En fråga åt min kompis!
Min kompis har en fjording som hon har haft i ungefär ett halvår. Hästen är 23år. innan dess har hästen varit typ gårdshäst (vanvårdad) O nu sa hovslagaren hon hade fång. Är dock pigg o så ändå. Vi hade aldrig märkt det om inte han sa det. Alla i stallet blev chockade då hon var så pigg o gla.
Nu undrar vi vad man kan göra för att "minska " det, o hur man gör vid sommarbetet.Då hennes andra häst behöver mycke bete o fjordingen ska gå på magert bete. Ska hästen knappt få något bete alls? O hur märker man om on fått i sig för mycket.
Kan verkligen ingetom fång. Tacksam för all information!

*putt*
Jag är rejält dålig på fång.. Men det finns ju olika typer utav fång, vad för typ av fång påstod hovslagaren att hästen har?
Kanske ni skulle ta ut vetrinären och se vad den säger, om hästen värkligen har fång eller inte, så att ni slipper oroa er, utan kan vara säkra…? Jag hade iallafall tyckt att det varit skönt att veta säkert så att man isåfall kan bestäma sig för att göra något åt det… Vad vet jag inte riktigt däremot :p

Tack för ditt svar. Jag meddelar vidare det ni svarar här. Jag är inte i samma stall som denna tjejen

ingen här som har en fånghäst som kan berätta lite?????
Jag har inga personlig erfarenhet av fång, men har hittat några sidor med info om fång:
Jenny Lindman har skrivit en avhandling om tilfrisknande och användning av fånghästar
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

#5 Tack så mycket. Ska maila vidare detta till henne!
Fång är ju det som drababr grövre ponnyer, jag vet jag vet.. det kan också bara vara en myt då jag hörde att de utökat massor med halvbloden och fånget förra sommaren(06)
Jag har själv en fjording, vid sommarbetet börjar jag mkt försiktigt med övergången till gräs, vi har vanliga rasthagar annars, stora men nästintill inget gräs. Jag börjar först med att gå o beta lite med henne (kort tid) i några dagar sen när jag släpper in henne på betet så blir det 20 minuter första dagen. Jag ökar sedan på till 30 min, 50 min etc. Det gick kanon, men man ska ju även va försiktig vid minsta symptom och avbryta invänjningen av gräset.
Fång symptom:
* Står i annorlunda ställning när den står still i vila
* Gör ont för den att gå.
* Rör frambenen stelt (ser ut som dom sträcker på sig vid varje steg)
* Varma hovar och kronrand.
Finns mer men detta vet jag iaf.
Det som tråkigt är blir ju om man en gång haft fång på sin häst så är det ju såå lätt att få tillbaka.
Vidta väldigt försiktighet, och om jag vore hon skulle jag rådfråga veterinär för bästa möjliga rådgivning.
Hoppas det går bra! Lycka till!
MVH elin
/Elin
Elin: fånghästar har ökat övht… Vet inte om det är just förra sommaren, men det har ökat de sista åren enligt vetrinären jag pratade med i våras. Travhästen jag rider blev väldigt fet då hon gick på fri tillgång esilage i hagen under vintern och till sommaren med allt gräs så blev det på tok för mkt och hon fick överbelastning på kotorna, blev halt på tre ben med inflammation och fångrisk pga fettman.
Lite varning för att inte låta hästarna bli för feta…

det som är lite konstigt är att hästen är mkt piggare nu än vad den varit innan. Får näringsfattigt hö och inget kraftfoder…..pga vad hovslagaren sa…. ingen ser att hon har ont eller att hon står i konstig ställning. De ska ringa kliniken och höra med de då de hade veterinär ute en gång som sa att hon kunde ha kronisk fång men att hon inte kunde se det just nu….mer svar fick inte dem…..

#9# Verkar mer troligt att din hovslagare sett fel. Men för att vara säker så skulle jag nog ringa en veterinär iaf för att vara helt säker. Är hästen varm om hovarna mer varm än normalt alltså?
Sommaren som var -06 och sommaren innan blev många fånghästar. Oavsett tjocka eller smala enl min hovslagare. Det var väldigt många halvblod med enl honom. Troligtvis för den konstiga vår och sommar som vi har. Efter torka och det börjar regna tex så blir gräset väldigt starkt och det är risk för fång osv osv.

Hejsan! Jag fick höra av en tjej som hade 2st kroniska " fångfjordingar" att hon har dem på "vanligt" bete. Hon släpper dem lite senare än alla andra(när det är näringsfattigt bete) och de får lite liten hage i början och sedan ökar hon den efter hand.
#8 Jag läste bland annat på agria att sommarn 06 var nästintill det värsta året på länge !
/Elin