konstig hud av lusern?
Mirran har ju som jag tidigare sagt småsår på magen. det är suuupersmå skorpor ca 1*1 mm stora, ca 6-7 st per 10cm^2 där det är som värst. en tjej på stallet sa att det hade hennes häst också, men när hon tog bort lusernet så försvann det? någon annan som hört något liknande? funderar på att byta till korn istället.

Proteinkänslighet har man ju hört talas om. Kan ju vara värt att testa med att ta bort lusernet.

Har aldrig hört det och inte sett någon som fått det heller. Men man vet ju aldrig. En del hästar tål ju vissa saker och en del inte. Det kanske är värt att pröva. Men byta ut det tilll korn är väl ingen höjdare om det är protein du behöver. Isf hellre krafft protein eller nya groov.

Mycket troligt att det är för mycket protein, spelar ingen roll vilket kraftfoder, troligen är det mycket protein i ert hö, så hästen får nog så det räcker med protein, ta bort lusernen och sen kan du efter några veckor börja ge en liten mängd igen.

#0# Är inte erat hö analyserat? Om det är det vill du skriva värdena här så man kan se hur höga värdena är.
det är tyvärr inte analyserat

Är det inte svårt att analysera hö? Vi hade tänkt göra det, men höet är ju slaget på olika fält och kanske inte taget vid samma väder osv. Då är det kanske svårt att jämföra.

#6 Man tar ett snitt, så värdet kan variera fån bal till bal, det kan till och med förekomma om man köper från en större leverantör att det inte ens är taget en tuss från den sändningen man själv får. På en åker kan det också variera en analys är bara ett riktvärde och ska ju helst tas från hela åkern och en analys för varje åker, men där fuskas det nog mycket när man köper, det är ju trots allt en kostnad med varje analys….men ett hum kan man ju få.
dom kan ju få som utslag av för mkt täcken också.
/Elin

#5# Ja, det var ju synd för då vet man ju om det är proteinöverskott som gör detta. Men sår har jag inte hört att man får då utan mer som bulor. Kallas väl proteinbulor. Har aldrig sett det själv så jag vet inte om dom går sönder och blir sår efteråt. Någon annan kanske vet det?
jag ska prova dra ner lite på lusernen och se om det påverkar… hon får iofs rätt mycket mat.. 13 kilo hö, 3,5 liter lusernpellets, 3 liter havre. (/dag).
men hon är ju tunn så

#10 har du nån bild på din häst? nyfiken.. :)

#10# Det låter väldigt mycket iaf. Hur mycket väger 3.5 liter lusernpellet. Är det samma som 3.5 kg?

Lusernpellets är ju tungt, ta bort det en tid och sen skulle jag inte ge mer än en halvliter. Ge korn i stället 
Eller om du har möjlighet att få tag på hästekraft, har gjort underverk på min Ametist som inte har tid att äta, det är ett helfoder och jag har sett förändringar i blankheten i pälsen, att ha en blank vit häst är inte så lätt men det har jag nu. Och hästarnas hovar var så hovslagaren studsade när han skulle verka, vad hårda sa han om alla tre (jag har ny hovslagare) och framförallt Ametist är mycket lättare att hålla i hull nu. Sen märker jag att det går åt mindre mineraler också till hästarna. Det har dom också fritt av, det måste man ge fritt av om man ger fritt på hö, för dom reglerar det själva bra om dom får möjlighet. Man kan ju aldrig exakt räkna om man ger fritt med hö, man får gå på fingertoppskänslan en hel del. Men har man räknat och ger hästarna ett äpple extra en dag, då faller ju hela uträkningen där också 
Knappast proteinet. För protein består av 20 olika ammonisyror, så det är svåprt att veta VILLKEt protein det handlar om. Jag skulle snarare gissa på regnskållor eller foderknutor. Men snarare regnskållor.