Att sy i slöjden
Hejsan!
Är det någon som har tips på vad jag kan sy för saker till min ponny i slöjden? Inte för avancerat:P
Jag sydde ett rosa schabrak med en guldkrona på, hahaha.
och så sydde jag ett skydd för benlindorna, typ ett runt skal som man kan lägga ner sina finaste lindor och dra igen med dragkedja så att de inte blir skitiga 
Schabrak, fleecetäcke eller så kanske kan vara en bra idé?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Vojlock, ryktpåse, nos- och nackludd, täcke. Min dotter sydde alla de här sakerna när hon gick i 6:an och hon är inte direkt någon stjärna på textilslöjd. Men de grejor som blev bäst var de hon kände mest för att göra, d v s hästsaker. Använd en färdig vojlock eller täcke som mall.

Tack! Vad använder man för material till schabrak? Ska man ha sådan typ "platt" bomull i eller?

Min dotter dotter använde ett par lager syntetvadd emellan två bomullsstycken, sedan quiltade hon alltihop och sydde fast en snedremsa runt hela vojlocken.

Tack:)

jag sydde ett ländtäcke när jag var liten jag ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

någon mer som vet något kul?
På "den tiden" som jag hade syslöjd fick vi aldrig sy stora grejer, rätt tråkigt.
Till dig själv skulle du ju kunna sy en väst som du kan ha på dig i stallet, det gjorde jag. Fick brodera in min hästs namn i en såndär brodyrmaskin, jättesnygg faktiskt!
Eller ett sadelöverdrag kanske?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Man kan ju sy sånadär tofflor till stigbyglarna som man kan ha på vintern. Jätteskönt när det är svinkallt i stålhätteskor under uteritten :)

jag sydde bettvärmare… fast det blev inte mkt varmare.
på träslöjden gjorde jag trästigbyglar. =)
Gjorde en flughuva också, ja! Det var rätt simpelt
Jag sydde benlindor en gång :P
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Jag har sytt ett fleecetäcke. Storlek 125, jag nålade fast ett kantband på 8 meter det tog nästan 2 timmar
Gissa om någon hade ont i fingrarna!
Men snyggt blev det
Kan fixa bilder senare om någon vill se 

#15 gärna:)
NÅGON SOM HAR MÅTT TILL SADELÖVERDRAG?

Tack:)
#13 Har du mått till flughuva?
#18 Nej, det var 5 år sedan så dom måtten är rätt försvunna nu.. Ska dock leta lite och se om de finns kvar här trots allt

Tack!
Jag har sytt ett ländtäcke själv, det är faktiskt ganska lätt:D jag målade bara av en vojlock för att få den formad efter sadeln och hittade måtten som jag behövde här:D

#16 Jag sydde ett sadel överdrag av att lägga på 1-2 dm runt storleken på vojlocken till sadeln och sedan sätta dit resår ^^'

Jaha, smart.

Vojlock, scabrak, nosludd o sånt, sadelöverdrag, sadelväska.. Har sj sytt ett schabrak, men det glev så fulr att jag aldrig använt det xD
Jag sydde ett skrittäcke! :)

Jag har också funderat ganska mycket på detta! Nu har jag hittat denna tråd och har något att klura på inför första slöjdlektionen för terminen :)

#26 har nu kommit på en massa saker att sy i slöjden:) Problemet blir träslöjden…:P

#27 trästigbyglar! sadel/tränshängare.

#28 smart! hur gör man trästigbyglar?

jag har lagt upp en bild tidigare på mina… ska se om ja hittar den igen.

hittade inte tråden, hari nte tid att leta upp fotot just nu. men det var fyra stycken träbitar som sattes ihop. sedan hållare för stiglädret i metall som skruvades dit (har jag för mig).
visar du din lärare en stigbygel o säger att du vill göra ett par i trä så vet han säkert bästa sättet.

#31 Håller dom då :o ?

ja mina har gjort! :D jag gjrode dem i åttan. dvs 13 år sedan. D:

#33 Det kan man kalla hållbart ;)
Jag håller på att sy ett schabrak till min sköthäst. x)