När vattnet fryser?
Är det någon som vill dela med sig tips om hur man "tar hand om" vattenkaret vid under 0 grader.
Hur gör ni?
Vad har ni för knep?

När det är riktigt kallt och det vanliga vattenkaret frusit, så brukar jag ställa ut mindre hinkar med ljummet/varmt vatten,
likdant i boxarna, brukar fylla på med varmt vatten på kvällarna vid kvällsfodring..
Såklart inte så varmt så dem skulle bränna sig om dem vill dricka direkt..
Har hört att man kan hälla i matolja, lägga lite halm/hö, för att förhindra att det fryser.
Fast det är ju inte bra att dricka iskallt vatten, så jag kör med att att fylla på med varmt vatten..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jag häller olja i vattnet, sänker fryspunkten lite och lättare att få bort isen då den inte fastnar i kanten av kärlet.
Man gör som jag, skaffar en häst som fungerar som isbrytare, dvs bankar på isen med mulen tills den spricker. 
Nej, men matolja ska ju hjälpa.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
brukar försöka få upp hinken från marken men hjälp av liknade eu-pall och sedan har halm runt om den.
I vårat stall blir det sällan under noll grader, har man bara dörrarna stängda hela dagarna blir det endast under noll när det är riktigt kallt ute.
Men ibland händer det då ändå tt vattenkranen fryser men enklast för att förhindra det brukar vara att vi klär in rören som "stcier ut" från marken i något tyg (noslydd, säckar mm) och stället halmbalar framför.
Vad det gäller hinkar så är de sällan det fryser i stallet (blir möjligen lite frost på ytan), men till uteboxarna använder vi oss av varmt (ja inte så man bränner sig såklart) vatten vid varje utfodring. Har aldrig blivit av någon form av isolering utan de får ca 1 hink /utfodring (mer är det ingen som dricker) och då är det inte så mycket kvar att slå ur senare.
Hakuna matata!
I karen utomhus har jag i lite olivolja el liknande.

jag sparkar på vattenbaljan just nu. kanonbra.
hade matolja i förra året, fungerar bra.
om det frusit helt och det inte går att sparka igenom isen sätter jag ut småa 20 liters hinkar! =)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

gummiklubba att dunka baljan med är oxå jättebra.
Se bara till att ha hinkar/baljor gjorda av lite mukare plast - annars går de sönder. Här hemma används "murarhinkar" (de svarta i lite muukare plast och rummer 20 liter) de går att sparka bra på (A)
Hakuna matata!

Har en massa olika hinkar, min shettis kör på metoden att banka på utsidan av hinken först med hoven & ev i. Sedan fortsätter han med som Alex's häst att leka isbrytare..
Vi slår sönder vårat varje dag, men vet att man kan lägga i plastbollar som flyter för då hinner inte vattnet frysa, supersmart!! Ska göra det i år, en vän som lärde mig detta! : D

Lägger i vedträn som hästarna petar runt på.
Varför inte salt i vattnet?

#14 Skulle vell kräva stora mängder för att hindra det från att frysa? Låter inte bra med saltat vatten.

När jag stod i utomhusstall förut, så brukade vi lägga halm i hinkarna, det fungerar rätt bra :)
// Cathie @ www.cathie.se
eller så gör man som min ponny… hon dricker inget vatten alls ute under vinter tiden.. så jag sätter inte ut nån hink ;)

#17 Det har också min shettis gjort någon gång, Dock blir det tre hinkar inne i boxen då ;)
Ska bli intressant och se om vattnet fryser hos min häst. Hans kompis har som vana (även på sommaren) att plaska med fötterna i vattenbaljan, så jag misstänker att han bara kommer sätta en hov rakt igenom isen.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#17 det skulle se ut när man har lösdriftshästar
#17 Får man verkligen göra så? Hästar ska väl alltid ha tillgång till vatten? Olagligt? Men smidigt! : )

ingen som har en thermobar?
Min kusin har en och tycker att det är kanon.
Själv tycker jag att de är lite dyra så jag sparkar hål på isen och fyller med varmt vatten.

#21 två gånger om dagen, men helst fri tillgång säger lagen.

När min inte drack,fanns fortfarande vatten ute men jag hade en vattenhink som fick stå i badrummet för att få bort isen.

