Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1081 ggr
-Anso-
0

ridning i trafiken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

varje gång som jag ska rida ut så måsta jag gå ca 1km på en väg där hastigheten är 80 för att komma till en skogsväg,möter alla slags fordon(långtradare,lastbilar,bussar,vanliga bilar,motorcyklar ja allt).
Går jag åt andra hållet så hamnar jag i byns centrum, där är det samma men här har jag en gångbana att rida på o hastigheten är bara 50..
när man kommer till centrum så kan man gå runt en bit men då hamnar man att rida vid den sk riksåttan.. vet inte vilken väg i sverige jag ska jämföra den med.. men iaf så är den väldigt trafikerad o på sommaren får man köra 100,men nu på vintern är det 80.. går man vid rusningstrafiken så träffar man på hur många långtradare som helst.. finns ju såklart en gångbana här en bit från vägen(ett dike mellan o gångbanan är lägre ner än vad vägen är..)

förut kunde jag gå dessa rutter utan problem själv o när vi går med båda 2 så är det inget att oroa sig över..
men i sommrast när jag red ut själv för första gången på jätte länge,så träffade jag på en långtradare (där det inte finns någon gångbana så brukar vi gå ner i diket o stå) hann inte ta ner vici i diket så hon vände hemåt,tog nått galoppsteg o ut mitt på vägen.. som tur var så kom det ingen annan än långtradaren o jag fick henne stannad nästan direkt.. tog då in på en väg så han kunde köra förbi men då var hon väldigt hoppig.. dagen efter gick jag samma runda i repgrimman o då träffade vi på en traktor som hon inte brydde sig i,sen kom en liten lastbil så hon nästan hoppade på mig,svängde hemåt o då kom en paketbil,tog ner henne i diket men hon lyckade gå upp en bit o snurrade runt så hon nästan slog baken i bilen..(denna kom iof väldigt nära oss).

efter dom 2 dagarna vågade jag inte rida ut på vägen ensam längre..
till jul kom syrrorna hem så då tog jag med den ena som gick brevid vici o jag satt på.. vi träffade på 2 mindre lastbilar o det gick bra(gick den samma vägen som hon blivit rädd på).

i torsdags tog jag på tränset o repgrimman o gick ut på promenad mot centrum,var regnit o när bilarna kom förbi så skvättade det från dem o de hade ett otäkt ljud.. hela rutten gick utan några problem så igår bestämde jag mig för att ta mod till mig o rida ut själv..

hade ridit en bit o sen kom en lastbil eller det var bara hytten.. gick ner i diket o hon tittade lite på den bara.. gick vidare o vi mötte många bilar i hård fart (fattar inte hur dom inte kan sakta ner utan vissa kör om i 80 o kan inte ens byta sida utan man ska känna vinden från bilen)
blev så glad när vi kom till stallet o hon hade gått så bra..

men det vet jag ju att allt är inte hennes fel utan när hon blev rädd så blev jag osäker på att rida ut själv på vägen o var alltid nervös/ orolig att jag skulle träffa på en lastbil o hamna under eller nått sånt…

så nu får jag väl bara lov att träna att rida/promenera så kommer vi väl så småningom tibax i den rutan så vi kan rida ut utan problem..

någon annan som rider i sådan trafik?
eller är det bara jag som är galen o rider på sådant..?

-Anso-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

oj då,blev ju lite långt.. :0

grattis till den som orkar läsa allt ;)

__iE
0

Grattis till mig, jag orkade läsa allt ;) nejmen..

Vi måste för det mesta rida över en trafikerad väg för att komma ngnstans, men då rider vi bara rakt över, så det går bra - men där kör de många timmerbilar för dom har ngt ställe där dom lagt alla träd från stormen (vårt bästa galoppställe >.<) ..

Sen har vi en annan liten väg där kör dom också som idioter, nästan värre än den andra vägen som det går att köra snabbt på, denna är svängig o smal..
Glömmer aldrig när jag o en till red där för att komma till en ridväg, på vintern så det är halt.. Då kmr en lastbil och tutar (!) och vi kan inte gå ner i ngt dike för det är stengär (stavas?) på båda sidorna sen kohagar.. Det va inget problem med Ballerina, men den andra hästen va då unghäst och arab- lite nipprig.. men som tur väl gick det bra.. :)

Luthien89
0

Här finns bara små asfalterade vägar där det kör typ 10-20 bilar om dagen :P Så det är inte så mkt trafik här inte ;) Det är sällan man möter nån när man är ute och rider. 

