hästen, skillnaden är att man sätter den högre upp, precis nedanför kindbenen så att man inte ska täppa igen hästens luftvägar.
Men som sagt så finns det alltid en anleding till vaför hästen gapar så då är det ju självklart den man ska försöka lösa först!
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

#6- min häst kan lägga tungan över bettet ändå :o skit störande!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Nosgrimmor ska sitta löst, spänner man nosgrimman hårt får man spännngar i käke, hals och nacke som ett brev på posten. Hästen behöver kunna flytta käken för att kunna gå och andas avspänt, med en hårt spänd nosgrimma låser man käken.
En rätt spänd nosgrimma kan vara en säkerhetsåtgärd, dekoration eller påminnelse för hästen att inte gapa för mycket. Med en rätt sänd nosgrima kan hästen gapa en hel del, och helt klart visa sitt obehag vid hårda händer eller fel bett.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#25 Ja, det är viktigt att spänna den rätt. Vanligtvis känns det som om folk då menar att man ska spänna den löst, men jag kan inte rekomendera att försöka vara snäll och spänna en pullargrimma riktigt löst, resultatet blev att nosgrimman gled av och irriterade hästen istället. 
Jag har pullarnosgrimma på min ena häst när jag kör/tömkör och hon går betydligt bättre i den än i en vanlig. Fast jag försöker att arbeta henne utan nosgrimma också och på promenader är det alltid utannosgrimma som gäller.
#26 problemet är att en hårt spänd nosgrimma oavsett modell låser käken och därmed hindrar hästen från att kunna arbeta på ett bra sätt.
Men det är möjligt att olika nosgrimmor an spännas olika hårt. Sitter den bara och slänger runt är den kanske i vägen, men den behöver ju inte sitta stenhårt så att hästen inte ens kan öppna munnen ett par cm för det.
#27 Jag menar självklart inte att man ska spänna den jättehårt, men bara så man tänker på att man inte spänner en pullarnosgrimma alldeles för löst.

#19 instämmer. brukar också använda uttrycket julgran..
#23 travhästar har ju ofta en hel låda remmar på huvudet, skulle inte vilja vara den hästen..
Skynda långsamt så går det fortare.
Hästar som har en tendens till att bli starka, ligga hårt på bettet/pullar. brukar fungera bra på pullargrimma.
Pullargrimma ger hästen lite mer motstånd och håller bettet mer på plats.
Det är iaf vad jag har lärt mig och av den anledningen har jag det på min häst i hoppningen.
på den gamla damen har jag ingen nosgrimma alls, går bäst så…den lilla har nu vid invänjning av tränset en remont men hoppas kunna vara utan på henne senare med, men vi får se vad som krävs :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#29 Jo men visst brukar många ha mycket utrustning, men då är det utrustning som BEHÖVS! Sen så är nog lådan med remmar på huvet på dom nog checkremmen som nästan alla har. den hjälper hästen att hålla upp huvudet (ge stöd) i slutet av loppet när hästen är trött, annars hänger den bara där.
jag har pullarnosgrimma på min häst eftersom de tidigare ägarna dragit sönder munnen så hon har ingen känsel. så när du rider så gapar hon och drar iväg. så jag har det för att just spänna ihop käften på henne. inte för att vara elak mot henne utan för att kunna behålla kontakten med munnen som jag blivit lärd. varför ska man ha nosgrimma annars?!

#32 nu är det inte bara uppchecken som travhästarna har på sig, det är rätt mycket mer.. vad gäller ridhästar så har dom ofta mycket som inte behövs. anledningen är att nosgrimmor, hjälptyglar mm oftast används som en genväg, ibland medvetet men troligtvis oftast omedvetet. här är det ju bara utbildning som hjälper.
#33 jo man ska ha nosgrimma för att stänga munnen, det är dens störst funktion. i ditt fall kanske det behövs men hästen har ju en anledning till att springa och gapa, den gör det inte för att se rolig ut.
Skynda långsamt så går det fortare.
#34 ja, man brukar ju se över tänder och liknande så att de inte har ont någon stans, men vet har tittat på henne och det finns inga fel på henne. och det är inte så att bettet e för starkt heller, det e rakt gummibett som hon kan böja som hon vill. så att gapa gör nog nog mest på pin chiv. men ibland så kan man rida utan snokremmen.
#35 Alla bett kan vara för skarpa om de inte passar den hästens mun och utformning.. Hästar gapar inte ''bara för att'', så roligt är det inte att springa runt med öppen mun.
#35 Hästar gapar inte på "pin chiv". Hästar vet inte vad det är, de är naturliga och reagerar på ett naturligt sätt. Det finns alltid en anledning till att den gapar. Oftast så har den ont/ömhet i munnen av för hårda händer eller felaktigt bet. En del gummibett är väldigt sträva i munnen på hästarna och kan därför orsaka ömhet/obehag. Så mitt förslag är att rida bettlöst eller reda ut ordentligt hos en bra tandläkare vad som är fel. (om det inte är ryttarens händer)
Har hon ändå problem i munnen kan du ju prova med bettlöst träns.
bettlöst har jag provat, har provat alla varianter utom hackamor då jag inte anser att jag behöver prova det då hon inte har svarat på något bettlöst. så för min egen säkerhet så kommer jag inte använda bettlöst på henne någonsin mer. tänderna är kollade nog av en som kan tänder.
gummibettet jag har är inte strävt. det är len och smidigt så att hon kan böja och pilla med det som hon vill. och de fel som hon har ska inte påverka hennes mun.
tidigare ägare har ridit henne på islandsstång varierat med pessoa.
tycker det säger ganska mkt om hur hon är vara i mun nu.
menade att de är kollade noga
Hade aldrig hört att hästen får lättare att andas. Nu blev det mer intressant att byta grimma….
En anledning till att hästen gapar är ofta på grund av för korta sidostycken. Testa att länga sidostyckena så du blir av med dom där två vecken i mungipan, ta bort nosgrimman och testa igen.
#39 Det en travhäst har på sig i löp är nödvändigt. Det finns självklart "julgranar" i samtliga sporter men det mesta är säkerhetsåtgärder och hästen har på sig dom 5min under loppet. En travhäst har nog mindre utrustning än ridhäst under vardagligen träning (långsamkörning) Du håller ju på med galopp om jag inte misstar mig, där finns ju ganska mycket utrustning där oxå.. Det är inte så att travsporten är ett av dom värre, måste säga ridsporten isåfall..