Andvänder gummiklubba för att ta sönder isen och en durkslag för att ösa isen ur vattenbaljan (annars fryser det ihop ganska fort igen )
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Läste här förra året att nån hade byggt ett "bo" åt karet i trä, som var isolerat och sen satt in en glödlampa under eller på sidan som höll vattnet från att frysa. Mycket smart!
#18 japp, men hon hade en vattenkopp och en hink på sidan och hon drack upp halva.
#20 jag har inga lösdrifts hästar……… hade jag haft de och hon hade druckit vatten i hagen så hade hon fått en termobar..
#21 jag gör så då jag tycker att det inte är nån ide att ställa ut en hink som bara fryser ihop och hon rör inte ens hinken, hon går inte ens fram till den..
än så länge har hon inte dött av att vara utan vatten under dagen på vintern.
Även våra hästar går ute utan vatten på vintern (när det är mellan 5-10 minus i.af). Annars får de en halv hink (de dricker i.af inte mer) samtidigt som de får lite hö och vi slår ur det innan det hinner frysa helt när vi tar in dem.
Är de riktigt kallt brukar de få komma in och äta (mormor och morfar sköter hästarna om dagarna och de är endå hemma då de är pensionärer).
Men finns det snö så brukar alla hästar vi har nu i.af äta lite snö. =) Men våra dricker ordentligt när de står inne och får ingen större mängd hö ute så jag tror inte heller att mina hästar lider av det.
Hakuna matata!

vi slår sönder isen, plockar ur den och fyller på med vatten från dunkar.
vi använder inte karen i hagarna på vintern, vi har itusågade plasttunnor istället, dem är lättare att vända om allt är fruset.
Fyll några 1½-2 l petflaskor med HETT vatten och lägg i vattenkaret så värmer det upp det kalla vattnet och det tar lite längre tid innan det fryser igen.Byt flaskorna med hett vatten så ofta du kan.
lägg i två tennisbollar i karen så fryser det inte, inte här i skåne i alla fall vet ju inte när det är -20 och lägre :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Jag tycker att de är viktigt att hästarna har tillgång till vatten både inne och ute så jag har köpt en termobar som klarar kyla ända ner till 40- 

Här hemma fryser ju redan vattenslangen, jobbigt!
På vintern så fryser båda baljorna (80-90 liter) i båda hagarna (alltså 4 stycken 80-90 liters baljor) till stora isklumpar på någon timme. Ganska segt att fylla vatten tre gånder om dagen..
Men iår ska vi köpa en thermobar och bygga en själv också :) Så det blir väl iallafall lite lättare!
Någon som har tips på hur vattenslangen inte ska frysa? Vi funderar på att köpa en värmeslinga och lösa det på det viset. Hur gör ni? Eller bär ni vatten?
/Ellen (:

#34 jag tar in vatten slangen i ett varmt utrymme efter varje gång jag använt den.

#34: En 25 liters plastdunk och säckakärra funkar bra när slangarna har frusit. Just nu har jag bara två shettisar hemma så det blir en 10lit hink med ljummet vatten 2 x dag när det är minusgrader som jag bär ut inifrån.
Olja i vattnet har jag aldrig hört talas om, det ska jag testa men hur mycket matolja? Och tennisbollar och petflaskor ska jag också testa.

#36 det räcker med en skvätt, man ser vad som är lagom och provar sig fram lite.

Jag har slangen ute på vintern är bara nogrann så att den rinner ur ordenkligt när jag fyllt klart. Därför tar jag alltid hand om det själv… Men ca 3 ggr /vinter fryser den. Men ner i en tunna och på med vatten så tinar den straxt ändå. Bor i mälardalen kanske ska tilläggas.
Vi byter ut den stora baljan ute mot en hink och fryser det på rejält tar vi in hinken under natten och fyller på med varmt vatten under dagen.
Eftersom våra hästar står i kallstall händer det att innehinkarna fryser också och då tar vi in dem under dagen.

Att ha hinkar i hagen funkar nog inte för oss, då vi har 8 hovdjur i en hage, och 5 i den andra ;)
När våran fryser så brukar vi också trycka ner den i en tunna med varmt vatten :)
/Ellen (: