Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3697 ggr
marinelady
0

Student och hästägare

Hej jag vill höra från er som äger häst och klarar av det samtidigt som universitetsstudier, hur går det? Hur får ni ihop det med pengar och tid? Anledningen är att jag har fått erbjudande om en häst av dess ägare och samtidigt är jag då student…

lisette
0

inte stundent, men var mammaledig och ägare till två-tre hästar.

jag fick sälja en av mina hästar. sedan hade jag hästarna hemma så det blev billigare på det viset. men det kan ju bli tajt.

WinterPrince
0

Hej!

Jag studerar till ingengör och köpte en egen häst i våras. Dock är det en ettåring så han går mest på tillväxt. Han är installad i en lösdrift så slipper åkandet varje dag.

Är inne på mitt sista år, och läser ikapp sånt jag missat innan nu, så läser tre kurser på halvfart, vilket är 150%. Samtidigt sitter jag i styrelsen för vår utbildningsförening, samt i en av studentpubarna som vi också driver.

Visst är det mycket att göra och det blir dagar som är från 8-17, men är oftast ledig på kvällarna (om jag inte är ansvarig på puben). Helgerna är sällan heller uppbokade.

Pengamässigt. Jag tar inget studielån. Däremot lånar jag 1500kr i månaden av pappa. (Dessa pengar betalar stallhyran). Annars jobbar jag hela sommrarna och tjänar ~30000kr/sommar, vilket betalar hyran för resten av året. De 2500kr jag får i bidrag är det jag lever på. Lägger ungefär 1000kr på mat/månad och 500kr på bensin. Tele: 149kr/månad. Så har 850kr att "leva" för, vilket jag inte tycker är så svårt.

Sen har jag en backup på 10'000kr ifall det skulle hända något med hästen. (ärvt från typ farmorsbror eller nåt)

Än så länge går det bra! Har tenta på måndag, så vi får väl se om jag lyckats hinna med skolan tillräckligt…

marinelady
0