Men där finns bra ridvägar samt en sjö på andra sidan E:22:an, som ligger 3 km härifrån, men det är en jätteväg och massor av trafik, känns oödigt att rida över där, om det skulle hända nått och man ramlar av och hästen vill springa hem, chansen är rätt liten att hästen skulle kunna klara vägen utan att bli påkörd :/

kemikal
0

Vi har ingen stor väg, men måste rida ett par hundra meter längs asfalterad väg för att komma någonvart, och där finns egentligen ingen plats vid sidan av vägen. Även om det inte är så ofta så händer det ju att det kommer lastbilar, bussar, timmerbilar och allt möjligt. De flesta är någorlunda vettiga och saktar ner eller stannar, men tyvärr inte alla.

Har ridit en annan häst från stallet nu eftersom min medryttarhäst varit halt, och den är lite oroligare i trafiken. Senast jag var ut och red var det rätt mörkt, vi hade visserligen reflexer på oss, men syntes tydligen inte så bra ändå. Det kom en lastbil emot oss, det såg ut som en vägg av ljus och så motorljudet då, det dröjde innan den slog av till halvljus så man hann bli riktigt nervös. Sedan stannade den, och vi försökte oss på att skritta förbi, men hästen var för orolig så jag fick sitta av och leda.

Även om det inte hänt något, och är jämförelsevis lugnt där, känns ändå läskigt at sitta på en häst man vet är lite orolig för stora fordon, och se ett komma medan man märker att chauffören inte sett en och man vet att det inte finns någonstans att gå undan.

bubbelbubbel
0

vi rider också på en asfaltsväg, men det är ganska mitt i ingenstans men det kommer timmerbilar dundrandes ibland, och dom är iiiiinte roliga. annars är det bara posten, nån av grannarna eller nån militär som åker, och dom är inte så farliga..

E_hjo
0

Där min häst står är det bara grusvägar. Enda gången det är asfalt är när man ska gå över "stora vägen" (en 90 väg) men de e ju inte så farligt =)

Mangis
0

Har ridit på E4:an (90-sträcka) i många år med Mangis, men fördelen då var både bred väggren och mkt mark runt. Idag rider vi sällan på asfalt alls. Men läskigt att de inte tar hänsyn!

mazze
0

Rider ibland på vägar med mkt trafik, hon bryr sig normalt inte om trafiken. Men det är lite läskigt när lastbilarna "pyser". Däremot kan hon vara väldigt larvig med parkerade bilar längs vägen, stora stenar mm. Det jag tycker är synd är att förarna av fordonen sällan har respekt för oss ryttare.

Murre_Uddiz
0

Orkade läsa allt ;P

Brukar inte rida på bil o asfaltsvägar, men ibland rider jag och mina kompisar ut på en lite längre ritt då bilarna kör 60-70 km/h, men dom flesta saktar in, och man behöver inte skritta så långt på asfaltsvägen där, utan sen rider man ner på 2ängar, går över bilvägen te vänster och så e det galopp o grusväg ;D

reddie
0

Rider ofta på en 90- väg men det är sällan några bilar som kör där. Några timmerbilar emllanåt. Mest trafik är det på helger och vår/sommar då stugägarna är i farten. Men det ä ett område med mycket hästar så de flesta tar hänsyn. Men visst svischar det förbi någon fartdåre i 100 knyck i bland.
Jag tror att bara man inte hetsar upp sig och rider på som vanligt så går det bra.

lisette
0

shame on me för jag orkade inte läsa allt. men jag är ärlig ivf.. :D

här ute så är jag mest rädd för stora grisar. men det finns även bilister som är så otroligt körda i skallen. skällde ut ngr killar i somras när de kom börnandes förbi oskar o calippo som hade två 12 åringar på ryggen.. *såg rött*

-Anso-
0

önskar att det fanns specialgjorda ridvägar för ryttare här.. :/
ett år var det påtal om att laga en ridslinga som gick från vasa till en annan stad.. ingen väg har gjorts o kommer väl inte att göras heller…

gejsa
0

#11# Har ni vildsvin nu lisette?

lisette
0

ja det antar jag, för jag tror itne grisar kan flyga… ;) även om man önskar det.. svågern höll på att köra på ett gäng förra helgen en bit ifrån oss..