ang hästmat.
mamma fodrar sin häst med hippo basic behöver man ge tillägg i form av vitaminer och mineraler? någon som kan hjälpa mig?
Det är väl ett helfoder, så det behöver man inte..
Nej är det ett helfoder så ska man inte behöva tillföra nått.
inte om den får angiven giva
Det beror helt på vad ditt hö har för näringsvärde. Bara för det är ett helfoder betyder det INTE automatiskt att det täcker allt. Har du ett hö med dåliga värden, så kan det behövas tillföras mer än vad ett helfoder kan ge. ett helfoder är ju baserat på ett medelhö, och det är det inte alla som har.
#4 presis, för att kunne beräkna en "perfekt" foderstat måste man ju veta hur bra höet är, och va det innehåller
Jag tycker även att massor av färdig helfoder belagar sig på stora mängder kraftfoder, tex 3 liter i dygnet eller mer bara för att dra ett exempel. Då jag inte rider så mycket förutom skogsridning på min, så tycker inte jag hon behöver så mycket kraft bara hon får bra med grovfoder av god kvalitet, och olämpan med helfoder är att dom lätt kan få brist på mineraler och vitaminer från kraftfodret om man då inte gjer dagsransonen som producenten anbefalar.. i sånna fall tycker jag nästan det är bättre att gje pyssla-och-blanda, kornkross, mineraler och vitaminer och sådan, men även här måste man ju kolla höet för att beräkna rätt mängder mineraler osv
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net