Foder till travare !!!
Jag har köpt ett varmblod efter Indus som står i träning nu… jag ger henne ca 5-6 kg hel havre plus ca 1 kg fibergi om dagen.
Fibergi hade vi redan som foder år våra ponnier..
och hel havre stod hon på innan hon kom..
Tycker det ser så torrt o tråkigt ut o vad jag förstått är man inte så glad för att ge betfor i travbranchen,stämmer detta?
Nån som har nått tips på ett kanon foder till min travare ? gör inget om det är ett dyrare foder..

Ska hästen stå kvar i träning??

sandra - ska ni själv träna henne eller ni har henne hos ngn a-tränare? inte för att det har med din fråga att göra. men man är ju nyfiken!

#2 lika nyfiken som jag då?

hmm jag tror min pappa ger fibergi till sin travare som oxå tränas. vet att hans förra häst fick betfor. kan kolla med honom imorgon.

där jag jobbade innan gav de svart helhavre, betfor och turbo….

min donna fick helhavre och kraft groov när jag hämtade henne på travet..

Ja vi har henne i träning nu.. hon står hos en tränare där jag även har 2 ponnier inhyrda :-)
Han har travstall… men även han ger nästan bara hel havre :-(

fibergi elit

Fibergi elit har vi.. men det är för mkt halm i för en travare i träning..*suck*

men sandra. tränaren måste ju kunna det!

mmm men Lisette då.. sa ju det… han har ju samma som hon stod på innan.. 6 kg hel havre hihi
skulle ju vilja hitta nått lika energirikt men lite smakligare jue ;-)

Varför kan inte en travare äta betfor? Det är ju snabb energi i det.
Fy vad det låter mycket med 5-6 kg havre. Hur mycket hö får den då? Inget mer att äta?

whiskey fick fibergi elit, 5 kg om dagen. ett kg blöt betfor. bvitaminer. o då gick han hård träning…
Vi ger inte travarna varken betfor eller havre. Visst snabb energi men de ska orka springa på upploppet också
förhoppningsvis. Har man ett bra hö som jag tror är grunden till bra prestationer så ska man inte behöva ge så mycket kraftfoder. Vi ger 2-4 kilo krafft grund beroende på hur gamla de är och träningsnivå.
Själv tycker jag att fibergi är ett superbra foder men vi har inte lagringsutrymme för foder till 20 hästar utan en silo var det enda alternativet för oss. Så om du redan fodrar med det till ponnyerna så tycker jag gott att du kan ge travaren det med. Jag har aldrig hört att det skulle vara för mycket halm i för en tävlingshäst.

Gejsa.. hon får ca 5-6 kg hel havre.. 1 kg fibergi o fodermorötter ca 8 kg hö om dagen (mer eller minder fri tillgång)

Lisette..ok… ska nog prova o ta hälften av vart då.. typ 3 kg havre o 3 kg fibergi… självklart får hon morötterna som vanligt ;-)

han sa dock att nu när hästen är på träning har han förmodligen börjat på krafft istället.
5-6 kg helt havre kan inte vara bra för hästen. Täänk vad mkt stärkelse det finns i havren, och all den stärkelsen gör så att mikroorganismerna i tarmen kommer att slås ut.. Och är havren rena godiset för tarmen så magen kommer hellre ta upp all havre än nyttiga fibrer. Det är ju precis som vi, står det ett bord framdukat med frukt och godis, så väljer man ju godiset :P
Det kommer ut en hel del hel havre i bajset också va?! MAgen på hästen rygger 8-10 liter och där också höet.

#18 - Vi har en i stallet som får mer havre än så, men då orkar han nästan ingen hö istället. Det tar 50 minuter innan han har ätit upp sin proppfulla havrekrubba.
VAd många verkar glömma bort i denna tråd är att det handlar om en häst i HÅRD träning. Det är ingen hobbyhäst som rids nån timma per dag i maklig takt. 5-6 kg kraftfoder är alls inte ovanligt åt hårt arbetande hästar.
Till trådskaparen: Det gör inget att du tycker det ser trist och torrt ut, hästar avsöndrar MYCKET saliv då de äter villket gör att maten knappast är torrlagd hela tiden ;)

våra travare som tränas för fullt får Havre Betfor vetekli sojamjöl kalk alger salt å vinäger å dom som e väldigt heta för hälften havre å hälften korn å betfor ger alla som jag vet i alla fall det e bara bra.