Använder man den fel då är det inte bra men löst spänd så ger den hjälp att forma hästen. Jag hanvänder den ibland som grästygel när nybörjare rider på mina ponnyer, då slipper man en häst som drar för att få beta.
Rätt använd är det ett väldigt bra hjälpmedel när man behöver den.
Jag hade en sådan när jag var liten, men lärde mig att rida på graman kort därefter och är betydligt bättre.
Gummisnodden ger helatiden en spänning mot hästens nacke och kan tänka mig att de lätt får ont i nacke/hals efter att ha gått och hållit upp huvudet med den. Sedan kan man inte heller särskillt enkelt justera den efter gångarterna uta medhjälpare eller att hoppa av.
Gramanen som jag använde istället då (till en häst som var sönderriden i hoppning under 10 års tid och inte unde mer än full fart, höge och vänster) den är betydligt lättare att justera. Sitter den rätt så ska den vara lite slapp när hästen går i form och du använder dig då med andra ord bra av den vanliga tygeln, grmanen har då bara verkan om hästen tar upp huvudet igen.
Men förutom det brukar gummisnoddar gå sönder ganska lätt. Den gjutna plasten som sitter vid nacken och man sätter fast den i har spruckit på samtliga vi har här hemma (inte pga att hästen tar upp huvudet utan pga att den inte klarat av att hålla själva gumminsodden fast utan att spricka sönder.
Hakuna matata!

#2 är den sänd hela tiden då är den fel spänd.
När det gäller att den går upp så slår jag knutar på den och använder inte spännet som är kass.
Om den inte är spänd så sätter de flästa upp huvudet igen, även om de är tänkt att användas så som du beskriver. Sen om den är precis lagom spänd i skritten (så att den inte spänner) så kommer nog de flesta hästar garanterat att sätta upp huvudet alldeles för högt i traven elelr i.af galoppen.
Tycker den är dålig i vilket fall som, och har man barn som inte kan hantera någon exgtra tygel av något slag (inte bara graman) så är det av erfarenhet enklare att använda sig av inspänningstyglar som man har vid longering osv. Dock brukar jag använda bensnören som är lite mer elastiska.
Men då trycker det i.af inte på nacken, när hjälpen kommer pga "tvång" att föra ner huvudet tycker jag det blir fel, inverkan ska komma från nosen eller bettet. Har man en stjärnkikare så behöver man nog jobba lite mer avslapnande övningar istället får att få ner huvudet.
Hakuna matata!

Jag vet hur jag använder den och jag tycker det är ett av dom bättre hjälpmedlen om man nu behöver hjälp. Som jag skrev i #1 använder man den fel så är den inte bra.