Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3697 ggr
marinelady
0

Student och hästägare

Hej jag vill höra från er som äger häst och klarar av det samtidigt som universitetsstudier, hur går det? Hur får ni ihop det med pengar och tid? Anledningen är att jag har fått erbjudande om en häst av dess ägare och samtidigt är jag då student…

lisette
0

inte stundent, men var mammaledig och ägare till två-tre hästar.

jag fick sälja en av mina hästar. sedan hade jag hästarna hemma så det blev billigare på det viset. men det kan ju bli tajt.

WinterPrince
0

Hej!

Jag studerar till ingengör och köpte en egen häst i våras. Dock är det en ettåring så han går mest på tillväxt. Han är installad i en lösdrift så slipper åkandet varje dag.

Är inne på mitt sista år, och läser ikapp sånt jag missat innan nu, så läser tre kurser på halvfart, vilket är 150%. Samtidigt sitter jag i styrelsen för vår utbildningsförening, samt i en av studentpubarna som vi också driver.

Visst är det mycket att göra och det blir dagar som är från 8-17, men är oftast ledig på kvällarna (om jag inte är ansvarig på puben). Helgerna är sällan heller uppbokade.

Pengamässigt. Jag tar inget studielån. Däremot lånar jag 1500kr i månaden av pappa. (Dessa pengar betalar stallhyran). Annars jobbar jag hela sommrarna och tjänar ~30000kr/sommar, vilket betalar hyran för resten av året. De 2500kr jag får i bidrag är det jag lever på. Lägger ungefär 1000kr på mat/månad och 500kr på bensin. Tele: 149kr/månad. Så har 850kr att "leva" för, vilket jag inte tycker är så svårt.

Sen har jag en backup på 10'000kr ifall det skulle hända något med hästen. (ärvt från typ farmorsbror eller nåt)

Än så länge går det bra! Har tenta på måndag, så vi får väl se om jag lyckats hinna med skolan tillräckligt…

marinelady
0

#2 Hm jag ligger nog inte på din nivå av sparsamhet när de kommer till utgifter….tar ju fullt studielån och sparkar igång byte av extra jobb nästa månad som lärarvikarie… Mina totala utgifter innan mat mm är hyra 2100 , el 200 , busskort 700, internet 160 … sen tillkommer mitt hundägande för kanske 300 kr per månad sen tv avgift 160kr. Totalt ca 3700 kr.. sen lägg till mat kostnade på kanske 2000 (mycket jag vet).  Då har 5700 spenderats av studiebidraget, som totalt är ca 7820 under studieperioderna.  2120 kr kvarstår då…Lägg till då mellan 600-1500 extra från jobbet.

Hur ser din månadsbudget ut för din häst, hyra, foder, skoning, vaccinering, försäkring osv?

Repoort
0

För mig gick det alldeles utmärkt, har dessutom en dotter, tre katter och fiskar som kostar. Men en sambo som är med och delar räkningarna.

Jag har billig stallhyra och billiga kostnader runt hästen (hö, hovslagare mm.)

Repoort
0

För mig gick det alldeles utmärkt, har dessutom en dotter, tre katter och fiskar som kostar. Men en sambo som är med och delar räkningarna.

Jag har billig stallhyra och billiga kostnader runt hästen (hö, hovslagare mm.)

WinterPrince
0

Budget för min häst

~1500kr i hyra varje månad (foder ingår)

400kr för verkning varannan månad

Vaccineringen gjorde jag precis… 1300kr gick det på :(

Försäkring ~2500kr/år

Jag har mina pengar uppdelade på tre konton. Ett som är kopplat till VISA kortet, dit kommer alla inkomster. Sen har jag ett för fasta utgifter, (hyra, telefon). Och så sparkontot med de 10'000kr.

Jag gör så att den 25e varje månad eller när jag fått nya pengar så flyttar jag över det till fasta utgifts kontot. På så sätt kan jag inte göra av med mer än dom 2500kr jag får i bidrag. (Pappas pengar flyttar jag över direkt, går ju till stallhyran)

Gör du av med dom ~3000kr du har över varje månad? Fundera över vad du lägger dom på.

marinelady
0

Jo jag gör av med dem, det går på spridda kostnader allt från shopping till fest med vänner och extra ridlektioner på ridskolan… kan variera så mycket varje månad, bla. har jag haft relativt konstanta tandläkarutgifter på ca 600kr varje månad pga en usel mun. Sen åker jag iväg på kurser mm, sånt som skulle få väljas bort.

WinterPrince
0

Jaa, det är bara att välja vilket man vill mest.

Det viktigaste tycker jag är att ha en backup ifall det skulle hända något. Även om hästen är försäkrad så blir ju självrisken en del.

marinelady
0

Dealen verkar ligga så att jag skall ha hästen på foder, ägaren betalar försäkring, men självklart måste jag ha bufferten för att klara av självrisken…har frågat om den skall se hur den  är konstruerad.

marinelady
0

#5 Hur såg din "budget" ut för din häst under den perioden?

LinaN
0

Kan säga som så, jag klarade ensam av att hålla häst och lägenhet när jag gick på socialen. då fick jag hyran om 3500kr, busskort 250kr,  sedan hade jag kvarvarande ca 3000kr på mat, stall + hästens kostnader.

Klarar man av att leva på existensminimum och ha häst så klarar man allt. :D

dock ska man inte låta socialen veta att man har häst, för då säger de sälj den. Men min mamma stod på honom just då. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

fridak
0

jag pluggar och har häst men jag bor hemma hos föräldrarna och ahr det kanske lite väl bra… jag betalar inte en krona till dem, får låna bil gratis och tankar på deras kort, får maten o.s.v. men sen lägger jag ut en hel del på hästen. jag skulle kunna klara mig på ca 2000kr/mån men lägger jag till träningar och onödig utrustning så blir det ca 3000 istället, så jag klarar mig inte enbart på bidraget.

liljegren
0

Jag har egentligen tur.. läser på "modifierad distans" vilketgör att jag är hemma relativt ofta.. Dessutom har vi eget stall vilket gör det hela billigare..

Du har inte funderat på att skaffa medryttare då? Så kanske du kan komma undan typ hovslagarkostnaden då?

thilda-
0

haha då gör man som jag gör!! jag har en underbar sambo som hjälper mig (skjutsar fram o tillbaka), har en underbar stallägare som jag får stalla in hästen hos för BARA 200kr!! då ingår hö, in o utsläpp, av o på täcken och mockning vissa dagar ;) hovslagar priset har jag ingen aning om ännu :P

marinelady
0

Grejen är den att jag bor själv, har ingen annan att leva på.. det är det som är de svåra.